هادی معیری نژاد – در حالی که استانداردهای یورو 1 و 2 و......به نحو دهان پر کنی توسط خودرو سازان تکرار می شوداما شدت آلودگی تولید شده توسط برخی از خودرو های ساخت داخل به حدیست که گویا این استانداردها فقط برای خالی نبودن عریضه است.
استانداردهای آلایندگی اروپا میزان بیشینهی مجاز برای انتشار گازهای آلایندهی خودروهای نو که در کشورهای اتحادیه اروپا فروخته میشوند را، تعریف میکند. این استاندارد، انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربنها (THC)، هیدروکربنهای بدون متان (NMHC)، مونوکسید کربن (CO) و ذرات معلق (PM) را در بر دارد. برای گونههای مختلف خودرو استانداردهای گوناگونی در نظر گرفته میشود.
استاندارد بودن یک موتور با تست موتور در یک چرخه آزمون معین، بررسی می شود. موتورهایی که با این استاندارد مطابقت نداشته باشند قابل فروش در اروپا نیستند. اما استانداردهای جدید برای خودروهای قبلی اعمال نمیشود. هیچ اجباری برای به کارگیری یک تکنولوژی خاص وجود ندارد؛ اگرچه برای تعیین استاندارد، قابلیتهای تکنولوژیهایی که در دسترس هستند در نظر گرفته میشود. مدلهای کاملا جدید تکنولوژی باید آخرین استانداردها را رعایت کنند، اما تغییر اندک در یک تکنولوژی که در حال تولید است میتواند با همان استاندارد قبلی کار کند.
انتشار CO2
در اتحادیه اروپا حمل و نقل جادهای ٪20 از کل CO2 را منتشر میکنند، که سهم خودروهای سواری در آن 12٪ است. در پیمان کیوتو کاهشی 8 درصدی از سال 1990 تا سال 2008 - 2012 برای انتشار این گاز تعیین شدهاست. نسبت مشارکت حمل و نقل جادهای برای انتشار گاز CO2 به تندی رو به افزایش ، از 21٪ در سال 1990 تا 28٪ در سال 2004، اما تاکنون هیچ محدودیتی برای انتشار CO2 برای خودروها تعیین نشدهاست. امروزه سهم حمل و نقل جادهای اروپا در انتشار این گاز نسبت به کل انتشار در دنیا 3٫5٪ است. البته باید اطلاعات مربوط به هر خودرو به مشتریان داده شود تا مشتریان بتوانند برای خرید تصمیمگیری کنند. در انگلستان این اطلاعات با تصاویر رنگی نمایش داده میشوند تا عموم مردم متوجه شوند.
انتشارهای سمی: مراحل و چارچوب قانونی در اتحادیه اروپا
مراحل عبارتند از استانداردهای سوخت یورو 1، یورو 2، یورو 3، یورو 4 و یورو 5 برای خودروهای سبک. برای خودروهای سنگین به جای عدد از شمارههای رومی استفاده میشود
خلاصهای از استانداردها، زمان اجرا در اتحادیه اروپا و وسایل نقلیهٔ هدف در ادامه میآیند:
یورو 1 (1993) برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک
یورو 2 (1996) برای موتور سیکلت
یورو 3 (2000) برای موتور سیکلت
یورو 4 (2005) برای همهٔ وسایل نقلیه
یورو 5 (2008/9) و یورو 6 (2014) برای سواریهای سبک و وسایل تجاری
در زمینه سوختها، رهنمودهای زیستسوخت (biofuel) سال 2001 میگوید ٫75٪ پنج سوخت فسیلی باید تا پایان سال 2010 با زیستسوخت جایگزین شود.
مراحل در ایران
دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا، جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای بنزینی، گازوئیلی و دو گانه سوز ساخت داخل و وارداتی و موتورسیکلتها را تعیین کرد. بر این اساس، استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین در سالهای ١٣٨٩ و ١٣٩٠ یورو ٢ بوده است. اما طی سالهای ١٣٩١، ١٣٩٢ و ١٣٩٣ این خودروها باید استاندارد یورو ٤ را کسب کنند. موتورسیکلتهای چهار زمانه نیز تا سال ١٣٩٣ فرصت دارند استاندارد یورو ٢ را کسب کنند.پس از آن یعنی از سال ١٣٩4 استاندارد جاری کشور مطابق با استاندارد حد مجاز آلودگی جاری در کشورهای اروپایی، یورو 6 خواهد بود.
جدول میزان مجاز آلایندگی بر اساس استاندارد یورو (گرم بر کیلو متر)
ردیف/دیزل
|
منوکسید کربن
|
هیدروکربن ها
|
اکسیدهای نیتروژن
|
ذرات معلق
|
یورو1
|
2.72
|
-
|
-
|
0.14
|
یورو2
|
1.0
|
-
|
-
|
0.08
|
یورو3
|
0.64
|
-
|
0.50
|
0.05
|
یورو4
|
0.50
|
-
|
0.25
|
0.025
|
یورو5
|
0.50
|
-
|
0.18
|
0.005
|
یورو6
|
0.50
|
-
|
0.08
|
0.005
|
ردیف/بنزین
|
منوکسید کربن
|
هیدروکربن ها
|
اکسیدهای نیتروژن
|
ذرات معلق
|
یورو1
|
2.72
|
-
|
-
|
-
|
یورو 2
|
2.2
|
-
|
-
|
-
|
یورو3
|
2.3
|
0.20
|
0.15
|
-
|
یورو4
|
1
|
0.10
|
0.08
|
-
|
یورو5
|
1
|
0.100
|
0.060
|
0.005
|
یورو6
|
1
|
0.100
|
0.060
|
0.005
|
30123