تلاش های ایران برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه ادامه دارد.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یک هفته پس از سفر به دمش و ملاقات با مقامات سوری از برگزاری نشست مجالس عضو عدم تعهد و کشورهایی که معتقد به حل بحران سوریه از طریق سیاسی هستند خبر داد.
علاء الدین بروجردی ظهر با اشاره به موضع اجلاس غیرمتعهدها در زمینه بحران سوریه اظهار داشت: در راستای اصول جنبش که برقراری امنیت در منطقه و جهان است در سند پایانی مواردی در رابطه با سوریه که از جمله انتظارات جدی است مطرح شد. در بیانیه پایانی اجلاس این نکته قید شد که با عدم دخالت در امور داخلی سوریه از روشهای سیاسی برای حل بحران باید استفاده کرد.

علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان نیز پس از پایان اجلاس تهران تاکید کرد: قرار شده است دکتر محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جنبش غیر متعهدها درباره مسئله سوریه رایزنیهایی را با کشورها برای برون رفت مسالمت آمیز سیاسی این کشور از مسائل کنونی آغاز کند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر گونه دخالت نظامی و بیگانگان در سوریه هیچ کمکی نمی کند، بلکه بر پیچیدگیهای آن می افزاید با بیان اینکه وزارت امور خارجه برای حل بحران سوریه از طریق سیاست طرح هایی دارد، یادآور شد: همچنین در نظر داریم نشست مجالس عضو عدم تعهد و کشورهایی که معتقد به حل بحران از طریق سیاسی هستند را برگزار و از آنها برای هم فکری دعوت کنیم.
وی با بیان اینکه این اجلاس احتمالا در تهران برگزار می شود، یادآور شد: اگر هم محل برگزاری آن در تهران نباشید با هم فکری اعضا در یک منطقه برگزار خواهد شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آنچه مهم است این است که از همه ظرفیت ها برای حل بحران سوریه استفاده کنیم، افزود: همچنین در این راستا از دیپلماسی پارلمانی به صورت دوجانبه استفاده خواهیم کرد به مانند سفری که اخیرا به سوریه داشتیم.
بروجردی با تاکید بر اینکه برای حل بحران سوریه تلاش متناسب با جایگاه جمهوری اسلامی ایران باید صورت گیرد، یادآور شد: در سفر به سوریه این نظر را از بشار اسد داشتیم که از برداشتن هر گامی برای حل مشکل سوریه از جانب ایران به لحاظ اعتمادی که به جمهوری اسلامی دارند استقبال می کنند.
وی با بیان اینکه این اعتماد سرمایه بزرگی است برای نظام، تصریح کرد: با اعتمادی که سوریه به نظام جمهوری اسلامی دارد و فضای ایران در مقطع فعلی این امکان را در اختیار ما قرار می دهد که با حداکثر دیپلماسی خود به حل بحران کمک کنیم.

امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه نیز با اشاره به حمایت ایران از راهکار سیاسی و مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه گفت: اقدام مهمی که در این باره در اجلاس نم صورت گرفت تشکیل گروه دوستان رئیس یا تروئیکای نم با حضور نمایندگان (ایران، مصر و ونزوئلا) برای حل بحران سوریه است.
وی یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی افزود: ایران از طرح آقای مرسی و نیز طرح 6 ماده ای کوفی عنان نیز استقبال می کند و کشور ما به دنبال آرامش و ثبات، احقاق حقوق مردم و اصلاح امور در سوریه است.
/2727

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها