امیرمسعود عابدین: بوگاتی توربیون پر از انواع نوآوریهای جذاب است: یک فرمان که حول یک محور مرکزی میچرخد، یک صفحه کیلومترشمار تیتانیومی، سیستم تعلیق با قطعات چاپ سهبعدی و یک دیفیوزر عقب عظیم و غیره. به همه اینها، یک سیستم صوتی اضافه کنید که از بلندگوهای سنتی استفاده نمیکند.
نشریه تاپ گیر (Top Gear) اخیراً از دفتر مرکزی جدید ریماک در کرواسی، جایی که بوگاتی ریماک در حال توسعه توربیون است، بازدید کرده است. ماته ریماک (Mate Rimac)، مدیرعامل این شرکت، تمام نوآوریها را در این خودرو و همچنین ریماک نورا (Rimac Nevera) به نمایش میگذارد و به نوعی سیستم صوتی در توربیون افتخار میکند. به جای استفاده از بلندگوهای سنتی، توربیون از عناصر پیزوالکتریک استفاده میکند که بدنه فیبر کربن خودرو را به لرزش در میآورند. بنابراین، شاسی توربیون یک بلندگوی بزرگ است!
توضیح بیشتر: چگونه شاسی به بلندگو تبدیل میشود؟
بلندگوهای معمولی از آهنربا و سیم استفاده میکنند. وقتی برق به آنها میرسد، سیمپیچ جلو و عقب حرکت میکند و این حرکت باعث لرزش یک قطعه مخروطیشکل (مثل کاغذ یا فلز) میشود. این لرزش، هوا را تکان میدهد و ما آن را به صورت صدا میشنویم. البته این نوع بلندگوها بهخوبی کار میکنند، اما آهنرباهایشان سنگین هستند.
اما بلندگوهای پیزوالکتریک کمی فرق دارند. آنها به جای آهنربا، از یک کریستال (مثلاً کوارتز) استفاده میکنند. وقتی برق به این کریستال برسد، آن را به لرزه در میآورد و این لرزش باعث تولید صدا میشود. معمولاً این نوع بلندگوها خیلی کوچکاند و در چیزهایی مثل ساعتهای دیجیتال یا زنگ هشدار استفاده میشوند.
در بوگاتی توربیون، همین فناوری به شکلی خلاقانه استفاده شده؛ یعنی بهجای استفاده از یک دیافراگم کوچک، کل بدنهی فیبرکربنی خودرو خودش به بلندگو تبدیل شده! ریماک حتی یک بلندگوی بزرگتر (سابووفر) را هم در سقف ماشین نصب کرده که با همین روش کار میکند. نتیجه؟ صدایی با کیفیت بالا، بدون استفاده از بلندگوهای سنگین و سنتی.
ریماک میگوید: "کیفیت صدای این خودرو در جهانی متفاوت در مقایسه با شیرون است. بنابراین ما وزن و فضا را ذخیره کردیم و کیفیت صدا را بهبود بخشیدیم. "
پیشگامی بوگاتی در استفاده از این فناوری
در حالی که به نظر میرسد این اولین نمونه استفاده یک خودروساز از مبدلهای پیزوالکتریک برای تبدیل یک وان فیبر کربن به بلندگو باشد، اما توربیون اولین خودرویی نیست که از بخشی از ساختار بدنه خود برای بازتولید صدا استفاده میکند. مرسدس بنز سیستمی به نام Front Bass را معرفی کرده که دیواره جلویی SL ۲۰۱۳ را به طور مؤثر به یک جعبه بلندگوی بزرگ تبدیل کرد. با این حال، این سیستم از بلندگوهای الکترومغناطیسی سنتی استفاده میکرد. ساختار خودرو فقط برای تقویت صدای بلندگوها استفاده میشد.
منبع: motor۱
۲۲۷۳۲۲