فیروز زنوزی جلالی که این روزها در حال خوانش نهایی اپیزود سوم «جنگ دریایی» است در خصوص شرایط و نحوه توزیع کتاب به خبرآنلاین گفت: «توزیع کتاب در کشور اصلا مناسب نیست و بسیاری از نویسندگان در حال حاضر ضربه نبود مدیریت و بیبرنامگی در این عرصه را میخوردند.»
وی ادامه داد: «شما اگر مقایسهای کنید میان کشور ما و کشورهایی دیگری که نویسندگان از قِبل یک اثر میتوانند چندین سال زندگی کنند، میبینید که تا چه اندازه در کشور ما پخش، چاپ و توزیع کتاب با مشکل مواجه است. نویسندهای سالها روی اثری زحمت کشیده و وقت میگذارد اما به دلیل این مشکلات اثرش در اختیار مخاطب قرار نمیگیرد و به دلیل عدم عرضه مناسب برای اثرش گاه در شرایط بدی هم زندگی میکند اما یک نویسنده در سطح متوسط در آن سوی دنیا به واسطه اقبال و توجهی که به اثر میشود در کنار چاپ، پخش و توزیع مناسب اثرش؛ بهره مناسبی را از زحمت و تلاش خود میبیند.»
به گفته این نویسنده بخشی از این مشکل به ناشر و بخش دیگر به این موضوع برمی گردد که ما در کشور با معضلی به نام مخاطب مواجه هستیم. مردم درگیر مسائل و مشکلات روزمره هستند و از آنجا که کتاب در سبد خرید خانوار جایی ندارد از این رو بین مسائل روزمره و خرید و مطالعه کتاب، طبعا گزینه اول را انتخاب میکنند و اگر افراد جامعه در شرایط مناسب مالی هم قرار نداشته باشند که اصلا به سمت خرید کتاب نمیروند.
این نویسنده برنده کتاب سال با عنوان «قاعده بازی» با اشاره به اینکه رفع این مسئله به دست من نویسنده یا یک فرد صورت نمیگیرد، گفت: «رفع این معضل به مدیریت کلان فرهنگی برمی گردد و آنها هستند که باید با برنامه ریزی مناسب نسبت به حل معضل توزیع نامناسب کتاب اقدام کنند چرا که نیرو و بودجه کافی در اختیار آنهاست و تا زمانی که برنامه مناسبی برای رفع این معضل از سوی مسئولان مربوطه تدوین نشود آش همان آش است و کاسه همان کاسه.»
وی در ادامه این گفتگو در تشریح وظایف دستگاههای فرهنگی برای کتابخوان کردن مردم به ویژه در فصل تابستان که به نوعی اوقات فراغت برای خانوادهها و فرزاندانشان محسوب میشود، گفت: «این نهادها کافی است برنامه ریزی هدفمندی در این زمینه انجام دهند به عنوان مثال آثار و کتابهایی را که در جشنوارههای مختلف به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند و جوایز متعدد را از آن خود کردند و به نوعی از فیلتر کارشناسان این حوزه گذشتهاند را شناسایی و آنها را تبلیغ کنند تا مخاطب به سراغ چنین آثاری برود این امر علاوه بر تشویق مردم به کتابخوانی، کمکی است به رفع معضل فروش کتاب در کشور.»
به گفته این نویسنده، فروشگاههای کتاب ابزاری برای تحقق این مهم هستند؛ «فروشگاههایی که در دسترس عموم است و همه اعضای خانواده با مراجعه به آنها میتوانند در یک فضای فرهنگی مناسب قرار گیرند علاوه براین «طرح فروش کتاب در سوپرمارکتها» که به تازگی در کشور در حال اجراست نیز به اعتقاد من طرح مناسب و عاملی برای تشویق مردم به خرید کتاب و مطالعه است چرا که هر یک از اعضای خانواده با مراجعه به یکی از این مغازهها برای تهیه مایحتاج زندگی با قفسههایی از کتاب مواجه میشود و به تدریج این احساس را خواهد داشت که تهیه و خرید کتاب هم یکی از ضروریات زندگی وی و خانوادهاش محسوب میشود.»
۲۹۱/۶۰