۰ نفر
۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹

مصوبه ممنوعیت فروش خودروهای بدون ایربگ معلق شد تا دعوای خودروسازان و استاندارد به چهار ماه دیگر موکول شود.

علی پاکزاد: در شش ماهه نخست امسال تصادفات رانندگی جان 10 هزار و 609 نفر را گرفته است و در سال 90 حوادث رانندگی 20 هزار کشته و 297 هزار نفر مصدوم به جا گذاشته است. برای مهار این وضعیت اقدامات زیادی باید صورت گیرد.
از فرهنگ سازی تا بهبود نقاط حادثه خیز و صد البته بهبود وضعیت امنیت ناوگان خودرویی تازه ترین گام در راستای بهبود وضعیت کیفی خودروهای تولیدی کشور منع فروش خودروهای بدون ایربگ است.(اینجا)
نظام الدین برزگری رئیس سازمان استاندارد کشور در تاریح 27 آبانماه اعلام کرد: مهلت خودروسازان برای نصب ایربگ به پایان رسیده است و بر این اساس، تمامی خودروهای تولیدی باید با ایربگ تحویل مشتریان شوند؛ در غیر این صورت تخلف است. رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران افزود: حتی محصولات یک شرکت خودروسازی که در مهلت مقرر ایربگ بر روی آنها نصب نشده بود، شماره گذاری نمی شود؛ اما باز هم هیچگونه مهلت قانونی برای آن در نظر گرفته نشده است.
وی تصریح کرد: چنانچه خودروساز نتواند به دلیل برخی از مشکلات، فعلا ایربگ بر روی خودرو نصب نکند، حق فروش آن را ندارد و باید محصول تولیدی را در پارکینگ نگه دارد، این در شرایطی است که اگر قرار باشد مهلت دیگری به تولیدکنندگان داده شود، حتما از طریق سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت خواهد گرفت.
 برزگری اعلام کرده بود که تا پایان شهریورماه باید تمام خودروهای تولیدی شرکتهای خودروساز، اقدام به نصب ایربگ بر روی خودروهای تولیدی کنند، در حالیکه هم اکنون که دو ماه از این مهلت می گذرد، برخی خودروسازان علیرغم افزایش قیمت ، باز هم از نصب اینگونه تجهیزات اجباری، امتناع می ورزند.
در نگاه اول به نظر می رسد با اجرای این قانون بنا به گفته پلیس راهور باید آمار تلفات تا 40 درصد کاهش یابد (اینجا) اما واقعا می توان انتظار داشت خودروهایی که از نظر دیگر اجزای بدنه ضعیف هستند تنها با داشتن ایربگ حافظ جان سرنشینان خود باشند؟(اینجا)
نکته قابل توجه دیگر آنکه در حال حاضر هنوز ایربگ در کشور به تولید انبوه نرسیدهرچند، ایران خودرو مدعی است تمام تولیداتش به ایربگ مجهز است سایپا هم تنها نقطه ضعف اش را پراید می داند، که البته گفته می شود از مهرماه به ایربگ مجهز شده است. (اینجا)
اما آمارهای گمرک چیز دیگر می گوید: واردات تجهیزات ایربگ خودرو در نیمه نخست امسال 16 میلیون دلار بوده که حتی با کاهش تولید 50 درصدی خودرو، تامین ایربگ تمام خودروهای تولیدی کشور از محل این ممکن نیست. در سال گذشته نیز واردات تجهیزات این آپشن خودرویی در مرز 38 میلیون دلار بوده است که بازهم تناسبی با یک و نیم میلیون سواری تولید شده در سال 90 ندارد، بنابراین می بینیم در عمل هیچ منبع منطقی برای پوشش تمامی خودروهای کشور به این امکان امنیتی وجود ندارد.
از سوی دیگر صنایع خودرو سازی هم به قدری تحت فشار هستند که امروز امکان سرمایه گذاری برای تولید ایربگ را ندارند، مباحثی مانند تامین نقدینگی و البته فناوری پیش رفته ای که برای تولید این امکان ایمنی خودروها نیاز است در این دوره زمانی کوتاه قابل تامین نیست هر چند بحث ایربگ مدتهاست که مطرح شده و در عمل با به پایان رسیدن دوره های زمانی تعیین شده بازهم به تاخیر افتاده است.
خودروسازان در مورد نسب ایربگ عنوان می کنند که این امکان ایمنی حتی در کشورهای اروپایی در جمع آپشن های اختییاری بوده و انتخاب آن در اختیار مشتریان است و اجباری نیست و در ایران هم باعث افزایش قیمت تمام شده خواهد شد و از سوی دیگر افزایش ایمنی در خودروهایی که ضعف های ایمنی فراوانی دارند چندان موثر نخواهد بود و تنها باعث افزایش قیمت خودرو است.
البته در پاسخ به این استدلال باید گفت پس چرا تاکنون برای اصلاح ایرادات ایمنی خودرو کاری صورت نگرفته است که در پاسخ بازهم به قیمت استناد می کنند که افزایش امنیت خودرو با توجه به نحوه قیمت گذاری دستگاههای ذی ربط غیر ممکن است البته بازهم باید در پاسخ به این استدلال گفت در کشورهایی که ما خود تولید کننده دست دوم برندهای ان هستیم سطح ایمنی خودروها مشابه به مراتب بالاتر و قیمت هایشان اگر پایین تر نباشد بالاتر از داخل ایران نیست.
به طور خلاصه می توان گفت: سازمان استاندارد می خواهد قانونی را به اجرا در آورد که از نظر خودروسازان شدنی نیست حتی اگر در ظاهر در مقابل آن سکوت کنند!
البته سکوت مصلحتی چون معتقدند در شرایط تحریم نباید فشار بیشتری به صنعت وارد شود از سوی دیگر فرصت سوزی های گذشته دست اندرکاران صنعت و مدیران دولتی آنرا نمی توان نادیده گرفت.
اما در مقابل مردم هم ناچار به استفاده از خودروهایی هستند، که می تواند بلای جانشان شود به نظر شما راه حل چیست؟
البته قابل پیش بینی بوددر شرایط فعلی اظهار نظر سازمان استاندارد نتیجه ای جز افزایش قیمت خودرو ندارد خودروسازان هم دوباره پای میز مذاکره می نشینند و مهلتی دوباره می گیرند، مانند انچه پیش از این انجام شده بود. (اینجا)
البته سرعت عمل بالای خودروسازان قابل تقدیر بود چون به فاصله دو روز از اعلام خبر ممنوعیت فروش خودروهای بدون ایربگ، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از مصوبه جدید ستاد تدابیر ویژه اقتصادی دولت برای نصب ایربگ بر روی خودروها خبرداد و گفت: با این مصوبه، به خودروسازان تا پایان سال جاری مهلت داده شده است.
نظام الدین برزگری گفت: بر اساس درخواست های خودروسازان مبنی بر اخذ مهلت بیشتر برای نصب ایربگ بر روی تمامی خودروهای تولیدی، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی دولت، به تازگی مصوبه ای در این زمینه داشته است.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: بر اساس این مصوبه، به خودروسازان تا پایان سال جاری مهلت داده شده است که نسبت به نصب ایربگ بر روی تمامی خودروهای تولیدی اقدام کنند.
در این میان تنها بازنده کسانی هستند که برای خرید خودرو راهی بازار می شوند.
/22231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فکرهرایرانی سواربرماشین ایرانی به جز... US ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    7 0
    بله طرحی رابدهیدکه آمارتلفات پایین بیاید بعدبه سبب همان طرح بگوییدقیمتهابایستی افزایش یابد.خوب افزایش میدهیدولی تغییری درمحصول تولیدی نمیدهیدوباخودتان میگوییدبایستی بعضی ازقطعات محصول راکه اضافی{ضبط و ...}هست رابرداریم تاقیمت افزایش نیابدوایربگ بگذاریم.وسایل اضافی رابرمیداریدو نمیگذارید بعد میبینید اصلا نمیتوانید ایربگ را به ماشین بخورانید یا به عبارتی بچپانید . میگویید بایستی تغییراتی در شکل قطعات بدهید{و تبیعیست که قیمت را افزایش میدهید.}وبه جای تغییرشکل در قطعات,تغییرکیفیت(اجناس چینی جاگذاری میکنید)میدهید.دلار برای خودروساز 1200 بوده و هست ولی خوب دلار گران شده و قیمت را بالا میبرید حالا خداییش ماشین 10 سال پیش بخرم یا ماشین روز کمپانی که ایربگ درستی نداره و قطعات دم رو باید عوض کنی
  • مسعود IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    14 0
    به نظر من کیسه هوا در پراید فقط بهانه ای است برای افزایش هنگفت قیمت خودرو
    • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
      9 0
      کیسه هواش کار هم نمیکنه