به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از آخرین خودرو، بر اساس گزارش منتشرشده از سوی فیلیپه مانوز تحلیلگر معروف صنعت خودرو، در شش ماهه اول سال جاری ۳۴ خودروساز بزرگ جهان موفق به فروش ۳۷.۶ میلیون دستگاه خودرو شدهاند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۴ رشد ۳ درصدی را نشان میدهد.
این رشد عمدتاً تحت تأثیر عملکرد مثبت تویوتا، بی وای دی و جیلی حاصل شده و افت فروش شرکتهایی مانند استلانتیس و تسلا را جبران کرده است. با این حال، در شرایطی که حجم فروش بالا رفته، درآمد کل صنعت خودرو با افت ۲ درصدی به ۱٫۴ تریلیون دلار کاهش یافته است. به همین ترتیب، میانگین قیمت هر دستگاه خودرو از ۳۸,۰۸۴ دلار در سال گذشته به ۳۶,۰۷۴ دلار کاهش پیدا کرده است.
جنگ قیمتی در چین و کاهش میانگین قیمتها
هرچند بسیاری از خودروسازان چینی در این آمار لحاظ نشدهاند، اما جنگ قیمتی شدید در بازار چین دلیل اصلی افت میانگین قیمتها به شمار میرود. در نیمه نخست ۲۰۲۵، فروش بی وای دی ۳۳ درصد و جیلی ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده، اما رشد درآمد آنها به ترتیب ۱۴ درصد و نزدیک به صفر بوده است. در همین بازه، بی وای دی توانسته جایگاه ششمین خودروساز بزرگ جهان از نظر حجم فروش را کسب کند.
کاهش شدید سودآوری؛ سقوط ۶۹ درصدی سود خالص
آنچه بیش از همه کارشناسان را نگران میکند، کاهش سودآوری صنعت خودرو در جهان است. سود عملیاتی (پس از کسر هزینههای فروش و اداری) در نیمه نخست ۲۰۲۵ با افت ۲۳ درصدی به ۱۲۲.۲ میلیارد دلار رسیده است. بیشترین کاهش سود در میان خودروسازان بزرگ نصیب استلانتیس و نیسان شده؛ شرکتهایی مانند مرسدس، فورد، تسلا، فولکس واگن، بی ام و، هوندا و کیا نیز با افت چشمگیر در ردههای بعدی قرار دارند.
اما افت اصلی در سود خالص رخ داده؛ جایی که مجموع سود خالص ۳۴ شرکت بررسیشده به ۲۶٫۶ میلیارد دلار افت کرده، یعنی ۶۹ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۴. در نتیجه، حاشیه سود خالص متوسط از ۶٫۱ درصد به ۲ درصد سقوط کرده است.
حاشیه سود خودروسازان بین المللی چقدر است؟
در میان همه خودروسازان بزرگ، تنها سه برند توانستهاند سود خالص خود را افزایش دهند که عبارتند از سوزوکی با مثبت ۹ درصد، فراری با مثبت ۹ درصد و بی وای دی با مثبت ۲ درصد. از بین تمامی برندها، فراری با ۲۳.۴ درصد بالاترین حاشیه سود خالص را در میان خودروسازان جهان دارد. سوزوکی با ۹.۱ درصد در رتبه دوم بوده و کیا با ۸.۱ درصد سوم است. هیوندای با ۷.۲ درصد چهارمین حاشیه سود خالص بالا را داشته و گریت با ۶.۹ درصد در جایگاه پنجم ایستاده است. میانگین حاشیه سود خالص در بین تمامی خودروسازان نیز با ۲ درصد برابری میکند.
خودروسازان جهانی از تولید هر خودرو چقدر سود می کنند؟
اگر سود به ازای هر خودرو را معیار قرار دهیم، فراری با ۱۳۸,۷۶۴ دلار (بیش از ۱۴ میلیارد تومان) در صدر قرار میگیرد. رتبههای بعدی هم به ترتیب به جگوار لندروور با ۶,۰۲۲ دلار، پورشه با ۵,۷۶۲ دلار، مرسدس با ۲,۹۳۳ دلار و بی ام و با ۲,۳۸۴ دلار میرسند. در مجموع، متوسط سود به ازای هر خودرو در صنعت خودروسازی جهان ۷۰۶ دلار محاسبه شده است.
آیندهای مبهم برای خودروسازان جهان
کارشناسان معتقدند اگر قوانین سختگیرانه اروپا منعطفتر نشوند، سیاستهای تجاری آمریکا شفافیت پیدا نکنند و جنگ قیمتی چین پایان نگیرد، چشمانداز صنعت خودرو در آینده مبهم خواهد بود.
۵۸۳۲۲