حدادعادل از کمیابی برخی کالاهای با کیفیت همچون کاشی اصیل ایرانی در بازار گلایه کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که یکشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی «پایش»حضور یافته بود با اشاره به اینکه سال 81 که مشغول ساختن خانه بوده است به سختی توانسته کاشی اصیل ایرانی پیدا کند اظهارداشت: در آن زمان بسیاری از مغازه های کاشی فروشی را گشتیم تا کاشی اصیل ایرانی برای سردر خانه پیدا کنیم اما باید گفت که در تهران فقط شاید یک یا دو مغازه وجود دارد که چنین کاشی هایی بفروشند.
حدادعادل این خاطره را پس از آن مطرح کرد که مجری برنامه از او درباره کیفیت سه کالای بخاری ایرانی، کاشی ایرانی و چای ایرانی در مقایسه با مشابه خارجی سئوال کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم که می گفت ذائقه ما ایرانی ها با چای خارجی سازگار تر شده است به این نیز اشاره کرد که معمولا نمایندگان شهرهایی که چای در آن کشت می شود هر از چندی برای ما چای می آورند. وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که چای ایرانی به نظر خوب نمی آید فرایند عمل آوری آن است که درست انجام نمی شود به دم کردن چای اشاره کرد.
وی بهره گیری از مواد افزودنی و عطر به چای ایرانی را یکی از راهکارهای جلب ذائقه ها دانست.

حداد عادل همچنین درباره اینکه آیا خود و خانواده اش از کالای ایرانی استفاده می کنند، گفت: بله؛ واقعا تلاش می کنیم مادام که کالای ایرانی وجود دارد، کالای خارجی مصرف نکنیم. همین لباسی که تن بنده است خیاط ایرانی دوخته است. کفشی که پایم است در سفری که به یونان داشتم و از طریق استانبول باز می گشتم یک تولید کننده کفش آمد و راجع به مشکلات خود برای بنده صحبت کرد و گفت که کفش های خوبی تولید می کنیم و دولت باید کمک کند. ایشان از من خواست که کفش برای من بفرستد. من از او قول گرفتم که اگر پول این کفش ها را می گیرد، قبول می کنم. سه جفت کفش از او خریدم و الان هم راحت و راضی هستم. هر سال هم به ما تلفن می زند که کفش شما پاره نشده؟! که من به او می گویم کفش شما خوب است و حالا حالاها منتظر من نباش.
حداد عادل درباره خرید کالای ایرانی هم گفت: از وقتی آقا فرمودند به تولیدات ایرانی توجه کنید، خانواده ما مثل خیلی از خانواده ها به بازار می روند وقتی می خواهند جنس خارجی بخرند، احساس گناه می کنند. وقتی رهبری فرمودند، تولید ملی و حمایت از کار این وظیفه شرعی و انقلابی ما است.

حدادعادل در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به اینکه چرا بازار از اخلاق اسلامی فاصله گرفته است ضمن تایید اینکه «اخلاق در کسب و کار ایرانی کم رنگ شده است» به محدود بودن بازار در گذشته اشاره کرد و گفت: در قدیم بازار تهران محدوده ای مشخص بود که در آن صنوف مختلف مسجد و جلسات مذهبی داشتند و احکام کسب و کار را می دانستند.
وی افزود: باید تعلیمات دینی و اخلاقی در محیط‌های کسب و کار بیشتر شود چرا که در گذشته کارهای اقتصادی متمرکز در یک نقطه شهر بود و عمدتاً در آن مکان مسجد و روحانیون زیادی حضور داشتند و هر صنفی برای خود یک تشکل و هیات دینی داشت.

2727

منبع: خبرآنلاین