بدون شک رسانه به عنوان یک ابزار تاثیرگذار واجد مختصات بسیار مهمی است که اهمیت آن در شرایط بحرانی جامعه صد چندان شده و به همین نسبت بر میزان مسئولیت اشخاص فعال در این حوزه افزوده میشود.ِ
در تعریف رسانه آمده است : رسانه ابزاری برای انتقال پیام از فرستنده به گیرنده (فرد و جامعه و گروههای مخاطب و هدف) به همین سبب ماموریت و تکلیف ذاتی رسانه را رساندن دانسته که موضوع له آن میتواند رساندن حرفها، پیامها و دیدگاههای یک فرد یا یک مجموعه به افراد، گروه و مجموعههای دیگر باشد به همین علت، یکی از کارکردهای اصلی رسانه را ایجاد ارتباط میدانند.
این پل ارتباطی میتواند در قالب تحلیل ،اطلاع رسانی ،سرگرمی و مصادیقی از این دست به منصه ظهور برسد عطف به چنین کارکردی است که وظیفهی اهالی رسانه و مدیران رسانه ای در شرایط فعلی جامعه وظیفهای مهم و سنگین تعریف میشود.
اینکه اخبار نیروهای خودی به مواضع دشمن و یا خبر حملات دشمن به چه شیوهای اطلاع رسانی شود و یا کدام تصویر از آثار به جا مانده از تجاوز دشمن بر خروجی رسانهی مورد نظر بارگذاری شود نیازمند مقدماتی است که چنانچه مورد توجه سردبیران و مدیران مسئول و خبرنگاران و...قرار نگیرد واجد تالی فساد و تبعاتی خواهد بود که علاوه بر ایجاد تنش در جامعه بر هویت و اعتبار آن رسانه در آینه اثرگذار خواهد بود
به همین سبب یکی از وظایف اصلی مسئولین ارشد رسانه های داخلی برآورد کیفیت و چگونگی انتقال و رساندن اخبار و حواشی اتفاقات این روزهای کشور به مردم است .
بدون تردید نمیتوان کارکرد رسانه را محدود به انتشار خبر حملهی موشکی به فلان منطقهی کشور یا انتشار تصویر ساختمان های آوار شده یا شهادت هموطنان عزیز دانست بلکه بلعکس شرایط بحرانی امروز فرصت مناسبی است تا اهالی رسانه جایگاه مهم و اثرگذار خویش را با تحلیلهای درست و منطقی و انتقال اطلاعات کارشناسان حوزهی رفتارشناسی ، روانشناسی ،مشاوران حوزهی کودک و...با هدایت جامعه به سمت آرامش و کنترل روانی جامعه به منصه ظهور برسانند.
لذا به نظر میرسد در شرایط فعلی یکی از اصلی ترین تکالیف اهالی رسانه انتشار مطالب آموزشی با هدف کنترل اوضاع و احوال زندگی فردی اجتماعی شهروندان و چگونگی برخورد با اطفال و نوجوانان است که این مهم جز با همراهی متخصصین امر و دعوت ایشان به گفتگو و انتشار یادداشت های مختصر و موثر میسر نخواهد شد.
وکیل دادگستری-شیراز