دکتر محسن صالح استاد حقوق دانشگاه بیروت می گوید : اگر قرار باشد ایران از آب های سرزمینی خود نتواندصادرات انجام بدهد، پس هیچ کس دیگری هم حق این کار را نخواهد داشت.

حیدر بوذرجمهر:

دکتر محسن صالح، کارشناس مسائل ایران و خاورمیانه و استاد حقوق دانشگاه بیروت در گفتگو با خبرآنلاین درباره محق بودن ایران در بستن تنگه هرمز سخن گفته است. به نظر او در مورد مانورهای دریایی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات آمریکا مبنی بر تحریم صادرات نفت پیام مهمی نهفته بودو اینکه اگر قرار باشد ایران از آب های سرزمینی خود نتواندصادرات انجام بدهد، پس هیچ کس نخواهد توانست این کار را بکند.

فرمانده نیروی دریایی و تعدادی از فرماندهان نظامی و سیاسی تهدید کردند که اگر از صادرات نفت ایران را محروم نمایند تنگه هرمز را خواهند بست. آیا به نظر شما ممکن است اوضاع تا این حد برسد؟
طبیعی است که ایران به دنبال ایجاد و گسترش تنش در منطقه نیست به خاطر همین معاون ریاست جمهوری اسلامی ایران و بعضی از فرماندهان تنها به کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا هشدار دادند که اگر صادرات نفت ایران تحریم شود ایران نیز گزینه هایی برای خود دارد و برگه بردی دارد که در زمان مناسب می تواند از آن استفاده نماید. ایران می تواند به طور کامل تنگه هرمز را تحت کنترل خود درآورد زیرا این تنگه در آبهای سرزمین ایران واقع شده است و جمهوری اسلامی ایران امکاناتی دارد که می تواند کشتی هایی که از این تنگه عبور می کنند را متوقف نماید الان توپ، در زمین کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکاست. ایران همیشه حافظ امنیت منطقه و خلیج فارس بوده و هر زمان که ببیند این راه آبی منافع او را تامین نمی کند و صادرات نفتش تحریم شود تصمیمات لازم را خواهد گرفت و کشتی هایی را که از این راه عبور می کنند متوقف خواهد نمود.
آیا هشدار ایران و مانورهای دریایی آن ارتباطی با اتفاقات در حال وقوع در منطقه دارد؟
بله حوادثی که در منطقه در حال وقوع است بر اوضاع ایران سایه می اندازد و اثر خود را می گذارد وقتی بعضی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می گویند که آنها در صورت تحریم صادرات نفت ایران می توانند آن را جبران کنند ایران مجبور است که گزینه های دیگری را انتخاب نماید و کشتی هایی را که از تنگه هرمز عبور می کنند را متوقف نماید. جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که اوضاع تا به این حد نرسد ولی هنگامی که ایالات متحده آمریکا صادرات دارو و مواد غذایی را به ایران ممنوع می کند و صادرات ایران را تحریم می نماید ایران مجبور است تمام امکانات و نیروهای خود را به کار گیرد تا این جنگ اقتصادی تحمیلی را جبران کند.

به نظر شما با توجه به بحران اقتصادی و مالی که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی درگیر آن است این کشورهای تا کی می توانند منطقه را تحریم و اوضاع را متشنج نمایند؟
آمریکا و حتی برخی از کشورهای اروپایی نمی توانند اوضاع را بیش از این در ایران تشدید و متشنج نمایند زیرا شدت بحران مالی در منطقه یورو و نیز در ایالات متحده آمریکا باعث شده که این کشورها نتوانند با ایران مقابله نمایند نه مقابله نظامی و نه امنیتی بنابراین این تهدیدات نیز در زمره همان جنگ روانی از طرف ایالات متحده و کشورهای غربی و اروپایی علیه ایران است برای اجبار ایران به کنار گذاشتن برنامه های هسته ای مسالمت آمیز خود و جدا کردن ایران از جنبشهای اسلامی مجاهد و مقاومت در برابر دشمن صهیونیست و نیز جدا کردن ایران از سوریه که اکنون در معرض فتنه بزرگی از طرف آمریکا و برخی کشورهای غربی است.
به نظر شما این مانورها حامل چه پیامی است و ارزیابی شما از آن چگونه است؟
مانورهایی که ایران با این وسعت و پهنا در دریا و در تنگه هرمز و دریای عمان و اقیانوس هند و با تکنیک های جدید و موشک های زمین به دریا و دریا به دریا و کشتی های جدید در برابر دشمن فرضی انجام داد حامل این پیام قوی است که ایران حاضر و آماده است تا هر گونه هجوم خصمانه و یا تحریم نفتی را پاسخ گوید. این مانور برای نیروی دریایی بسیار مهم است و ظرفیت و قدرت عظیم ایران را نشان داد و نیز نشان داد که ایران سلاح بسیار پیشرفته و جدیدی دارد و از قدرتهای بزرگ جهان است که اگر مورد هجوم قرار گرفت یا صادراتش تحریم شد ساکت نمی ماند.
 

ترجمه: ناجیه نیسی

4949

منبع: خبرآنلاین