تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰

خودرو ها بالاخره به طور قانونی گران شدند.

محمد هیراد حاتمی:
هنوز دهه 80 حیات خودش را آغاز نکرده بود که شبکه ای تلویزیونی برای پایتخت نشینان تحت عنوان « شبکه تهران » یا همان شبکه پنج خودمان راه اندازی شد. راه اندازی شبکه تلویزیونی برای تهرانی ها به هر اندازه رویداد مهمی بود به همان اندازه هم پایتخت نشینان را درگیر تماشای آن کرده بود و برنامه های آن برای ساکنان تهران اهمیتی دو چندان داشت. در همان اواخر دهه 70 سریالی از شبکه تهران تحت عنوان « دلبر آهنی » پخش شد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بخشی از داستان هم اینگونه بود که فردی خودرویی پیکان نصیبش شده است و هراس این را دارد که به دلیل نداشتن پارکینگ به سرقت برود. به همین دلیل شب تا صبح به هر طریقی بود چهار چشمی حواسش را به امنیت پیکان سفید مدل روز خودش می داد تا به سرقت نرود. اسمی که برای عنوان سریال انتخاب شده بود از همین علاقه فرد به خودرو و رفتار او در مقابل خودروی پیکان نشات گرفته بود: « دلبر آهنی ».
اگر چه حدود یک دهه از پایان تولید پیکان گذشته است و دیگر خودرو های جور واجور تولید داخل و وارداتی در کوچه و خیابان شهر مشاهده می شوند اما هنوز هم « خودرو » برای بسیاری « دلبر آهنی » است. « دلبر آهنی » با افزایش قیمت های متوالی طی هفته های گذشته آن قدر خبر ساز بوده است که می توان از آن ساعت ها گفت و شنید. ( اینجا و اینجا

 افزایش قیمت های پی در پی طی هفته هایی که از سال جاری سپری گذشت نهایتا منجر به این شد که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را صادر کرده کند: « افزایش قیمت 3 محصول ایران خودرو ابلاغ شد/ تغییر قیمت سایر خودروها؛ به‌زودی »

بر این اساس خودروسازان کشور بالاخره توانستند نتیجه رفت و آمد خود به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را بگیرند و با استناد به مسائلی مانند رشد نرخ ارز و کمبود نقدینگی، موافقت این سازمان را برای افزایش قیمت محصولات شان کسب کنند. افزایش قیمتی که سبب شد تا روزنامه ها تیتر هایی با این مفهوم را برای خبر انتخاب کنند: « رونمایی از قیمت جدید خودروها »
با مصوبه کمیته قیمت‌گذاری، نرخ‌ تمام خودروهای ارزان داخلی رسما به بیش از 10 میلیون تومان افزایش یافت. البته تنها استثنا در این میان خودروی وانت پیکان است که قیمت رسمی آن اندکی کمتر از 10 میلیون تومان است. ( اینجا )

پنج روز پس از اینکه اخبار مربوط به ابلاع افزایش قیمت خودرو منتشر شد این بار نوبت مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود تا در حاشیه  مراسم روز جهانی استاندارد در گفت وگو با خبرنگاران آخرین اخبار مربوط به خودرو را اعلام کند. بر اساس گفته های وزیر صنعت، معدن و تجارت  از پنج شرط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای موافقت با افزایش قیمت واردات خودرو در روزهای اخیر خبرداد و گفت:«  البته برای اعمال این قیمت جدید مثل گذشته سازمان حمایت 5 شرط گذاشته که در واقع این افزایش قیمت به قطعه سازان هم منتقل شود ، زیرا ما مواجه هستیم با گزارشاتی که برخی قطعه سازان قادر به ادامه تولید نیستند. نیازمند این هستند که افزایش قیمت داشته باشند. »
جالب اینکه 6 روز پس از اخبار وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه « پژو 207i ارزان شد » .

در این میان برخی از شهروندان نیز پیش از 12 مهر که خبر ابلاغ افزایش قیمت خودرو ها از آن زمان اجرایی است اقدام به خرید خودرو کرده بودند. همین موضوع سبب شد تا رییس سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان در نشست خبری خود عنوان کند: « قیمتهای جدید خودرو از تاریخ 12 مهر ماه جاری اعمال می شود و خودرو سازان مکلفند نسبت به تحویل خودرو با قیمتهای قبلی به متقاضیانی که قبل از این تاریخ اقدام به ثبت درخواست خود کرده اند اقدام کنند. » ( اینجا )

اخبار مربوط به افزایش قیمت خودرو و بعضا کاهش قیمت خودرو در بازار در حالی منتشر شد که هفته گذشته خبرآنلاین طی نظر سنجی ای به رضایت مردم از خودرو های داخلی پرداخت که نتیجه آن را می توانید اینجا بخوانید. از میان شرکت کنندگان در این نظرسنجی که "به نظر شما سطح کیفی، قیمت و خدمات پس از فروش محصولات کدام خودروساز بزرگ داخلی رضایت بخش است؟"  گروه بهمن با جذب 6.3 درصد آراء در صدر قرار گرفت. پارس خودرو با 5.9 درصد در مقام دوم ایستاد. ایران خودرو و سایپا نیز به ترتیب 3.2 و 2 درصد رضایت شرکت کنندگان در این نظرسنجی را به خود اختصاص دادند.

البته گزینه هیچکدام  82.5 درصد آراء را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده نارضایی بالای مصرف کنندگان داخلی از سطح کیفی، قیمت و خدمات پس از فروش محصولات خودروسازان بزرگ داخلی است. افزایش قیمت خودرو ها به هر حال از 12 مهر کلید خورده است و باید منتظر ماند و دید آیا این موضوع به ثبات بازار کمک خواهد کرد یا خیر چرا که از مدت ها قبل برخی خودرو ها به شکل پلکانی افزایش قیمت را به ثبت رساندند. ( اینجا )
 

3939

منبع: خبرآنلاین