می خواهم ننویسم طاقت نمی آورم، ممکن است حتی برخی فکر کنند من با شهرداری یا برخی افراد که نقد می کنم خصومت هایی دارم، نه والله؛ خودشان می دانند ندارم.

فقط طاقت شنیدن حرف نادرست، غیر علمی و غیر فنی آنهم از نوع ابتدایی ترین را ندارم! امروز دیدم معاون حمل و نقل شهرداری تهران فرموده اند، تهران نیاز به ۶۰۰۰ اتوبوس جدید دارد، عین خبر: نیاز پایتخت به ۶ هزار اتوبوس‌ جدید | بی‌توجهی ۱۰ ساله دولت به تامین اعتبار برای اتوبوسرانی تهران

اگر هر اتوبوس جدید با محدوده جلو و عقب آن حداقل ۱۰ متر فرض شود یعنی ۶۰،۰۰۰ متر طول یعنی ۶۰ کیلومتر بعلاوه اتوبوس های قدیمی و آنهایی که در حال سرویس دهی هستند، به فرض آنها هم نمی دانم مثلا ۸۰ کیلومتر، جمعا می شود ۱۴۰ کیلومتر جاده  (۲۰ کیلومتر بیشتر از تهران تا قزوین!) آنهم بدون احتساب تاکسی، کامیون، موتور و خودرو های شخصی و ادرای و نظامی و ... که فقط پشت سرهم پارک و قطار شوند، این در حالی است که طولانی ترین خیابان خاورمیانه یعنی خیابان ولی عصر از تجربش تا میدان راه آهن فقط ١٧/٩ کیلومتر است ! و اگر این اتوبوس ها بخواهند حرکت کنند یعنی توقف کامل و انسداد کل حمل و نقل شهر تهران، قفل کامل، جای پارک هم کم می آوریم !

جهت استحضار معاون حمل و نقل شهرداری تهران! درخواست به آن بزرگی آیا یک ضرب ساده اولیه لازم نداشت؟

شایسته است برای هر مسئول تازه وارد در هر پستی، ابتدا حتما یک مرور مکتوبات موجود در حیطه سمت خود توسط مسئول محترم و اتوبوس مدیران همراه انجام بگیرد ؟ این مطلب را خوب است شهریور ۹۶ برای ریس شورای وقت تهران و معاون شهردار اسبق به نوع واضحتر و کاملتر توضیح داده بودم: توصیه ۴۰ سال پیش استاد گیبسون برای ترافیک تهران

خدا رحمت کند، دوباره یاد پرفسور گیبسون، استاد راه و ترابری خودم در دوران تحصیل در آمریکا افتادم که می فرمودند اگر چگالی اتوبوس در یک مسیر یا خیابان از حدی بالاتر برود خودش ترافیک می شود! شاید طبق یادداشت قبلی خودم (حتما مطالعه بفرمایید)، حل مشکل ترافیک تهران همان نوازنده ها باشند! 
در انتها قدر این انتقادات دوستانه، البته تا حدی سخت را بدانید ؟ شاید بدون آنها اتفاقات و اشتباهاتی رخ دهد که تا آخر عمر نتوانید جبرانش کنید!

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران

منبع: خبرآنلاین