علی لاریجانی رئیس مجلس در دیدار با اعضای بزرگداشت ستاد حکمت مطهر ویژه گرامیداشت سیوسومین سالروز شهادت آیتالله مطهری، با تشکر از زحمات و تلاشهای انجام شده در این بنیاد برای نکوداشت این شهید والامقام، تصریح کرد: شما وظیفه دارید یک فکر بیبدیل را در جمهوری اسلامی پایهگذاری کنید؛ شهید مطهری در بین متفکرین یکصد سال اخیر در بنیانگذاری فکر نو برای نسل جوان از نظر آشنایی با اسلام ناب شخصیت بیبدیلی بودند.
وی در ادامه به تعبیر مقام معظم رهبری از شهید مطهری اشاره کرد و افزود: معظمله فرموده بودند تفکرات وی ایدئولوگ نظام جمهوری اسلامی است، حال با این وجود باید از خود بپرسیم تفکرات این فرد تا چه میزان در جامعه فعلی ما محقق شده است، یا اینکه چقدر تا تحقق این افکار چقدر فاصله وجود دارد و چه نقاط ضعفی باید از بین برود تا از این تفکر در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی استفاده شود.
اهم سخنان رییس مجلس را در ادامه مطالعه فرمایید:
- معتقدم در بسیاری از موارد برداشتهای ناقصی از این تفکرات شهید مطهری وجود دارد و هیچگاه نگاه همهجانبهای به این تفکر نشده است.
- در مسائل و زمینههای اقتصادی شهید مطهری مجموعهای از نظریات را در بُعد اسلامی مطرح کردند اما چون در برههای که مشغول تنظیم نظام اقتصادی- اسلامی بودند، به شهادت رسیدند، این نظریه در همان مقطع مسکوت ماند.
- تأملاتی که شهید مطهری در زمینه مسائل اقتصادی داشتند، بسیاری از مشکلات فعلی اقتصاد کشور را مرتفع میکند، محققان و صاحبنظران به ویژه در حوزه سیاست و اقتصاد باید به این موارد توجه ویژهای داشته باشند، به طور مثال در بحث عدالت ایشان نیز نظریههای بسیار دقیق و درستی را مطرح کردند، همانطور که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی عدالت موضوعی محوری و کانونی در شکلگیری پایههای نظام جمهوری اسلامی ایران شد.
- در هر زمانی برداشتهای متفاوتی از بحث عدالت وجود داشته که برداشت درستی نیز نبوده است. از ابتدای انقلاب نگاه نیمه سوسیالیستی به عدالت وجود داشت که البته به شرایط آن زمان نیز بازمیگردد، اما زیربنای آن برداشتی از یک تفکر اسلامی بود که به آن صورت در جامعه ساری و جاری شده بود؛ این نگاه، نگاه درستی به عدالت نبود و شهید مطهری به همین موضوع انتقاد داشتند.
- اگر کسی آثار شهید مطهری را دقیق مطالعه کرده باشد، متوجه این نقد زیربنایی میشود، زیرا تئوری ایشان در باب عدالت تئوری فراگیری است، حتی میتوانم بگویم میان متفکرانی که در زمینه فلسفه اقتصادی و فلسفه سیاست کار کردهاند، کسی را ندیدم که چنین مبانیای را مطرح کرده باشد.
- آیا ما تاکنون توانستهایم این نگاه را به عرصه اجراییشدن برسانیم؟ آیا درست است از موضوعی که جنبه کانونی برای تفکر اسلامی و تشکیل مدینه اسلامی دارد، به این راحتی بگذریم؟
- بعضی از بداخلاقیهای رایجی که در جامعه ما از نظر سیاسی وجود دارد با منش و فکر شهید مطهری هیچ تناسبی ندارد؛ افتراها، دروغها و تهمتهایی که در ادبیات سیاسیون دیده میشود و گاهی در برخی از رسانهها به این موارد پرداخته میشود، با سلوک شهید مطهری بسیار فاصله دارد، به نوعی که میتوان از روند فعلی در بداخلاقیهای سیاسی بهعنوان کجراهه یاد کرد.
- گاهی افکار انحرافی در جامعه ما مطرح میشود که برخیها به راحتی از کنار آن میگذرند. آیا شهید مطهری هم اینگونه عمل میکرد؟ یا در برابر جریانات انحرافی فکری با شجاعت و غیرت دینی وارد صحنه میشد و ملاحظه کسی را نمیکرد؟
- تفاوت شهید مطهری با برخی دیگر از متفکرین در برخورد شجاعانه وی با جریانات انحرافی فکری بود. ایشان در برابر جریانات انحرافی با همه وجود ایستادگی میکرد و مراعات شئونات و مسائلی که اکنون باب شده است را نمیکرد.
- آثار مرحوم شریعتی که در زمان شهید مطهری منتشر شده بود، در آن زمان تقریباً شکل غالب تفکر دانشگاهها بود که این مسئله مورد انتقاد جدی شهید مطهری قرار داشت. ایشان معتقد بود این آثار میتواند سنگبنای نادرستی را در جامعه ایجاد کند و به همین دلیل وظیفه خود میدانست که جلوی برخی انحرافات را که بعدها باعث شکلگیری آرمان مستضعفین و گروههای فرقان شد، بگیرد.
- آشنایی مردمی که به دیکتاتورها پشت کردند با نظریات شهید مطهری نکته ویژهای است که نباید از آن غافل شد، زیرا بیداری اسلامی نقطه برجسته آثار این شهید محسوب میشود البته این مسئله به برگزاری میزگردهایی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی نیازمند است.
29219