۰ نفر
۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۰

با کشف فسیل‌های 66 میلیون‌ساله کروکودیل، به‌نظر می‌رسد این شکارچی قهار از گونه‌های متنوعی تکامل یافته است، چرا که این فسیل‌ها هم شامل کروکودیل‌های غول‌پیکر و هم گونه‌های ریزنقش گیاه‌خوار بوده‌اند.

دانشمندان معتقدند دیگر نمی‌توان به کروکودیل‌ها لقب فسیل‌های زنده را داد.

به گزارش بی‌بی‌سی، قبلا تصور می‌شد اعضایی از خانواده کروکودیل‌ها نسبت به دوران ماقبل تاریخ فقط اندکی تغییر کرده‌اند و در اصل آن‌ها فسیل‌های زنده عصر حاضر به شمار می‌آیند. اما تجزیه و تحلیل‌هایی که اخیرا روی فسیل‌های کروکودیل انجام شده، نشان می‌دهد کروکودیل‌های مدرن در حقیقت از گروه‌های بسیار متنوعی تکامل پیدا کرده‌اند.

اجداد باستانی این حیوان که اخیرا کشف شده‌اند، شامل نمونه‌های کوچک گربه‌شکل، کروکودیل‌های بسیار بزرگ و گونه‌های گیاه‌خوار پوزه کوتاه هستند.

ساختار بدن
کروکودیل‌های مدرن با پوزه‌های بلند، دم‌های قدرتمند و آرواره‌های قوی خود را به محیط‌های آبی وفق داده‌اند. اما بر خلاف باور عموم، دانشمندان معتقدند ساختار بدن کروکودیل‌ها، سوسمارها و نهنگ‌های هندی (ghariel) از گروه متنوعی از خزنده‌های ماقبل تاریخ تکامل پیدا کرده‌اند که دارای شکل بدن متفاوتی بودند.

از زمان کشف Simosuchus clarki در ده سال پیش تا کنون باستان‌شناسان تلاش‌هایی برای بازیابی فسیل آن از ماداگاسکار انجام داده‌اند. یک دهه بعد، اسکلت تقریبا کاملی یافت شد و تجزیه و تحلیل‌های انجام شده روی آن، بحث‌هایی را در مورد تکامل کروکودیل‌های مدرن به راه انداخت.

ناتان جی‌کلی از اعضای تحقیق اخیر که مقاله‌شان در Vertebrate Paleontology Memoir منتشر شده، در این باره گفت: «جمجمه و آرواره پایینی این فسیل تقریبا به طور کامل حفظ شده است. این عامل به همراه اسکن‌های با کیفیت از این گونه که به طور قابل‌توجهی سالم مانده، به ما اجازه داد ساختار اسکلت سر را هم از داخل و هم از خارج با جزئیات بسیار دقیق بررسی کنیم. در این بین ما حتی موفق شدیم جزئیات بسیار استثنائی، مانند مسیر حرکت کوچک‌ترین عصب‌ها و رگ‌های خونی را نیز مطالعه کنیم».

این بررسی‌ها نشان دادS. clarki بسیار با کروکودیل‌های دیگر فرق دارد؛ چرا که دارای پوزه بلند، دم کوتاه و بدن تانکر شکل است. با این آرواره‌های کوتاه و ضعیف و دندان‌های برگی‌ شکل، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این خزندگان نمی‌توانستند از کنار آب اقدام به شکار کنند و به این ترتیب تفاوت‌های زیادی با کروکودیل‌های مدرن داشته‌اند.

محققان معتقدند کروکودیل‌های باستانی در خشکی به سر می‌بردند و از سبزی‌ها و گیاهان تغذیه می‌کردند. دانشمندان در حقیقت S. clarki را یکی از عجیب‌ترین گونه‌های گروه کروکودیل‌های فسیل شده می‌دانند که بیش از 66 میلیون سال پیش زندگی می‌کردند.

چند ماه پیش نیز باستان‌شناسان فعال در تانزانیا، فسیل بسیار کوچک موجودی کروکودیل شکل را با دندان‌هایی مشابه با پستانداران از زیر خاک بیرون آوردند. دندان‌های غیرعادی کروکودیل‌ گربه‌شکل بسیار با دندان‌های مخروطی کروکودیل‌های مدرن که برای شکافتن و پاره کردن استفاده می‌شود، متفاوت است.

در این بین بقایای حفظ شده یک کروکودیل غول‌پیکر 8 تنی که در سال 2001 کشف شده بود، باز هم بحث در مورد کروکودیل‌ها را به راه انداخت و از آن زمان تاکنون، دانشمندان سرگرم تحقیقات جدی برای از بین بردن ابهامات بسیار در مورد این حیوانات هستند.

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
    0 0
    چه جالب دقیقا مثل ............ !