وزیر بهداشت هم به جمع حامیان افزایش جمعیت پیوست. تا پیش از این وزارت بهداشت دربرابر شایعاتی که حکایت از پایان سیاست کنترل جمعیت داشت، واکنش منفی داشت.

امید کریمی: مرضیه وحید دستجردی، ظهر پنج شنبه 27 بهمن در مراسم رونمایی از نقشه تحول نظام سلامت از کاهش رشد جمعیت ایران اظهار نگرانی کرد. او در جمع خبرنگاران گفت: "نرخ رشد جمعیت کشور به 1.3 درصد رسیده است که نشان‌دهنده کاهش سریع رشد جمعیت است. اگر با همین آهنگ پیش برویم، نرخ رشد جمعیت در آینده‌ای نزدیک منفی می‌شود."

وزیر بهداشت گفت: "در برخی نقاط کشور با شیب تند نزولی مواجهیم و باید جلوی کاهش شیب رشد جمعیت را در برخی نقاط بگیریم ولی در برخی نقاط دیگر کشور باید رشد جمعیت را کنترل کنیم."

به گفته وحید دستجردی  در نقشه جامع نظام سلامت نرخ رشد جمعیت اکنون 1.3 درصد است که کاهش جدی و سریعی بوده است: "اگر با این روند پیش برویم ممکن است رشد جمعیت منفی شود که به شاخص‌های توسعه انسانی صدمه می‌زند. باید به افزایش نرخ رشد جمعیت کمک کنیم که البته این امر کاری بین‌ بخشی است اما وزارت بهداشت هم باید تلاش‌های خود را انجام دهد."

او راهکارهای افزایش نرخ رشد جمعیت را بسترسازی برای ازدواج، افزایش آمار ازدواج، فرزندآوری با توجه به سلامت دانست: "تمام این مسائل در 87 برنامه ملی سلامت دیده شده. همچنین برای پاسخگویی به اقشار مختلف برنامه‌های زیادی را مد نظر داریم به عنوان مثال برای پاسخگویی بهتر به سلامت زنان به عنوان محور خانواده و اجتماع بیمارستان‌های جامع زنان را طراحی کردیم تا تمام خدمات مربوط به آنها در یک مرکز ارائه شود."

یکی دو روز پیش، شهلا کاظمی پور معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه آماری درباره میزان زاد و ولد در ایران ارائه داد. او گفت: "بر اساس آماری که ثبت‌ احوال به ما اعلام کرده شاخص تعداد کل فرزندان کاهش یافته است. بررسی تحولات جمعیتی در ایران نشان می‌دهد رقم 6.5 فرزند در اوایل انقلاب بتدریج کم شده تا این‌که در سال‌های اخیر به 1.8 فرزند رسیده، طبق آمار، اگر زوج‌ها به طور متوسط 2.1 فرزند داشته باشند و فرزندان جایگزین آنها شوند، جمعیت ثابت می‌ماند و این 0.1 درصد نیز به دلیل احتمال فوت فرزندان لحاظ شده است. اگر تعداد فرزندان والدین کمتر از این مقدار باشد، جمعیت جایگزین نمی‌شود و هر چه این‌ رقم کم شود، تعداد کل فرزندان زوجین کم می‌شود."

پیش از این زهرا سجادی معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ضمن اعلام نامطلوب بودن رشد کمتر از دو درصدی جمعیت ایران، به خبرآنلاین گفته بود: "تمام کسانی که بر کنترل جمعیت تبلیغ می کنند بر مسائل اقتصادی مانور می دهند در حالی که همین نیروی جوان برای خانواده ها در آینده پتانسیل کار و تلاش است و می تواند منبع درآمدی برای آنها باشد."

 

بیمارستان زنان، به تعداد دانشگاه های علوم پزشکی

وزیر بهداشت به برنامه کشوری در زمینه سلامت زنان اشاره کرد و گفت: "قرار شد در هر دانشگاه علوم پزشکی کشور حداقل یک بیمارستان جامع زنان داشته باشیم.
خانم وزیر، همچنین خبر از افزایش زایمان های طبیعی داد: "میزان زایمان‌های طبیعی در بیمارستان‌های دولتی و آموزشی افزایش یافته است و رسانه‌ها باید فرهنگ زایمان طبیعی در جامعه را نهادینه‌سازی کنند. شاخص میزان زایمان طبیعی و سزارین در ارزشیابی و اعتباربخشی بیمارستان‌ها لحاظ می‌شود."

 

ایرانیها در 1404 باید سلامت ترین مردم دنیا باشند

وحید دستجردی همچنین با اشاره به اینکه سلامت یک هدف آرمانی در همه کشورها است، گفت: در نقشه جامع علمی کشورو در سند چشم انداز به بخش سلامت به طور ویژه توجه شده و در ایران 1404 مردم ما باید سلامت ترین مردم در دنیا باشند."

او درباره نقشه جامع تحول نظام سلامت گفت: "این نقشه راهکارها و سیاستهای ما را در ارائه خدمات بهداشتی درمانی روشن کرده و برنامه های همه دست اندرکاران نظام سلامت را در بر می گیرد. این نقشه خدمات درمانی را هدفمند می کند،‌ نقشه تحول نظام سلامت نشان دهنده راه برای ارائه خدمات درمانی است و با تدوین نقشه جامع نظام سلامت در کشور خدمات بهداشتی درمانی هدفمند اجرا می شود."

به گفته وزیر بهداشت  این نقشه بر اساس الگوی اسلامی طراحی شده است: "اگر بخواهیم این نقشه موفق باشد باید قطعاً بومی گرایی آن رعایت شود. امیدواریم بتوانیم با این اقدامات اساسی که برای تدوین این نقشه صورت گرفته و برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است از تمامی شاخص ها در حوزه سلامت بیشترین استفاده را ببریم."

 

کمبود دارو شایعه است

وزیر بهداشت همچنین درباره تاثیر تحریم‌ها بر دارو و غذا گفت: "با همکاری بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو ارز به قیمت سابق در اختیار شرکت‌های دارویی قرار می‌گیرد و مشکلی در زمینه تأمین دارو نداریم."

او گفت: "کمبود دارو شایعه است. هیچ مشکلی نداریم. گاهی شایعه‌ای در کشور می‌پیچد و این ذهنیت برای بیماران ایجاد می‌شود که دارو کم است که همین موضوع سبب می‌شود تا بیماران داروی بیشتری درخواست کنند ولی واقعیت این است که با وجود تحریم‌ها هیچ مشکلی در زمینه تأمین مواد اولیه دارو، تولید دارو و تأمین داروهای وارداتی نداریم."

 

4747

منبع: خبرآنلاین