هادی معیری نژاد- در حالی که تاثیر تورم بر بخش سلامت نگرانی های بسیاری به همراه آورده است اظهارات ضد و نقیض باعث شده است که چهره بهداشت و درمان در سال 91 همچنان مبهم باقی بماند.

به نوشته روزنامه شرق ،مشکلات افزایش تعرفه‌های درمانی سال 90 به سال 91 نیز سرایت کرده است. سازمان نظام پزشکی کشور روز گذشته در حالی پیشنهاد افزایش 30‌درصدی تعرفه‌های درمانی در سال 91 را به دولت ارایه داد که پیش از این وزیر بهداشت و معاونان او خبر از احتمال افزایش 15 تا 25‌درصدی داده بودند.
وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در غیاب ضلع سوم مثلث تعیین تعرفه‌های درمانی یعنی «شورای‌عالی بیمه» موظف به تعیین تعرفه‌های درمانی بخش دولتی و خصوصی هستند، اما پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش تورم موجود در جامعه در سال 90 تناقض میان میزان نظرات این سه نهاد درباره افزایش تعرفه‌ها را بیش از پیش نشان داد. تبعات این تناقض‌گویی از سوی متولیان اعلام تعرفه‌های درمانی در سال 90 منجر به اعلام تعرفه‌های غیرواقعی، افزایش دلبخواه نرخ ویزیت و درمان در بخش خصوصی و مطب پزشکان، شانه خالی کردن سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت حق بیمه مراکز درمانی و در مجموع افزایش سرسام‌آور هزینه‌های درمانی مردم شده است.
با این حال به نظر می‌آید تاخیر دولت در اعلام تعرفه‌های درمانی و غیرواقعی بودن میزان افزایش تعرفه‌ها با توجه به میانگین افزایش تورم در جامعه، باعث سرایت مشکلات افزایش تعرفه‌های درمانی سال 90 به 91 شود.
این در حالی است که از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی خبر می‌رسد تاخیر در اعلام تعرفه‌های درمانی منجر به افزایش دلبخواه هزینه‌های درمانی از سوی برخی پزشکان شده و نرخ ویزیت متخصصان و پزشکان عمومی پیش از اعلام تعرفه‌ها نسبت به نرخ ویزیت در سال 91 افزایش داشته است.
مواجهه با دو موج گرانی هزینه‌های درمانی
علاوه بر این پس از تصویب تعرفه‌های درمانی در روز‌ها یا هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌شود، مراجعه‌کنندگان مراکز درمانی با دو موج گرانی هزینه‌های درمانی در سال 91 روبه‌رو شوند، در ابتدا افزایش قیمتی که پزشکان با شروع سال جدید اجرا کرده بودند و دوم افزایش 30‌درصدی که نرخ تعرفه‌های درمانی منجر به آن می‌شود.
با این حال رییس‌کل سازمان نظام پزشکی روز گذشته با اعلام اینکه پیشنهاد شورای‌عالی نظام پزشکی برای تعرفه‌های درمانی سال 91 افزایش 30‌درصدی تعرفه‌های درمان است، عنوان می‌کند: براساس قانون برنامه پنجم توسعه تعرفه‌های درمان باید مصوبه شورای‌عالی بیمه سلامت باشد، اما از آنجا که این شورا هنوز تشکیل نشده است، تعرفه‌های درمان باید مطابق گذشته در وزارت بهداشت و شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی مصوب شود مگر آنکه مجلس شورای اسلامی مرجع دیگری را برای تصمیم‌گیری درباره تعرفه‌های درمان اعلام کند اما این موضوع اکنون در دستور کار مجلس نیست.
خدمات رایگان می شود
از طرف دیگر رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس از ارائه پیشنهاد خدمات درمانی رایگان در بودجه 91 به کمیسیون تلفیق خبرداد و گفت: تصویب این طرح زمینه زیادی در مجلس دارد و شانس آن زیاد است.
غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر از پیشنهاد رایگان سازی هزینه خدمات درمانی در بودجه 91 خبرداد وگفت: در طرحی به کمیسیون تلفیق بودجه 91 پیشنهاد کرده ام برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها پرداخت ماهانه یارانه نقدی همچنان استمرار پیدا کند اما در آمدهای بیشتر ناشی از اجرای مرحله دوم به صورت پرداختهای غیرنقدی به خانوارها پرداخت شود.
وی افزود: پرداخت غیر نقدی یارانه ها شامل تحت پوشش قرار دادن خانواده هایی است که هیچگونه دفترچه خدمات درمانی ندارند و پرداخت حق بیمه همه خانوارها از مبلغ یارانه ها به صورتی که در حد امکان خدمات درمانی در کشورمان رایگان شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فکر می کنم تصویب این طرح زمینه زیادی در مجلس دارد.
این خبر به علاوه خبر تسویه حساب دولت با تامین اجتماعی و حرفهای علی یوسف پور نایب رئیس هیأت مدیره شرکتهای سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا)،مبنی بر عدم پرداخت مطالبات و همچنین احتمال سر باز زدن برخی از داروخانه ها از دادن دارو با تعرفه تامین اجتماعی همگی فضای مبهمی را پیش روی بخش درمان در سال 91 ترسیم کرده است که به نظر می رسد دولت و مجلس باید در این زمینه ابهام زایی کنند.
45301

منبع: خبرآنلاین