یک کارشناس صنعت خودرو گفت: هنوز در دوره‌های قبل اقتصاد حضور داریم و قیمت را دستوری تعیین می‌کنیم؛ فراموش کردیم دنیا قیمت هدف را در نظر دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهرام شهریاری در کلاب‌هاوس خبرآنلاین درباره تولید خودرو اظهار داشت: هدف چین این بود تا ۲۰۱۰ بزرگترین سازنده کمی خودرو در دنیا باشد و در سال ۲۰۰۹ این‌طور شد. آنها اجازه خام‌فروشی به هیچ وجه نمی‌دادند و صنعت فولاد را به عنوان صنعت مادر تعریف نکردند. گفتند صنعتی مادر است که بیشترین ارزش افزوده را ایجاد کند.

وی با طرح این پرسش که ما در ازای این کارها چه می کنیم؟ ادامه داد: به عوامل تولید نگاه کنید. تمام مواد اولیه در انحصار دولت است. وقتی صادرات مواد خام صرفه دارد چطور خودروسازی رشد کند؟ در این فضا طبیعی است که فولادساز سود می‌برد و خودروساز و قطعه ‌ساز ضرر می‌کنند.

وی همچنین موقعیت اقتصادی جامعه را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: بازار مصرف را باید در نظر داشت، قدرت اقتصادی جامعه تحلیل رفته و نمی‌شود به فروش این دستگاه خودرو فکر نکرد.

مشروح اظهارات بهرام شهریاری را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

منبع: خبرآنلاین