وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت: دهه 90 براي خودرو سازي بايد ترسيم آرمان مشترك و رقابت جدي با غول هاي خودروسازي جهان باشد .
به گزارش خبرآنلاین مهدي غضنفري در مراسم افتتاح خط توليد "رانا" دومين خورو توليد ملي حضور پیدا کرد که مهم ترین بخش گفته های او به شرح زیر است:
* بايد آرمان مشترك در حوزه خودروسازي وقطعه سازي حضور قدرتمندانه در بازارهايي باشد كه غول هاي بزرگ خودرو سازي در آن حضور دارند.
* دهه 40 آغاز مونتاژ خودرو دركشور و تحت ليسانس بود كه تا پايان دهه 60 با افزايش مونتاژ ادامه يافت.
* از يكم تيرماه به مدت 10 روز ( روز صنعت و معدن ) دهه توليد ملي نامگذاري شده وقراراست دراين 10 روز علاوه بر برگزاري همايش هاي متعدد ، شاهد افتتاح پروژه هاي بسياري در حوزه صنعت و معدن باشيم .افتتاح خط توليد دومين خودرو ملي (رانا ) نيز در آستانه دهه توليد ملي صورت مي گيرد .
* در دهه 70 حداقل 10 اتفاق خوب شامل اصلاح ساختار صنعت خودرو، توسعه صنعت قطعه سازي (ساپكو ، سازه گستر و ..) تشكيل شوراي سياستگذاري خودرو ، شكل گيري واحدهاي فني ومهندسي ، شكل گيري خدمات پس از فروش و غيره را شاهد بوديم .
*سايپا، ايران خودرو و ساير خودروسازان قطعه را از قطعه سازان تحويل مي گيرند و منجر به توليد مي شود كه در كل زنجيره هر اتفاق غير كيفي از چشم خودروساز ديده مي شود.
*در دهه 70 خودروساز تصميم گرفت به اجزاي بسياري تقسيم شود وكل اجزا خرد شد تا قدرت تحرك بيشتر شود ، اما يكپارچگي در سيستم كار سختي شد،اما ناچار بوديم زنجيره را شكل دهيم .حال كه زنجيره شكل گرفته حقله هاي زنجيره تعاملاتي دارند كه خوب نيست.در دهه 70 واحدهاي صنعتي و مهندسي شكل گرفت و خدمات پس از فروش نيز ايجاد شد به بياني ديگر دراين دهه ما تبديل به يك خودرساز صنعتي شديم .
*بسياري از مسائل مانند كيفيت ، آلايندگي ، وضع قوانين و مقررات ، شكل گيري استانداردها ، قانون حمايت از حقوق مصرف كننده ، قانون ارتقا كيفيت خودرو، جهش در توليد ، شكل گيري كار صادرات و سرمايه گذاري مشترك در امداد خورو به وجود آمد و خدمات فني و مهندسي به نقطه كمال خود نزديك شد.
* ميزان توليد خودرو در سال 81 را ، 500 هزار دستگاه بود و اين رقم در سال 90 به يك ميليون و 600 هزار دستگاه رسيد .
*در مجموع طي 10 سال اخير 11.5 ميليون دستگاه خودرو در كشور توليد شده است .
* ميزان صادرات خودرو در سال 81 ، چهار هزار دستگاه بوده است. اين ميزان در سال 90 به 55 هزار دستگاه رسيد و هر چند كه نسبت به كل توليد بالا نيست اما جهت گيري خوبي است .
*بايد خودرو ساز ايراني همت خود را خارج كردن غول هاي جهاني از بازارهاي بزرگ جهان قرار دهد ، و نبايد تنها به بازار عراق، برخي كشورها و آفريقا بسنده كند.
*بايد خودرو ايران در اروپا ، آسياي غربي ، خاور دور، شرق آسيا، آمريكا، آمريكاي لاتين و آفريقا باشد.
* براي اينكه در ساخت خودرو در حوزه طراحي در كلاس جهاني به برند بين المللي برسيم در طراحي نوآورانه و بديع عمل كنيم و طرح هاي ما به كيفيت لازم براي مشتري ايجاد كند، نيازمند سرمايه گذاري جديد هستيم .
* بايد از ورود خودروساز به بازار سرمايه در حد گسترده جلوگيري كرد، خودروسازي را به حد مهندسي برگرداند و از اتلاف منابع جلوگيري كرد.
3939