افزایش مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه، هرچند از سوی دولت اجرا شده است، اما برخی از دستگاه های دولتی این مصوبه را اجرا نکرده اند.

مخاطبان خبرآنلاین در خبرهای مختلفی که درباره افزایش جمعیت و افزایش مرخصی زایمان منتشر شده است چنین چیزی را اعلام کرده اند.

یکی از آنها نوشته است که اموزش و پرورش به دلیل کمبود بودجه، مرخصی زایمان را ۹ ماه نکرده است. همچنین یکی از دیگر از مخاطبان هم نوشته که تامین اجتماعی این مصوبه را هنوز به شعبات خود ابلاغ نکرده است. 

غیر از این ها مخاطبان دیگری هم از اجرا نشدن این مصوبه در چند نهاد دولتی دیگر نوشته اند. 

این درحالی است که مجلس، 20 خرداد ماه امسال مرخصی زایمان مادران را از شش ماه به 9 ماه افزایش داد و برای پدران هم مرخصی دو هفته‌ای در نظر گرفت که غیرقابل خرید و غیرقابل ذخیره است. این مصوبه پس از تایید شورای نگهبان،‌ از سوی محمود احمدی نژاد،‌ رییس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. 

درباره اجرا نشدن این موصبه مریم مجتهدزاده، رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت افزایش مرخصی زایمان زنان از شش ماه به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران لازم‌ الاجراست و این مصوبه به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

او به ایستا گفت: مجلس به دولت اجازه داده بود که مرخصی زایمان زنان را از شش ماه به 9 ماه افزایش دهد و مرخصی‌ دو هفته‌ای برای پدران در نظر گیرد که این موضوع در هیات دولت مطرح شد و تصمیم گرفتیم تا دستگاه‌ها این قانون را اجراکنند و از این پس دستگاه‌های دولتی باید این مصوبه را اجرا کنند و مجاز به انجام این کار نیستند، بلکه لازم الاجراست.

 

روش‌های پیشگیری از بارداری تبلیغ نمی شود

از سوی دیگر معاون دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت برای چندمین بار تاکید کرده است که از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده از هر گونه تبلیغات برای کنترل جمعیت و روش‌های پیشگیری از بارداری خودداری کنند.

البته گویا هنوز وزارت بهدات جایگزینی برای محتوای کلاس های آموزشی پیش از ازدواج و همچنین مشاوره های خانه های بهداشت ندارد. این از  ون دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت بر می آید.

سخنان خلیل علی محمدزاده دراین باره به ایسنا گفت: وزارت بهداشت به کمک متخصصان و کارشناسان سطوح مختلف مدیریتی در حال بازنگری روند قبلی و اعلام جزئیات برنامه‌های کلان، تاکتیکی و عملیاتی موقعیت تازه و نیز ارائه تعریف و تدوین بسته‌های آموزشی، مشاوره‌ای و خدماتی است. تشکیل کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و توجیهی برای بهورزان، کاردان‌ها و کارشناسان و تمام سطوح نظام سلامت بر اساس برنامه‌های اخیر در دستور کار معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها قرار دارد.

به گفته او به هیچ وجه برای زوج‌های جوان سالم و آماده، استفاده از هیچ یک از روش‌های جلوگیری از بارداری توصیه نمی‌شود: استفاده از روش‌های دائمی و جراحی پیشگیری از بارداری نیز فقط در حد مواردی که در کمیته‌های تخصصی مربوطه در دانشگاه‌ها مطرح شده و به دنبال آن تایید شود که خطر جانی برای مادر یا کودک وجود دارد، مجاز است.

معاون دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت گفت: شعار جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی "افزایش جمعیت، باروری سالم و تحکیم بنیاد خانواده" است و امید می‌رود زمینه‌های تحقق این شعار با هماهنگی، برنامه‌ریزی و مشارکت همه بخش‌ها و همراهی زوجین به خوبی ایجاد شود.

 

۴۷۴۷

منبع: خبرآنلاین