درست است که حمله تمساح خیلی رایج نیست، اما اگر اتفاق افتاد چه می‌کنید؟ در خشکی یا آب، چه‌طور از دست تمساح فرار می‌کنید؟ اگر تمساح شما را گاز گرفت و بین آرواره‌هایش گرفتار شدید، چه‌طور جان خود را نجات می‌دهید؟

بهنوش خرم‌روز: به احتمال زیاد،‌ تا به حال فیلم‌های زیادی از حمله موجودات خطرناک،‌ از جمله تمساح دیده‌اید. اما وقتی در واقعیت چنین حمله‌ای اتفاق می‌افتد، اوضاع می‌تواند با هر فیلمی که قبلا دیده‌اید متفاوت باشد. با این که تمساح‌ها حدود 40 میلیون سال است که روی کره زمین زندگی می‌کنند،‌ اما هنچنان می‌توانند خودشان را در سرتیتر خبرها جای بدهند! آن‌ها منتظر موقعیت مناسب می‌مانند و طعمه به چنگ آمده را غافلگیر می‌کنند و با مهارت‌های خاص خود،‌ آن را از پا در می‌آورند. البته خوشبختانه راه فرار هم هست.
به گزارش دیسکاوری،هفته گذشته، دو نوجوان در دو حادثه مجزا در فلوریدا مورد حمله تمساح قرار گرفته‌اند. یکی از آن‌ها، 15 ساله، همراه با پدربزرگش برای ماهیگیری به ساحل کیتون در نزدیکی تالاهاسی رفته بوده که از ناحیه قفسه سینه، لای دندان‌های تمساح قرار می‌گیرد. خوشبختانه او توانسته در لحظه‌ای که تمساح رهایش کرده، خود را نجات دهد و بعد به کمک پدربزرگ، ‌تمساح را از پای در بیاورد. در حادثه دیگر، پسر 17 ساله‌ای در حال شنا در نزدیکی مور هاون، نیمه پایینی بازوی راستش را بین آرواره‌های تمساح جا گذاشته است. او توانسته به موقع از فکرش استفاده کند و جانش را نجات دهد.
طی ماه‌های گرم سال، متابولیسم بدن تمساح‌ها بالا می‌رود و در نتیجه آن‌ها بشتر به سراغ شکار می‌روند. ماه‌های گرم سال، زمان جفتگیری تمساح‌ها هم هست. به همین دلیل آن‌ها پرخاشگرتر از هر زمان دیگری هستند. در نتیجه، اخبار حمله تمساح‌ها در تابستان بیشتر است.
با توجه به اندازه تمساح‌ها در دو حادثه اخیر، طول 3 متر و 3.35 متر، این دو نوجوان خیلی خوش‌شانس بوده‌اند. اما همیشه افراد شانس نمی‌آورند. بین سال‌های 2000 و 2010، 13 نفر بر اثر حمله تمساح جان خود را از دست داده‌اند. در حقیقت حمله تمساح‌ها در مقایسه با حمله کوسه، ‌با فراوانی کم‌تری اتفاق می‌افتد،‌ اما احتمال این که مرگ‌بار باشد،‌ بیشتر است. از طرف دیگر، با گسترش محل زندگی انسان‌ها، مواجهه انسان و تمساح روز به روز با احمال بالاتری اتفاق می‌افتد.
بنابراین، حتی اگر بعید باشد که یک تمساح به شما حمله کند، ‌دانستن این که در چنین شرایطی برای نجات جان خود چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید،‌ بی‌فایده نیست. شایعاتی وجود دارد که وقتی در خشکی با یک تمساح روبرو می‌شوید،‌ زیگ‌زاگ بدوید تا تمساح نتواند خوب شما را تعقیب کند. این توصیه بر اساس این تصور ساخته شده که تمساح سعی می‌کند قربانی را تعقیب کند اما به خاطر شکل بدنش نمی‌تواند در خشکی خوب بچرخد و در نتیجه به طعمه خود نمی‌رسد. اما این توصیه واقعا مفید است؟ به علاوه، در آب چه باید کرد؟ چون تمساح در آب بسیار سریع و قوی است.
قبل از هر چیز، یادتان باشد که اگر در خشکی به یک تمساح عصبانی برخوردید که قصد جان شما را کرده، فقط بدوید. زیگ‌زاگ دویدن فقط سرعت خودتان را کم می‌کند، بنابراین مستقیم بدوید و فقط بدوید. به نوشته ایمی هانتر، یک تمساح در خشکی در سریع‌ترین حالت با سرعت 17.7 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. همچنین آن‌ها نمی‌توانند برای مدت طولانی به تعقیب ادامه بدهند. در نتیجه،‌ احتمال این که بتوانند شما را برای مدت طولانی تعقیب کنند و به شما برسند،‌ خیلی خیلی کم است.
تمساح‌‌ها از آن دسته شکارچیانی هستند که کمین می‌کنند و ترجیح می‌‌دهند در آب حمله کنند. همچنین آن‌ها شکارهای کوچک‌تر را ترجیح می‌دهند که بتوانند آن را با یک ضربه از پای در بیاورند و مجبور به ادامه جنگ و مبارزه نشوند. اگر در شرایطی قرار گرفتید که تمساح، بخشی از بدنتان را بین آرواره‌هایش نگه داشته باشد، سعی نکنید با یک اهرم یا هر وسیله‌ای، آرواره‌هایش را از هم باز کنید. آرواره‌های تمساح طوری ساخته شده‌اند که به سختی به هم فشرده شوند،‌ برای همین،‌ تلاش برای باز کردن آن‌‌ها از هم،‌ در واقع فقط وقت و انرژی‌تان را تلف می‌کند. به جای این کار، سعی کنید سروصدا کنید. مقاومت کنید و با او بجنگید. راه مقابله با تمساح این است که سعی کنید انگشتتان را در چشمش فرو کنید. در واقع، وقتی در میان آرواره‌های محکم یک تمساح گیر می‌افتید، ‌فشار دادن چشمش با انگشتان، بهترین کاری است که می‌توانید انجام بدهید و به احتمال زیاد،‌ همین کار کافی خواهد بود و او رهایتان می‌کند.
البته، بهترین راه برای در امان ماندن از دست تمساح‌ها، اجتناب از آن‌ها است. اگر به نقطه‌ای رفتید که احتمال وجود تمساح در آن وجود دارد، سعی کنید تا جایی که ممکن است از تمساح‌هایی که می‌بینید فاصله بگیرید و همیشه، مراقب تمساح‌هایی که نمی‌بینید باشید. 
 53272

منبع: دیسکاوری