فلورا سام نویسنده و بازیگر با حضور در یک برنامه تلویزیونی از ممیزی‌های رایج در این رسانه انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، «سین مثل سریال» عنوان برنامه ترکیبی است که هر شب از شبکه اول سیما پخش می‌شود. در این برنامه بهترین سریال‌های دهه 80 و بهترین بازیگر مرد و زن این دهه به انتخاب مردم معرفی می‌شود.

شب گذشته (9 فروردین) فلورا سام یکی از میهمانان اين برنامه بود. او با بيان اين مطلب كه  نویسندگی در تلویزیون به نسبت سینما سختی های زیادی دارد، گفت: «نوسیندگان در تلویزیون مدام دچار خود سانسوری می‌شوند.»
سام ادامه داد: «من در ایام نوروز فیلم سینمایی "به رنگ ارغوان"را از تلویزیون دیدم و با خودم فکر کردم اگر یک دهم حرف‌هایی را که در این فیلم زده شده، من به عنوان نویسنده در متن‌هايم بزنم، كار من از تلویزیون اجازه پخش پيدا نمي‌كند.»
او افزود: « با اين حال فیلمی مثل "به رنگ ارغوان" از تلویزیون پخش مي‌شود و اتفاقی هم نمی‌افتد.»
سام در بخش دیگری از سخنانش به شیوه غلط شخصیت پردازی‌ها در مجموعه های تلویزیونی اشاره کرد و افزود:«در سریال "همسایه ها"من نقش یک معلم را ایفا می‌کردم و شخصیت این معلم طوری بود که حرف در دهانش نمی‌ماند. این شخصیت در زمان پخش سریال با انتقاد معلمان مواجه شد.»
به گفته اين نويسنده، در مجموعه‌های تلویزیونی، پلیس اجازه ندارد اشتباه کند، حتي يك اشتباه انساني، و شاید به همين دلیل است که مردم شخصیت‌های پلیس را در تلویزیون دوست ندارند چون برایشان ملموس نیستند.
او از نحوه رای گیری در مورد بهترین مجموعه دهه 80 تلویزیون در برنامه «سین مثل سریال» انتقاد كرد و گفت:«به نظر من این نحوه رای گیری به هیچ وجه مناسب نیست؛ چرا که مجموعه‌های تلویزیونی باید با بودجه‌های بالا،زمان و توجه زیاد ساخته شود، اما تلویزیون هميشه توان برآورده کردن این موارد را ندارد. پس بهتر است در این رای گیری سریال‌های الف ویژه، سریال‌های مناسبتی و ساير آثار از هم تفکیک شود.»


وی با اشاره به این که تلویزیون به عنوان یک رسانه تاثیر گذار می‌تواند برای مردم فرهنگ‌سازی کند به ذکر خاطره ای از حمید لبخنده (کارگردان)پرداخت و گفت:«هر وقت صحبت از فرهنگ سازی می‌شود یاد خاطره‌ای می‌افتم که آقاي لبخنده برایم تعریف می‌کرد. ايشان علاقه زیادی به موسیقی کلاسیک دارد و مي‌گفت که دلیل این علاقه بر می‌گردد به دوران مدرسه رفتنش. آن موقع ناظمي داشته‌اند كه  از بلند‌گوهای مدرسه برای بچه‌ها موسیقی کلاسیک پخش می‌کرده، این موسیقی هم در ذهن بچه‌ها باقی مانده‌ و این خود یک نوع فرهنگ سازی است.»
5757

 

منبع: خبرآنلاین