خراسان نوشت:

صدور حکم متهمان حادثه باغ حومه اصفهان و سوالات افکار عمومی

هشت نفر از ۱۵ متهم حادثه باغ حومه اصفهان طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته به صورت غیرعلنی محاکمه شدند و حکم مجازات آن ها در روز ۵شنبه اعلام شد. محاکمه و صدور حکم برای این افراد طی گذشت دو ماه و نیم پس از وقوع جرم موید سخنان رئیس قوه قضاییه است که بارها گفته بود: « در برخورد با متجاوزان به جان و مال و ناموس مردم هرگز مماشات نمی کنیم.» این حکم با وجود آن که ممکن است موجب سوال برای عده ای شود و به رغم این که شاید افکار عمومی انتظار صدور حکم اعدام برای همه متهمان را داشت، خود می تواند نشانگر عزم دستگاه قضایی در برخورد با متعرضان به جان و مال و ناموس مردم باشد که برخلاف همه هیاهوهای بیگانگان و بزرگ نمایی های آن ها، سیستم قضایی تحت تاثیر قرار نگرفته و راه خود را در اجرای احکام و حدود الهی و برخورد با متجاوزان در پیش گرفته است. نکته مهم در مورد حکم صادره این است که شاید مردم از خود بپرسند چگونه است که در این ماجرا تعداد ۱۵ نفر متهم هستند و حال آن که حکم اعدام برای ۴ نفر صادر شده است. این انتظار افکار عمومی با توجه به اظهارنظرهایی که پیرامون این حادثه انجام شد و حرف و حدیث هایی که زده شد، ممکن است در ابتدا تا حدودی طبیعی به نظر برسد ولی باید گفت از آن جایی که فقط مسئولان دستگاه قضایی و امنیتی به پرونده اشراف دارند وبه طور حتم پرونده را بارها مطالعه کرده و مورد موشکافی قرار داده اند ، به ادله ای رسیده اند که فقط برای ۴ نفر از متهمان حکم اعدام صادر کنند. فراموش نکنیم که صدور حکم اشد مجازات برای افرادی در جامعه یک حکم ساده نیست و دقت و وسواس خاصی را می طلبد و بنا نیست به واسطه واکنش افکار عمومی خدای ناکرده حکمی به ناحق علیه کسی صادر شود. ضمن این که گفته می شود پرونده برخی متهمان همچنان مفتوح است و بر این اساس شاید در رسیدگی دقیق به پرونده این افراد جرم زنای به عنف آنان نیز ثابت شده و تعداد محکومان به اعدام در این پرونده افزایش یابد .با توجه به حکم صادره ذکر پاره ای از نکات و طرح برخی از سوالات را ضروری می دانیم.۱ - با توجه به باز بودن پرونده دو تن از متهمان و صدور حکم شلاق و حبس برای این دو نفر، انتظار این است که روند تحقیقات در مورد پرونده این افراد، طولانی نشود و به گونه ای نباشد که پرونده گرفتار اطاله دادرسی شود.۲ - معتقدیم که دخالت در کار قضات به هیچ وجه جایز نیست ولی سوال این است که چرا برای برخی از متهمان حکم برائت صادر شده است، تبرئه باغبان باغ در حادثه خمینی شهر خود جای سوال دارد؟! دستگاه قضایی باید در این زمینه اطلاع  رسانی کند و چرایی تبرئه متهم را تبیین کند تا به سوال «تبرئه باغبان چرا؟» پاسخ قانع کننده ای داده شود.

3- در محاکمه فعلی، حرفی از کسانی که علیه آن ها جرمی اتفاق افتاده به میان نیامده است. حال آن که در علم حقوق سهم افراد بزه دیده ( مجنی علیهم) در جرم مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به آن که بارها مطرح شده که خانواده های حاضر در آن باغ شئونات اسلامی را رعایت نکرده اند، اگر این موضوع صحت دارد چرا سهم آن ها در وقوع جرم مشخص نشده و مجازاتی برای آن ها تعیین نشده است. ۴ - در این پرونده برخی افراد دیگر نیز باید محاکمه شوند، آنانی که به برخی متهمان حادثه پناه داده اند، محاکمه این افراد چه موقع خواهد بود؟

۵ - متهمان پرونده علاوه بر سرقت، ضرب و جرح، آزار و اذیت ، آدم ربایی و تجاوز به عنف، جو عمومی جامعه را نیز ملتهب کرده اند، در نظم اجتماعی اخلال ایجاد کرده اند و چه بسا موجب ایجاد جو بدبینی و هیاهو شده اند، آیا چنین اتهامی متوجه این متهمان هست، و اگر هست آیا به این اتهام رسیدگی شده و افراد محاکمه می شوند؟

6 - چرا نام هیچ یک از متهمان حتی به صورت اختصاری ذکر نشده است، آیا این به منزله حفظ حرمت متهمانی که جرم آن ها ثابت شده، نمی باشد؟7 - صدور حکم برای این متهمان را به فال نیک می گیریم و معتقدیم این حکم تاثیر فراوانی بر افکار عمومی خواهد داشت و خود عامل بازدارنده مهم و درس عبرت برای کسانی خواهد بود که سودای ارتکاب جرم را در سر می پرورانند، همچنین اجرای حکم در ملاء عام نیز می تواند موجبات رضایت افکار عمومی به ویژه مردم خمینی شهر که پس از وقوع جنایت دست به اعتراض وسیع زده بودند، را فراهم آورد، انتظار می رود حکم شلاق سایر متهمان نیز در ملاء عام به اجرا درآید و از دستگاه قضایی انتظار ویژه ای می رود تا به پرونده های مشابه نیز در اسرع وقت رسیدگی کند.

 /5656

منبع: خراسان