به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و نایب رئیس فعلی مجلس در جلسه شورای آموزش و پرورش استان همدان، با بیان اینکه یکی از مهمترین نیازهای اساسی آموزش و پرورش، کمبود معلم است، افزود: برآوردهای فراکسیون فرهنگیان مجلس نشان میدهد که کشور بهطور حداقلی به ۲۰۰ هزار معلم نیاز دارد و در صورت در نظر گرفتن شرایط ایدهآل، رقم موردنیاز به ۳۰۰ هزار معلم میرسد.
وی ادامه داد: این مسئله مورد توافق همه کارشناسان است، اما مشکلات و محدودیتهای مالی و ساختاری باعث شده هنوز به این سطح نرسیم.
حاجیبابایی تصریح کرد: در استان همدان، طبق آمار فعلی، بیش از یکهزار و ۲۰۰ کمبود نیرو گزارش شده است که با تخصیصهای قطرهچکانی برطرف نمیشود، بلکه نیازمند اقدام فوری و پایدار است.
نایبرئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به راهکارهای قانونی و اجرایی برای جبران کمبود معلم اشاره کرد و گفت: دولت مجاز شده از نیروهایی که پیش از سال ۱۳۹۵ یا پس از آن در آزمونها شرکت کرده و موفق به ورود نشدهاند، شامل نهضتیها، حقالتدریسیها و مربیان پیشدبستانی، به صورت ۲۴ ساعته حقالتدریس استفاده کند.
وی افزود: دانشجو-معلمانی که سه سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده و روشهای تدریس تخصصی آموختهاند، در اولویت جذب نسبت به نیروهای غیرمتخصص قرار دارند.
حاجیبابایی ادامه داد: افزایش ساعات تدریس معلمان رسمی با رضایت و در قبال حقوق و مزایای مناسب، یک معلم میتواند در دو نوبت (صبح و بعدازظهر) تدریس کند.
وی افزود: این راهکارها در قالب قوانین و مصوبات بودجهای به دولت ابلاغ شده است، اما برخی مراحل اجرایی هنوز به جمعبندی کامل نرسیده و پیگیری مجلس ادامه دارد.
حاجیبابایی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد: طبق این سند، آموزش و پرورش هر محله باید به شکل یک کانون فرهنگی محله عمل کند؛ شورایی که در آن روحانی مسجد محله، بسیج، معتمدین، معلمان و مدیر مدرسه همکاری کنند. هدف این شورا، ایجاد ارتباط مستمر بین مسجد و مدرسه و جلب مشارکت مردم برای پیشرفت آموزشی است.
وی ادامه داد: واحد ساختاری آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین، «حیات طیبه» نام دارد که مجموعهای از دورههای مختلف تحصیلی را در یک مجتمع مجهز گرد هم میآورد؛ شامل پیشدبستانی، سه سال اول ابتدایی، سه سال دوم ابتدایی، سه سال اول متوسطه و سه سال دوم متوسطه. هر مجتمع باید دارای سالن ورزشی، بخش بهداشت، مشاوره، معاونتهای تخصصی و امکانات کامل باشد. در همدان، برنامهریزی شده است حداقل ۲۰ مجتمع «حیات طیبه» بهویژه در شهرکهای جدید. ایجاد شود.
وی تصریح کرد: دولت فعلی توجه ویژهای به این حوزه داشته و در برنامه هفتم توسعه، منابع متعددی از محل درآمدهای گاز، نقدی و سایر مصوبات برای پیشرفت آموزش و پرورش اختصاص یافته است.
آموزش و پرورش محور پیشرفت همهجانبه کشور است
استاندار همدان گفت: آموزش و پرورش محور پیشرفت همهجانبه کشور است و توجه به آن باید در اولویت همه سیاستها و برنامهها قرار گیرد.
حمید ملانوری شمسی نیز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفت: شورای آموزش و پرورش استان باید متحول شود و دستگاهها موظف به ارائه پیشنهادات عملی هستند، بهگونهای که اجرای این پیشنهادات بتواند تحولآفرین باشد.
وی افزود: در این میان، دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر از اعضای مؤثر شورا هستند و همه اعضا باید فعالانه در جلسات شرکت کنند.
استاندار همدان با اشاره به نقش پروژه مهر در ایجاد نشاط اجتماعی، اظهار کرد: پروژه مهر نماد شروع امید و نشاط است و موفقیت آموزشی نیز نیازمند همکاری همه دستگاهها خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه ورزش بانوان باید عدالت فضایی رعایت شود و مدارس میتوانند به مراکز ورزشی جامعه تبدیل شوند. مدیریت محلهمحور نیز میتواند امنیت و آرامش جامعه را تضمین کند، همچنین تجهیزات ورزشی باید استاندارد و ایمن باشند.
ملانوریشمسی با تأکید بر اهمیت مهارتآموزی بیان کرد: مهارتهای فردی موجب توانمندی اقتصادی افراد میشود، در این زمینه، تجربه استانها میتواند الگویی برای کشور باشد
استاندار همدان تصریح کرد: هدف اصلی آموزش، پرورش انسان توانمند است و مناسبتهای ملی باید به ابزار تحرک اجتماعی تبدیل شوند.
وی خاطرنشان کرد: پرچم ملی نماد وحدت و هویت ماست و مدارس باید به کانونی برای ترویج مهارت و فرهنگ تبدیل شوند، عدالت آموزشی نیز با مدیریت محلی تقویت خواهد شد.
استاندار همدان یادآور شد: انتخاب مکان ساخت مدارس باید کارشناسی باشد و آغاز عملیات اجرایی مدارس حیات طیبه نباید با هیچگونه تأخیری مواجه شود.
48