فرزین پورمحبی

قانون اتاق با درب باز:
در فیس بوک مکالمه دو نامحرم به شکل «گپ» ، «پیام» و«چت»همچون صحبت در پشت درب های بسته یک اتاق، محسوب شده و بشدت محل اشکال است. در صورت لزوم، جهت برقراری ارتباط بین دو نامحرم در فیس بوک، می بایست این عمل در جلوی انظار عمومی و به شکل گفتگو بر روی  دیوار یکدیگر انجام یابد.

قانون عدم بروز احساسات:
طبیعی است، خانمی که در فضای فیس بوکی مشغول گشت و گذار است،هر لحظه هم ممکن است  در برابر مطلبی محیرالعقول و یا تصویری خارق العاده که از سوی مردان نامحرم ارائه شده قرار گیرد. درچنین مواقعی واکنش طبیعی خانمها به اینگونه مطالب، معمولاً  بروز احساسات افراطی است که به شکل کامنت هایی مملو از هیجان متجلی می شوند.
لذا پیشنهاد می گردد خانمها در مواجهه با مطالب خارق العاده و به جهت جلوگیری از سوء برداشت مردان، سعی کنند رفتارشان را به شکلی کنترل نمایند که گویا مشغول تماشای یک کالباس معمولی با حداکثر  20  در صد گوشت خالص هستند.
از این رو کامنت های زیر بر روی مطالب هر چند جالب و محیر العقول نامحرمان کاملاً ممنوع می باشند:
وااااااای چقدر جالب بود  /   محشششر بود  /  این بی نظیر بود /    خداااااااااای من 
  (:    /     ohhhhhh my god    /  wooooooow  /  Allllllllllllllliiiiii  /  ohhhhhhhhhh  ;)          /     D:D:D
 در ضمن عبارات زیر برای نشان دادن بالاترین  احساسات زنانه نسبت به یک مطلب پیشنهاد می گردد:
تا حدی جالب بود، آموزنده بود، دارای نکات اخلاقی خاصی بود، متشکرم، چندان هم بد نبود و....

تبصره 1:  در اینگونه مواقع خانمها می توانند از امکاناتی که در فیس بوک در زیر هر مطلب با عنوان «پسندیدم» (like) تعبیه شده است ،استفاده نمایند. در این صورت لازم هم نیست که  خانم ها برای تایپ و گذاشتن یک کامنت، خود را به دردسر بیاندازند. البته متذکر می گردد که استفاده از گزینه «پسندیدم» نیز، حد و حدودی داشته و بکارگیری بیشترش ، از نگاه آقایان نوعی کد دادن (همان نخ دادن سابق) محسوب می گردد و درادامه نیزمنجر به گرفتن آمار خانمها توسط آقایان شده و بعد هم کار به جای باریک می کشد!
تبصره 2: اصولاً به آقایان پیشنهاد می شود که بطور کلی از زدن مطالبی که باعث تحریک و قلیان احساسات دیگران (بالاخص خانمها) می شود خود داری نمایند!
تبصره3: اگر مردی نامحرم در زیر مطلب زنی، کامنتی بسیار زیبا و جالبی گذاشت به خانمها توصیه اکید می شود که مطلب فوق را تحت هیچ شرایطی با گزینه «پسندیدم» تائید نکنند. چون مصیبت های چنین عملی کمتر از موارد قبلی نخواهد بود!
 
قانون چهره مخدوش خانمها:
خانمها می بایست در فیس بوک از عکسی استفاده نمایند که گویا مردان به یک «لوبیای پخته» و با اندکی تخفیف به یک «لوبیای خام» نگاه می کنند!
 تبصره1: کدام زن است که حاضر باشد عکسش داخل جیب یک مرد نامحرم باشد؟ حال چگونه می توان متصور شد که عکس زنی با وضعیتی نه چندان مناسب در لیست دوستان یک مرد نامحرم (که دست کمی از یک جیب ندارد) جا خوش کند؟
 خانمها توجه داشته باشند که عکس آنها بغیر از آنکه در لیست دوستان مردان نامحرم جای خواهد گرفت  با هر اقدامی هم که  آنها در فضای فیس بوک انجام می دهند بلافاصله در کنار اقدام مربوطه شان ثبت و ضبط خواهد شد و بالطبع، اگر این عکس عکسی آنچنانی باشد می تواند پیامدهایی برای صاحبش داشته باشد که جبرانش بعدها مشکل خواهد بود!
تبصره2: در اصل به همین خاطر هم است که تاکید می شود خانمها از گذاشتن کامنت بر روی مطالب نامحرمان خودداری نمایند. چون همواره در کنارکامنت هر شخص در فیس بوک عکس یک زن در داخل مطلب یک مرد لندهور نامحرم آنهم  به شکل شبانه روزی قرار می گیرد. که احتمالاً خودتان می توانید تبعات و عمق این فاجعه را حدس بزنید.
توضیح ضروری: با زدن گزینه «پسندیدم» عکس خانم مربوطه درج نمی گردد.
تبصره 3: بهتر است خانمها به جای عکس خود عکس یک شاخه گل را بگذارند که در این صورت، هم عکسی از خودشان به نمایش عمومی نگذاشته اند و هم اینکه مقام رفیع یک زن با این گل گرامی داشته می شود.

قانون انتخاب دوست (Friends)
در زندگی واقعی خواستگاری عملی است کاملاً مردانه؛ پس در فیس بوک هم می بایست ترتیبی اتخاذ نمود که این شرط بطور تمام و کمال لحاظ شود.
بدین ترتیب درخواست دوستی از سوی هر زنی به مردان نامحرم در ضروری ترین شرایط نیز ممنوع می باشد . از طرفی هم تجربه عملی نشان داده که هیچ مردی جنبه چنین پیشنهادات بی شرمانه ای را نداشته و ندارد.
تبصره:  در صورت ارائه پیشنهاد «تقاضای دوستی» از سوی یک مرد نامحرم به یک خانم هم، لازم است که خانمها در چنین مواقعی با سعه صدر عمل کرده  و بلافاصله با درخواست فوق موافقت ننمایند. چراکه تجربه اثبات نموده کلیه مردان برای بدست آوردن خانم های طناز(کسی که ناز زیاد می کند) همواره بهای بیشتری را پرداخته اند! قانون کلی هم چنین است که ناز زنان، نیاز مردان را به شکل محیر العقولی افزایش می دهد.

قانون میزان ارائه اطلاعات (Profile)
هیچ چیز بدتر از بدست آوردن اطلاعات شخصی یک زن توسط مردان نامحرم خطرناک نبوده و نیست! لذا با چنین شرائطی چرا می بایست زنان همه آنچه را که داشته و دارند را بر روی دایره ای بنام پروفایل بریزند؟ آیا بانوان محترم سرزمین ما نمی دانند که مردان فرصت طلب هوسران تا چه میزان از این اطلاعات سوء استفاده کرده اند؟...بعنوان مثال بارها دیده شده، وقتی مردان فهمیده اند که خانمی از گربه خوشش می آمده با ترفند «میو میو کردن»، آن زنها را اغوا کرده اند! همچنین است در مورد گزینه های دیگر اطلاعاتی فیس بوک مانند فیلم ها و کتب مورد علاقه و...
آیا فکر کرده اید که اگر زنی اعلام نماید از فیلم «پیشنهاد بی شرمانه» خوشش می آید مردان گرگ صفت این جامعه چه خاکی بر سرش می ریزند؟
کدام زن است که کتاب مورد علاقه خود را «آنا کارنینا» اعلام کند و در ضمن بتواند هر روزش را  بدون آزار و اذیت مردان هوسران تا شب سپری کند؟
 لذا اطلاعات خانمها می بایست در حدی ارائه گردد که مردان همواره خود را در برابر یک آدم فضایی ناشناخته حس کنند! ...البته این عطش اطلاعاتی در آینده کمک های فراوانی هم به خانمها در جهت خماری مردان و تبعات بعدی آن خواهد کرد.
تبصره: در برخی از مواقع دیده شده که خانمها با اسم مستعار در فیس بوک حضور بهم می رسانند که  جا دارد در اینجا از مقام شامخ چنین زنهایی با جان و دل تقدیر و تشکر نمود.  

قانون پست مطلب (Post)
پست مطلب بر روی  دیوار مردان نامحرم  غیر مجاز می باشد و در صورت پست مطلب از سوی یک مرد بر روی دیوار زنی نامحرم، پیشنهاد می گردد که آن بانوی محترم بدون هیچ عذاب وجدانی آنرا از روی دیوارش حذف نماید. مردان بسیار پوست کلفت تر از آنی هستند که با چنین چیزها یی ناراحت شوند!

قانون سیخونک (Poke)         
همانطور که از نام این واژه مشخص است سیخونک حکم یک متلک خیابانی را دارد و بالطبع می بایست همان واکنشی را در برابرش اتخاذ نمود که در خیابان با معضل متلک اتخاذ می شود!
یعنی بی تفاوت ، خشن و در مواقع مقتضی پرخاشگر و دریده!

قانون بر چسب زدن (Tag)
بر چسب زدن در فیس بوک برای هر زنی محل اشکال است و البته هم هیچ لزومی ندارد!
مثلاً چه اتفاقی می افتد که اگر نشانگر بر روی عکسی خانمی قرار بگیرد و درهمان لحظه نام وی درج شود؟ اما در عین حال می توان از درج نشدن نام خانمی بر روی عکسش، هزاران فائده بر شمرد! 

رعایت ورود به حریم خصوصی (Wall)
دیوار هر کسی جزو حریم خصوصی وی محسوب می شود پس سرک کشی بیش از حد در داخل دیوار زنان نامحرم بیمورد ، بی اساس  و بطور کلی زشت ونا پسند می باشد (مانند بالا رفتن از دیوار مردم ). اما در صورت ضرورت، ابتدا مرد نامحرم می تواند با ارسال پیامی حضور خود را به خانم مربوطه اعلام نماید و بعد از آن با کمال احتیاط وارد دیوار وی شود تا مبادا کسی سر راه باشد
توضیح : این قضیه همان سرفه کردن خودمان است که هنگام ورود به منزل نامحرمان انجام می دهیم.

 قانون مناسبت ها و امور ویژه
1- تولد...تبریک تولد معمولاً از جمله مقولات دردسر ساز موجود در فیس بوک محسوب می شود که همواره نحوه بیان آن موضوع بحث کارشناسان اهل فن بوده است. پیشنهاد می گردد در هنگام تولد  دوستانتان، آنها را به طریقی خطاب دهید که گویا ایشان صدای یک عطسه را از فاصله ای دور می شنوند و بعد هم سر و ته ماجرا را بسرعت هم بیاورید.

2- تغییر عکس پروفایل...آمارهای موجود همگی بیانگر آنند که بیشترین مفسده ها در فضای فیس بوکی زمانی رخ  داده که عکس درج شده بر روی دیوار تغییر کرده ! چراکه به همین بهانه معمولاً پیام هایی رد و بدل می گردند که به هیچ وجه در شان حتی آن عکس نمی باشد...لذا به کلیه کاربران و بالاخص بانوان محترم توصیه اکید می شود که در همان روزهای اول ثبت نام خود در فیس بوک عکسی را انتخاب نمایند که دیگر نیازی به تغییر و یا تعویض نداشته باشد.
 
3- پرسش ها questions-...پاسخ به نظر خواهی ها و پرسش های گوناگون مانند:
آیا من خوشگلم؟ چقدر من خوش تیپم؟ چرا منو دوست دارین؟ و...
به خاطر ماهیت خاص آنها اکیداً ممنوع می باشد. حتی پیشنهاد می گردد که به سولاتی نظیر هویج بهتر است یا تره فرنگی پاسخی ندهید! ...شاید طراح سوال از طرح آن هدفی داشته که برای شما ناشناخته باشد! 
در پایان اینجانب آمادگی خود را برای سوالات حضوری خاص بشدت اعلام می نمایم! امید است به کمک این منشورهر چه زودتر فضای فیس بوکی هم مثل جامعه مان پاک و منزه گردد.

منبع: بدون منبع