در ایالات متحده فقط 1درصد از مسافرهای روزانه شهری با استفاده از دوچرخه انجام میشود (از هر 100 نفر فقط 1 نفر از دوچرخه استفاده میکند)؛ اما در هلند که جمعیتش 18 برابر کمتر از ایالات متحده است، سهم دوچرخه در مسافرتهای روزانه شهری به 26درصد میرسد (یعنی از هر 4 نفر، یک نفر برای رفتوآمدهای روزانه خود از دوچرخه استفاده میکند).
حجم زیاد دوچرخه در خیابانهای این کشور، شرکت هلندی NTO را دستبهکار طراحی ایربگهایی برای خودروها کرده که در صورت برخورد خودرو با دوچرخه، آسیبهای کمتری به دوچرخهسوار وارد میکند. به هنگام برخورد، ایربگ که زیر کاپوت خودرو نصب شده، باد میشود و اطراف شیشه جلو و لبههای تیز و سخت بدنه را در بر میگیرد تا ضربه کمخطرتری به دوچرخهسوار وارد شود.
تصویری که مشاهده میکنید، مربوط به آزمایشی است که در اواخر نوامبر 2012 / اوایل آذر 1391 انجام شد. در این آزمایش، مهندسان خودرویی را با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت به یک دوچرخهسوار کوباندند (سرعت معمول خودرو نسبت به دوچرخهسوار در تصادفات خودرو-دوچرخه در همین حدود است). تحلیل اطلاعات ارسالی شتابسنجها و نیروسنجهایی که در سر، گردن و دیگر اندامهای آدمک نصب شده بودند، نشان داد که آسیبهای جدی واردشده به دوچرخهسواری که به ایربگ برخورد کرده تا 45 درصد نسبت به حالت معمول کاهش یافته است. برای مشاهده عکس بزرگتر، اینجا را کلیک کنید.
5353