تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۶

اقدام شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی در واگذاری قدرت به فرزند جوانش تمیم در زمانی که- فارغ از همه جهت گیری ها و سمت گیری های سیاسی- قطر در اوج قرار دارد، حاوی پیام های مختلفی، خصوصا برای جهان پیرامونی عربی است.

در همان ماه های اولی که تحولات بنیان کن موسوم به بهار عربی از راه رسیده بود، شیخ حمد گفت هیچ تضمینی نیست که از این دست تحولات و مطالبات مردمی به دوحه و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نرسد.
درست است که قطر نسبت به کشورهای دیگر عربی از جمله بحرین، اردن، عربستان و حتی امارات عربی متحده کمتر در خطر مواجه شدن با بحران های مربوط به بهار عربی است اما در عین حال وانهادن اختیاری قدرت توسط شیخ حمد به نسل جوان خانواده و میدان دادن او به چهره های جدید می تواند حاوی پیامی رمز آلود برای سایر همجنسان خود در کشورهای نامبرده تلقی شود. درست شبیه به پیامی که آن طوطیکِ داستان مولانا در هندوستان با به مردن زدن خود، برای همجنسِ در قفس مانده اش ارسال کرد و راه رهایی را به او آموخت.
همه شیوخ و امرای کشورهای حوزه خلیج فارس و از جمله حکمرانان کهنسال سعودی گیرندگان بالقوه این پیام و سیگنال هستند. به طور مثال در دایره افرادی که می توانند در صورت مرگ ملک عبدالله 88 ساله جای او را بگیرند کسی را نمی توان یافت که زیر 75 سال سن داشته باشد و اصلی ترین گزینه که ولی عهد او محسوب می شود 83 ساله است. حال آنکه امیر قطر 61 سال دارد و با وجود همه اخبار تایید نشده ای که درباره بیمار بودن او مطرح است، قطعا شانس بقا و موفقیت او در حکمرانی از یک شاه 88 ساله و ولی عهد 83 ساله اش بیشتراست.
از این منظر پیام روشن است؛ خودتان تغییر کنید، پیش از آنکه تغییرتان دهند.

منبع: خبرآنلاین