مشاور رسانه ای فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به اینکه عملیات روانی فقط محدود به زمان جنگ نیست، گفت : برخی رسانه‌های خارجی و حتی بعضی از تحلیلگران داخلی، با سواد ناکافی به القاء نگرانی در جامعه می‌پردازند.  

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ منصور الهی مشاور رسانه ای فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان و کارشناس و تحلیل گر برجسته مسائل سیاسی و رسانه، در نشست «نقش رسانه در تبیین دستاوردهای دفاع مقدس» که در محل جهاددانشگاهی استان کرمان برگزار شد، با ارائه تحلیلی از جنگ رسانه ای دشمن و ضرورت تداوم جهاد تبیین برای افکار عمومی برای خنثی سازی توطئه دشمنان گفت : برخی رسانه‌های خارجی و حتی تحلیلگران داخلی، با سواد ناکافی به القاء نگرانی در جامعه می‌پردازند.  

وی افزود : رسانه‌ها نباید با تحلیل‌های سطحی و بدون پشتوانه علمی، فضای ناامیدی در جامعه ایجاد کنند؛ رسانه‌ها نقش مهمی در  امیدآفرینی دارند.

رییس هیات اندیشه ورز سازمان بسیج رسانه استان کرمان تاکید کرد : رسانه‌های داخلی نباید تنها به بازنشر اخبار محدود شوند، بلکه لازم است تحلیل رسانه‌های غربی نیز مورد توجه قرار گیرد تا جایگاه خود و موقعیت دشمن روشن‌تر شود.

وی با اشاره به موضوع مکانیزم ماشه، افزود : عملیات روانی فقط محدود به زمان جنگ نیست، بلکه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای هم جریان دارد و نمونه آن موضوع اسنپ‌بک است که بیشتر اثر روانی داشته است.

الهی بیان کرد : رسانه‌های خارجی در سال‌های نخست انقلاب نیز تلاش داشتند افکار عمومی ایران را تحت تأثیر قرار دهند، اما موفق نشدند اصل ولایت فقیه را از متن قانون اساسی حذف کنند؛ امروز هم بخشی از مخالفت‌ها با ولایت فقیه ناشی از جهل و ناآگاهی نسبت به مبانی اسلام سیاسی است.

وی گفت : غرب بعد از انقلاب تلاش داشت انقلاب را مهار یا مسیر آن را تغییر دهد، اما رهیافت امام راحل و مشارکت گسترده مردم مانع شد؛ حمله عراق به ایران با هدف جلوگیری از صدور گفتمان انقلاب اسلامی انجام شد.

سردبیر نشریه ثارالله وابسته به سپاه ثارالله کرمان، نقش رسانه‌ها را در دفاع مقدس سازنده و محوری توصیف کرد و افزود : با وجود محدودیت ابزار رسانه‌ای آن دوران، تریبون‌ها از علما و ائمه جمعه تا معلمان و دانشگاهیان در تهییج و بسیج عمومی برای دفاع نقش داشتند.

وی جهاد تبیین را وظیفه‌ای همگانی و به‌ویژه رسانه‌ها دانست و گفت : رهبر انقلاب اسلامی نیز مفهوم را به‌عنوان یک تکلیف فقهی معرفی کرده‌اند؛ وظیفه‌ای که رسانه‌ها باید آن را عهده‌دار شوند تا شبهات و فراموشی درباره دفاع مقدس رفع شود.

مشاور رسانه ای فرمانده سپاه ثارالله کرمان تاکید کرد : همان‌گونه که در جنگ جهانی دوم وزارت تبلیغات آلمان نازی شکل گرفت، امروز نیز جنگ‌های منطقه‌ای نشان داده‌اند که جایگاه رسانه حتی از پهپاد و موشک هم مهم‌تر است؛ رسانه و جنگ روانی از مؤلفه‌های محوری هر درگیری‌اند.

وی گفت : جمهوری اسلامی باید به جنگ روانی توجه ویژه داشته باشد، زیرا رسانه دشمن گسترده‌تر و اثرگذارتر است و القائات ذهنی دشمن می‌تواند همانند حملات نظامی خطرناک باشد.

الهی افزود : آسیب‌دیدگی ساختار دفاعی رژیم صهیونیستی پس از مواجهات اخیر، مانع بازگشت شرایط پیشین خواهد شد؛ دشمنان نیز از توان رسانه‌ای خود بهره برده و در مواردی به سانسور متوسل شده‌اند.

مشاور رسانه ای فرمانده سپاه ثارالله کرمان به اصحاب رسانه توصیه کرد تا با بصیرت مداری موضوع جهاد تبیین را جدی بگیرند و حقایق دفاع مقدس را مستدل و بدون اغراق به نسل‌های بعد منتقل کنند.

وی افزود : تجربه مواجهه اخیر نشان داده که دشمن دیگر مانند گذشته قادر به همان شیوه‌های قبلی نیست و بنابراین هر تقابل آینده، ماهیتی متفاوت و پیچیده‌تر خواهد داشت.

سپس رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: دفاع مقدس نه‌تنها یک رخداد نظامی، بلکه مدرسه ایمان، ایثار و انسجام ملی در مقابل تجاوز دشمن بود که نقش رسانه در معرفی این دستاوردها به‌ویژه برای نسل جوان، حیاتی است.


مهدی بازمانده افزود : هفته دفاع مقدس فرصتی برای بازخوانی ایمان، ایثار، مقاومت و رشادت‌هایی است که در آن دوران شکل گرفت و رسانه‌ها باید در انتقال این گفتمان به نسل جوان، نقش‌آفرینی موثری داشته باشند.