بازار خودروی چین آن‌قدر پیچیده و پر از نام‌های گوناگون است که حتی کارشناسان را هم دچار سردرگمی می‌کند.

امیرمسعود عابدین: آیا برای درک بازار خودروی چین و تعداد سرگیجه‌آور برندهای آن با مشکل مواجه هستید؟ این اینفوگرافیک جامع با هدف آسان‌تر کردن درک صنعت خودروی این کشور تهیه شده است. البته باید هشدار داد، مطالعه آن ممکن است به همان اندازه که به شما پاسخ می‌دهد، سؤال هم ایجاد کند.

این نمودار که توسط تحلیلگر صنعت، فلیپه مونوز گردآوری شده است، هر خودروسازی را که در حال حاضر به طور کامل یا جزئی متعلق به شرکت‌های چینی است، نشان می‌دهد. از نظر فروش، چهار گروه بزرگ در چین، جیلی (Geely)، بی‌وای‌دی (BYD)، چری (Chery) و چانگان (Changan) هستند. دو مورد آخر چون که دولتی هستند، مهم‌اند.  

چه کسی مالک چه برندی است؟

در میان برندهایی که در گروه چری یافت می‌شوند، می‌توان به فالوین (Fulwin) و اومودا (Omoda) و جتور (Jetour) و اکسید (Exeed) و iCar و لوکسید (Luxeed) و Jaecoo و Rely و البته خود برند چری اشاره کرد. در گروه چانگان، برندهای اَوِتار (Avatr) و دیپال (Deepal) و Nevo و Volga و Kaicheng را خواهید یافت.

سپس گروه جیلی قرار دارد. برندهایی که جیلی به طور کامل یا جزئی مالکیت آنها را برعهده دارد شامل زیکر (Zeekr) و پروتون (Proton) و Farizon و LEVC و گلکسی (Galaxy) و ولوو (Volvo) و لوتوس (Lotus) و لینک اند کو (Lynk & Co) و پولستار (Polestar) و اسمارت (Smart) و Geome و Belgee و Radar هستند. برای مقایسه، پورتفولیوی بی‌وای‌دی بسیار ساده‌تر است و از برند اصلی خود به همراه دنزا (Denza) و یانگ‌وانگ (YangWang) و فنگ چنگ بائو (Fan Cheng Bao) تشکیل شده است.

همانطور که مونوز اشاره کرده است، این چهار گروه مسئول ۵۶ درصد از کل فروش خودروهای چینی هستند. همه آنها از دولت \سوبسید دریافت می‌کنند و در این نمودار، شرکت‌هایی که به خورشید نزدیک‌تر هستند، بیشترین دخالت دولتی را دارند.

فراتر از چهار گروه بزرگ چین

علاوه بر چهار گروه بزرگ چین که ذکر شد، سایر برندهای مهم شامل سایک (SAIC) می‌شود که مالک برندهای MG و LDV و Maxus و IM و Roewe است، همچنین JAC که مالک Maextro و JAC و Evo و Nord است و بایک نیز (BAIC) که شامل آرک‌فاکس (Arcfox) و فوتون (Foton) و تایگر (Tiger) و استلاتو (Stelato) می‌شود. گروه دانگ‌فنگ (Dongfeng) نیز وجود دارد که مالک برندهای MHero و وویا (Voyah) و Lingxi و Nammi و Venucia است.

همچنین چندین استارتاپ قابل توجه وجود دارند که تاکنون از اینکه توسط یکی از گروه‌های بزرگ بلعیده شوند، اجتناب کرده‌اند؛ از جمله Nio که برندهای Onvo و Firefly را راه‌اندازی کرده، و همچنین لیپ موتور (Leapmotor) و اکس‌پنگ (Xpeng) و Aiways و نتا (Neta) و شیائومی (Xiaomi) و لی‌اتو (Li Auto) و Rox.

رتبه‌بندی برندهای خودروی چین بر اساس جایگاه

به طور جداگانه، مونوز نمودار دومی را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت که یک هرم و نحوه قرارگیری ۱۰۹ برند را بر اساس موقعیت بازار آنها نشان می‌دهد. در اوج این هرم، نام‌های فوق لوکس مانند هونگچی، یانگ‌وانگ و Maextro قرار دارند. یک سطح پایین‌تر، رقبایی با تکنولوژی بالا مانند شیائومی، نیو و لی‌اتو هستند.

در زیر آن، رده‌های لوکس و نیمه‌لوکس با نام‌هایی مانند استلاتو، دنزا، زیکر و اکس‌پنگ پر شده‌اند. پایه هرم با نشان‌های قدیمی و اقتصادی پر شده که در غرب کمتر شناخته شده‌اند، از جمله Sinogold و Hima و Pocco و چندین برند دیگر. این برندها در معرض خطر از بین رفتن هستند، زیرا مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای به سمت خودروهای پیشرفته‌تر روی می‌آورند.

بقا برای شایسته‌ترین‌ها

با این حال، بسیار بعید است که همه این برندها ۱۰ سال دیگر همچنان وجود داشته باشند. در حالی که گروه‌های بزرگ باید باقی بمانند، ممکن است تصمیم بگیرند برخی از زیربرندهای خود را ادغام کنند یا به طور کامل کنار بگذارند، الگویی که مدت‌هاست در غرب با نام‌هایی مانند پونتیاک، اولدزموبیل، NSU، اتوبیانکی، سان‌بیم و صدها برند دیگر که در طول دهه‌ها ناپدید شدند، آشنا است.

آنچه کاملاً واضح است این است که تولیدکنندگان خودروی چینی برای سال‌های آینده نقش مهمی در صنعت جهانی ایفا خواهند کرد.

منبع: carscoops

۲۲۷۳۲۲

منبع: خبرآنلاین