سه هفته پیش که سخنگوی شورای نگهبان، درباره تایید صلاحیت های نامزدهای انتخابات مجلس نهم نشست خبری داشت، از تایید چند طرح و لایحه هم خبر داد، یکی از آنها هم قانون مجازات اسلامی بود.

امید کریمی: قانون مجازات اسلامی پس از چند سال بحث و بررسی در مجلس هشتم، نهایتا بهار امسال به شورای نگهبان رفت و میانه های پاییز هم با ایراداتی به مجلس برگردانده شد. پایان دی ماه هم از تایید آن در شورای نگهبان خبر رسید. اما این قانون، چند تغییر عمده نسبت قانون قبلی داشته است. سکوت درباره حکم سنگسار و قتل انسان مهدورالدم، یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در این قانون افتاده است.

همچنین حذف مجازات اعدام برای مجرمان زیر 18 سال، الزام دولت به پرداخت مابه التفاوت دیه زن و مرد در مجازات اعدام مرد، سخت گیری های بیشتر برای مجازات متحاوزین، پذیرش توبه به عنوان عامل سقوط مجازات، روشن تر شدن بسیاری از احکام و مجازات برای کاهش زمان دادرسی و وحدت رویه در صدور حکم، تعیین روشی شفاف تر برای محاسبه دیه و موارد بسیار دیگر، از تغییرات این قانون است که البته موجب شده قانون جدید، 200 ماده بیش از قانون قبلی داشته باشد.

اما یکی از مهمترین تغییرات قانون، حذف و یا حداقل سکوت  درباره مجازات سنگسار است. هرچند که در چند سال گذشته، عملا این مجازات اجرا نشده است و دستگاه قضا تلاش کرده، مجازات جایگزین را انتخاب کند.

با این حال در قانون مجازات اسلامی جدید که به زودی و به صورت آزمایشی اجرا می شود، در بخش حدود و دیات، بخش زنا، هیچ اشاره ای به رجم و یا سنگسار نشده است؛ 

 

همچنین در مواد دیگر آمده است:

 

برای مجازات لواط که پیش از این حکم سنگسار وجود داشت، مجازات اعدام پیش بینی شده است؛

 

مجازات کودکان

حذف اعدام اعدام کودکان که معمولا تا 18 سال سن شرعی را شامل می شود، یکی از مهمترین تغییرات قانون مجازات اسلامی است. درواقع مجلس فصلی را برای مجازات اطفال و نوجوانان پیش بینی کرده است. با این ماده قانونی صدور حکم اعدام برای افراد زیر 18 سال محدود می شود؛ قاضی اگر تشخیص بدهد مجرم به کمال عقل نرسیده و یا در حرمت کاری که کرده آگاه نبوده می تواند از مجازات های این بخش استفاده کند.

در ماده 90 قانون آمده است:

 

تکرار جرم

اما در بخشی از این قانون، به تکرار جرم اشاره شده است؛

 

این ماده اما یک استثنا به سود رسانه ها و کودکان دارد؛

 

متن قانون مصوب کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که به شورای نگهبان ارسال شده و همچنین آخرین اصلاحات شورای نگهبان بر آن  را در پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهش های مجلس می توانید مشاهده کنید.

4747

منبع: خبرآنلاین