دیپلمات است ولی خیلی اهل ارتباط با رسانه ها نیست.

محمود عزیزی: شیوه اش در برابر آنچه درباره اش مطرح می شود سکوت است. خیلی با بده بستان های سیاسی رابطه ای ندارد، حتی پاسخ سوال خبرنگارتلویزیون درباره احتمال انتخاب شدنش را نداد؛ برخلاف بقیه که از پیروزی قاطع خود سخن گفتند. طرفدارنش او را مرد گفتمان انقلاب اسلامی می خوانند و منتقدانش او را بدون برنامه و کارنامه اجرایی مشخص می دانند. سعید جلیلی نامزد 49 ساله انتخابات ریاست جمهوری است ورودش به صحنه انتخابات آرایش سیاسی را تغییر داد.

جلیلی که دانش آموخته دانشگاه امام صادق(ع) است، نشان داده بیش از شعار و وعده، حرفهایش آن چیزی است که او و علاقمندانش آن را «گفتمان انقلاب اسلامی» می خوانند.
اظهاراتش در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به عنوان نخستین نامزد ریاست جمهوری موجب شد از فردایش برخی سیاسیون بگویند او یکی از نامزدهای جدی رقابت ریاست جمهوری یازدهم است. با این استدلال که حرفهایش شبیه محمود احمدی نژاد است و از ضرورت تغییر ساختار اداری در کشور سخن می گفت. حرفی که خود احمدی نژاد کمتر از یک روز به آن واکنش نشان داد و گفت:«این مساله را فراموش کنید!»
تحلیل اظهارت سعید جلیلی در گفت و گوی ویژه خبری، برنامه با دوربین شبکه اول سیما و پاسخ به سئوالات ایرانیان خارج از کشور که از شبکه جام جم پخش شد نشان می هد جلیلی به دنبال گفتمان انقلاب اسلامی است و از این رو اقتصاد در صدر اظهار نظر هایش نیست.

اگر این رقم در نخستین برنامه تلویزیونی  سعید جلیلی 41 درصد بود، در برنامه معرفی نامزد که علی القاعده محل طرح مباحث مهم مورد نظر نامزد ریاست جمهوری است به کمتر از 25 درصد کاهش یافت تا مشخص شود جلیلی به دنبال طرح یک گفتمان است و شاید همین مساله باعث شود که آراء او کاهش یابد. چرا که در فضایی که اکثر نامزدها راه حل های خود را برای حل مشکلات اقتصادی مطرح می کنند، او در مرحله اول سه گانه تبلیغات تلویزیونی بیشتر متمرکز بر طرح یک شیوه در اداره کشور است.
سخنانی از جمله اینکه «کشور گران اداره می شود»، «باید از سازو کار به ساختارها برسیم»،«قطار حرکت دولت کند است» و «وزارتخانه ها اگر خیر نمی رسانند، شر نرسانند» و... همگی تائید کننده نگاه گفتمانی اوست.

تحلیل اظهارات سعید جلیلی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما

حوزه

کلید واژه اصلی

سیاست داخلی

شناخت وظایف رئیس جمهور،عدات ساختاری، گفتمان اسلام ناب، قانون مداری، فصل الخطاب بودن ولی فقیه

سیاست خارجی

قدرت منطقه ای بودن ایران

اقتصاد

قطع وابستگی به نفت، اجرای اسناد بالا دستی در اقتصاد، آسیب های ساختاری اقتصاد کشور، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون نفت

فرهنگ

برقراری عدالت در فرهنگ

 

 

 

اظهارات جلیلی در برنامه با دوربین شبکه اول سیما

حوزه

کلید واژه اصلی

سیاست داخلی

گفتمان انقلاب، عمل صالح، سفرهای وزارتخانه ای، ضرورت مدل سازی، شکوفایی استعدادها، تفکیک سیاست گذاری، مدیریت نیروی انسانی

سیاست خارجی

ظرفیت های انقلاب در سیاست خارجی

اقتصاد

مالیات تورمی، آمایش سرزمینی، اقتصاد دانش بنیان

فرهنگ

----

 

 

اظهارات جلیلی در برنامه انتخاب ایرانی شبکه جام جم

حوزه

کلید واژه اصلی

سیاست داخلی

آزادی ظرفت ملت ایران،توجه به گفتمان انقلاب اسلامی،توجه به ساختار اداری کشور،ایران مقتدر، نشاطسیاسی، حرکت ر چارچوب قانون، ثبات سیاسی

سیاست خارجی

دفاع از حقوق شهروندان ، قدرت منطقه ای ، ظرفیت ایرانیان خارج از کشور،منطق هسته ای ایران،پارادیم سیاست خارجی، تنش، زدایی،ارتباط با همسایگان منطقه  ای

اقتصاد

رژِیم زیر بنای توسعه،تولید بومی، توجه به اشتغال

فرهنگ

سرمایه گذاری برای نخبگان علمی

 

 

 

 

 

27212

منبع: خبرآنلاین