۰ نفر
۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰

محمد جواد محمودی

امسال هم مانند سالهای قبل تعداد موالید در کشور کم خواهد بود و اگربه همین شیوه پیش رویم رشد جمعیت در کشور منفی می شود.شواهد و قرائن جمعیت‌شناختی از جمله میزان باروری کل زیر سطح جانشینی یعنی میزان باروری کل 8‌/‌1 فرزند برای هر مادر نشان می‌دهد که هم‌اکنون (دهه 1390) ایران در آستانه ورود به گذار دوم جمعیتی است. یکی از چالش‌های گذار جمعیتی در ایران که هم‌اکنون علائم و شواهد آن در جمعیت کشور قابل مشاهده است،کاهش سطح باروری به زیرسطح جانشینی و تجدید نسل جمعیت در ایران است. الگوی مابعد انتقال جمعیتی یا گذار دوم جمعیتی نشان‌دهنده وضعیتی است که در نظریه کلاسیک انتقال جمعیت تحت عنوان مرحله کنترل ارادی و در نظریه اصلاح شده انتقال جمعیت، با عنوان دومین انتقال جمعیتی از آن یاد می‌شود و ناظر بر شرایط کنونی کشورهای توسعه‌یافته است. در این مرحله، سطح مرگ و میر به علت سالخوردگی جمعیت از سطح باروری بیشتر شده و رشد طبیعی جمعیت منفی می‌شود. با توجه به این‌که کشورمان در آستانه دومین انتقال جمعیتی است، روبه‌رو شدن با چالش‌هایی چون باروری زیرسطح جانشینی، کاهش جمعیت در سن کار، سالخوردگی و رشد منفی جمعیتی دور از انتظار نخواهد نبود. البته آهنگ زمانی وقوع تحولات بسته به شرایط ویژه هر جامعه کاملا متفاوت است. در افق بلند‌مدت‌تر مسائلی چون سالخوردگی جمعیت، باروری پایین، کاهش جمعیت در سن کار، کاهش حجم و تعداد جمعیت ملی مسائلی هستند که در صورت ادامه روند فعلی در آینده با آنها مواجه خواهیم شد.
در این میان، چالش‌های اساسی یا به عبارتی، تهدید‌های جمعیتی جامعه ایران در سال‌های آینده با توجه به سطح پایین باروری کنونی کشور شامل کاهش حجم کل جمعیت ملی، بحران باروری و تجدید نسل، بحران سالمندی جمعیت، بحران کاهش نیروی انسانی درسن کار و افزایش مهاجرت‌های بین‌المللی و تغییرات هویتی و فرهنگی ـ که نیاز به مدیریت دارد ـ می‌شود.
از طرفی، نتایج یک تحقیق علمی نشان می‌دهد تولد چند بچه در یک خانواده به دلیل کمک فرزندان بزرگ‌تر به کوچک‌تر باعث ارتقای سطح توانمندی و هوش در کودکان می‌شود این موضوع یکی از آثار مثبت چند موالید در یک خانواده است، در خانواده تک فرزندی به دلیل آن‌که فرزند دیگر همبازی و همخانه کودک نیست و تنها با پدر و مادر و وسایل ارتباط دارد، موجب عدم پویایی و رشد ذهنی مناسب و بهتر می‌شود.
در صورتی‌که رشد سالانه جمعیت یک کشور 5‌/‌0 درصد در سال باشد، حدود 150 سال طول می‌کشد تا جمعیت آن کشور دو برابر شود. در حال حاضر جمعیت ایران 75 میلیون نفر است و اگر رشد سالانه جمعیت ایران 5‌/‌0 درصد باشد 150 سال دیگر جمعیت کشور دو برابر می‌شود. طبق آمارهای موجود، رشد سالانه جمعیت ایران 2‌/‌1 درصد در سال است. اگر میزان رشد سالانه جمعیت کشور در همین سطح باقی بماند، جمعیت ایران بعد از حدود 60 سال دو برابر خواهد شد.
خیلی از کشورها در حال حاضر دارای رشد مثبت جمعیتی هستند و حتی کشورهای توسعه یافته که طی یک قرن اخیر به مرحله رشد منفی جمعیتی رسیده‌اند، سیاست‌های تشویق موالید را اتخاذ کرده‌اند. کشور چین نیز به دلیل حجم بالای جمعیتی (بیش از 000‌/‌000‌/‌300‌/‌1 نفر) سیاست‌های کنترل شدید موالید را اتخاذ کرد که اخیرا سیاست اجباری تک‌فرزندی را به دو فرزند افزایش داده است.
اساساً نمی‌توان سیاست‌های کنترل یا افزایش موالید را مثبت یا منفی خواند. هر کشوری بر اساس امکانات و سطوح توسعه و ترکیب جمعیتی خود، تصمیم خاصی در این زمینه می‌گیرد و آنچه به صورت یک روند درآمده اتخاذ سیاست کنترل موالید در کشورهای با باروری بالا و سیاست تشویق موالید در کشورهای با میزان موالید پایین (زیر سطح جانشینی یعنی 1‌/‌2 فرزند) است. در ایران نیز زمانی که میزان موالید خیلی بالا بود، سیاست‌های کنترل موالید اتخاذ شد و در حال حاضر میزان باروری کل در کشور به زیر سطح جانشینی رسیده و لزوم تجدیدنظر در سیاست‌های جمعیتی کاملاً احساس می‌شود.
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه
 

45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    9 60
    الان دارید به درستی نظرات احمدی نژاد می رسید راستی چه کسانی بودند که احمدی نژاد را به خاطر رد سیاست کنترل جمعیت تمسخر می کردند؟؟
    • بدون نام IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
      19 4
      بهتر بود یک بار مقاله را میخواندی. دقیقا ایشان گفتند که کاهش سرعت رشد جمعیت به معنی کاهش جمعیت در آینده نزدیک "نیست".
    • بدون نام IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
      15 2
      حتی تیتر را هم درست نخواندی. فرق "کاهش رشد جمعیت" را با "کاهش جمعیت" میدانی؟
  • بدون نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    56 4
    نه اینکه امروزه برای همه اشتغال وجود دارد. و ما باید از خارج از کشور نیروی کار وارد کنیم. که بایستی سیاست های خود را عوض کنیم. همین جمعیت را سیر بکنید. افزایش پیشکش
  • کاوه IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    45 2
    خدارو شکر که دارد کم میشود. ما که سوختیم لااقل بچه هایمان کمی راحتتر باشند البته اگر بتوانیم ازدواج کنیم.
  • بدون نام IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    34 1
    قبول.ما تولید نسل میکنیم خرجش پای شما سالم تحویل شما...
  • بدون نام RS ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    10 28
    من که فکر میکنم هرچه جمعیت یک کشور بیشتر باشه، به احتمال زیاد، اون کشور ثروتمندتر میشه چونکه تعداد کارآفرین و سرمایه گذار و افراد خلاق هم بیشتر میشه. نمونش هم کشورهای اروپایی که با اینکه مساحتشون بسیار کوچک و غیر قابل مقایسه با ایرانه ولی جمعیت زیادی دارن بگونه‌ای که مثلا کشور کوچکی (از نظر مساحت) مثل آلمان، جمعیت 1.5 برابر ایران رو داره و تازه با اینحال نگران کاهش نرخ رشد جمعیتش هم هست.
    • بدون نام IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
      19 3
      آره مثلا هند خیلی ثروتمنده، یا پاکستان 170 میلیونی. تازه اونجاها هر روز بارون میاد و علف زیر سنگ سبز میشه. ولی ایران چی؟
    • آرمین IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
      16 1
      من نمیدانم چرا هر کسی به خود جرات میدهد در مورد این مسائل که بسیار جدی هم هستند نظر نادرست و گمراه کننده بدهد. یعنی شما در ایران زندگی نکردی و نمیدانی ایران دو بیابان بزرگ دارد و 60 درصد از زمین ها یا کوهستانی هستند یا بیابانی و نیمه بیابانی. آلمان حتی یک کیلومتر صحرا ندارد. در ایران سالانه 200 میلیمتر باران میبارد، در آلمان 1000 میلیمتر. برلین پایتخت آلمان 100 روز از سال بارانی است. در حالی که تهران که حتی در ناحیه نیمه خشک است و نه خشک بیش از 20 روز بارندگی ندارد. جدیدا هم که بخشی از آب تهران وسایر شهرهای بزرگ را هم برای کشاورزی و هم نوشیدن از چاه برداشت میکنند که این چاه ها اگر خشک شود دیگر تجدید نمیشوند. من جمعیت شناسی خوانده ام ایران برای رفاه و زندگی 40 میلیون نفر بیشتر ظرفیت ندارد.
    • بدون نام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
      16 2
      یعنی شما فرق ایران که 75 درصد زمین هاش بیابانی و نمیه بیابانی و کوهستانی هست را با آلمان نمیدونی؟
  • مهرداد IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    31 2
    آقای رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه مگر از رشد قبلی چه استفاده ای شد که باز هم می خواهید آن را تجربه کنید؟ بی برنامه بودن بد است چه با نرخ بالای رشد جمعیت چه پایین. اولین و آخرین حرف: برنامه ریزی برنامه ریزی و برنامه ریزی.....
  • بنده خدا IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    1 3
    چرا عاقل گوید چیزی که که باز گویند.................
  • کارشناس درمان IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    15 1
    همین را که زاییدید بزرگ کنید . مدرسه و دانشکاه و کار و مسکن و حمل و نقل و تفریح و آسایش بدهید ، افزایش جمعیت پیشکش . اوایل انقلاب مردم را تشویق به زاد و ولد کردید ، دیدید چه مشکلاتی برای همه مردم درست شد که هنوز هم ادامه دارد . بیکاری ، ترافیک سنگین ، غول کنکور ، افسردگی جوانان ، مشکل مسکن ، مدارس سه شیفتی ، جوابگو نبودن بیمارستانها و مراکز درمانی ، زاغه نشینی اطراف شهرها ، اعتیاد ، کیف قاپی ، ناتوانی در ازدواج و افزایش فساد ، زنان خیابانی ، نا امنی ، دزدی و ....