روزنامه ایران در ویژه‌نامه خاتون "رنگ مشکی چادر" را پدیده‌ای که از سوی ناصرالدین‌شاه قاجار به زنان تحمیل شده، معرفی کرد. رئیس فراکسیون روحانیون هم گفته است که مجلس نسبت به اقدام روزنامه ایران واکنش نشان می‌دهد.

 روزنامه ایران، امروز با انتشار ویژه‌نامه‌ای تحت عنوان 'خاتون' پیرامون مسأله حجاب، به بیان انتقاداتی علیه طرح 'امنیت اخلاقی' پرداخت.

به نقل از سایت آینده این ویژه نامه که با عنوان «خاتون۱» در ۲۵۸ صفحه در روزنامه دولتی ایران به مسئله حجاب و پوشش اختصاص دارد، ضمن بیان انتقادات علیه طرح امنیت اخلاقی، «چادر مشکی» به عنوان پدیده‌ای نامتناسب با زنان و دختران ایرانی که از سوی ناصرالدین‌شاه قاجار به زنان تحمیل شده، معرفی شده است.

یکی دیگر از نکات جالب این ویژه‌نامه که به صورت تمام رنگی و با کاغذ گلاسه منتشر شده، لیست 40 نفر از زنان برتر و الگوی نمونه ایرانی است؛ لیستی که از بازیگران معروف سینما تا همسر یکی از پادشاهان ایران باستان و حتی یک مجری برنامه کودک تلویزیون هم در آن حضور دارند. مهناز افشار، آزاده اردکانی، الهام حمیدی، ترانه علیدوستی، فهیمه رحیمی، هدیه تهرانی و آزاده آل ایوب از جمله زنانی هستند که عکس آنها به عنوان "چهل بانوی نقش آفرین ایران اسلامی" در این ویژه نامه قرار گرفته‌اند.

در ابتدای این ویژه نامه علی اکبر جوانفکر در سرمقاله‌ای کم کاری تمامی مسئولان نظام اعم از روحانیون، فرهیختگان و نیروی انتظامی را بدون اشاره به دولت در بی‌حجابی موثر دانست. و سپس در مطلب بعدی نامه رئیس جمهور در اعتراض به وزیر کشور و همچنین سخنان متفاوت رئیس جمهور درباره حجاب را منتشر کرده است.

سپس در مصاحبه با مهدی کلهر مشاور معزول رسانه‌ای رئیس‌جمهور، رنگ مشکی چادر را «متکبرانه» نامیده و آن را حاصل تحمیل شاهان قاجار به زنان و دختران ایرانی دانسته است که از مجلس عیاشی شبانه در اروپا بیرون آمده است.

کلهر در پاسخ به این سوال که «چادر مشکی از چه زمانی وارد ایران شد؟»، گفت: «از سفرهای اروپایی ناصر الدین شاه. شب که به مجلس عیاشی در اروپا می‌رفت، می‌دید آنجا لباس مرد‌ها مشکی است. کلاه سیلندری مرد‌ها مشکی است و زن‌ها هم با لباس مشکی می‌ایند. این به نظرش آمد که یک نوع سنگینی و وقار دارد وگرنه در اسلام به صراحت داریم که رنگ تیره مکروه است. این رنگ مشکی متکبرانه را ناصرالدین شاه آورد. خدالعنتش کند. همین‌جور آتش به قبرش ببارد. خیلی مرد ملعونی است.»

وی ضمن آنکه چادر مشکی را پوشش اشرافی که بازمانده شاهان قاجاریه است، نامید، در اظهار نظر دیگری ، چادر مشکی را بد‌ترین پوشش در زمینه فلسفه حجاب نامیده و قانون حجاب و عفاف را با «یاسای چنگیز» -فرمانده خونخوار مغول- مقایسه کرده است.

در ادامه این ویژه‌نامه هم که با عنوان «روایتی از هفت هزار سال نجابت و شیدایی» منتشر شده، به طور مستقیم به طرح افزایش امنیت اخلاقی و گشت ارشاد حمله شده است.

همچنین در مطلبی دیگر با آوردن خبر سایت‌های خبری و با تیتر «گشت ارشاد بهانهٔ فتنه گران برای لشگر کشی خیابانی و آشوب بود» به انتقاد از این طرح پرداخت.

 مجلس واکنش نشان می‌دهد

در همین حال رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری فارس گفته است که مجلس شورای اسلامی نسبت به اقدام روزنامه ایران در توهین به حجاب برتر، واکنش نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام تقی رهبر عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این مطالب گفت: در این زمینه اقداماتی انجام خواهیم داد. واین مسئله فردا، توسط نمایندگان در مجلس طرح می‌شود و مجلس شورای اسلامی قطعاً نسبت به این حرکت واکنش نشان خواهد داد. 

4545

منبع: خبرآنلاین
"