به گزارش خبرآنلاین، دکتر مجید ابهری، عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با فارس درباره این عرفانهای کاذب هندی چون اشو، سایبابا و ... اظهار نظر کرده است.
دکتر ابهری درباره این عرفان ها که بر محور اومانیسم چرخش دارد میگوید: «در اروپا به دلیل خلأ باورهای دینی این گونه مکاتب به سرعت رشد و گسترش یافته و در کشور ما هم در قالب باورهای کاذبی چون فنگشویی و یوگا عده زیادی را جذب کرده، درصورتی که این ها ساخته دست بشر است. انسان را هر روز به ظلمپذیری و اطاعات از قدرتها و زورگوییها وادار میکند و به او میقبولاند که زندگی موجود انسان قطعی و تغییر ناپذیر است و حرکت و تلاش و هیچ گونه تأثیر در سرنوشت او نخواهد بود.
استاد روان شناسی در ادامه عنوان می کند: « همین بی اختیاری انسان به پوچگرایی، ناامیدی، گرایش به تنبلی و گوشه نشینی منجر شده که به همراه انجام بعضی حرکتهای مراقبه که از باورهای اسلامی و شیعی به طور ناقص کپی برداری شده و جنبه تفریح و سرگرمی برای عده کثیری پیدا کرده است. مخصوصا در باورهای مهربابا و سایبابا که هر دو از مبلغان عرفان هندیاند و انسانها را به اطاعت از انسانپرستی، انزوا، تنبلی و عقاید موهوم و غیرواقعی سوق میدهد، مشخص است.»
استاد دانشگاه بهشتی در پایان میگوید: «این روند انسانها را به سمت گمراهی و مکاتب پوچ سوق میدهد. در صورتی که اگر بتوانیم عارفان و کارشناسان خود را شناخته و مسیر آنها را دنبال کنیم به عرفان اسلامی و واقعیت آن دست مییابیم. جامعه جوان باید اینها را بشناسند در غیبت این عرفانها است که رشد سرطانی عرفان هندی را در جامعه میبینیم و این گسترش را میتوان از روی مجسمههای بودا در خانهها مشاهده کرد که به آسانی در کشور خرید و فروش میشوند و به شکل انسانهای شکمباره و به عنوان نماد عرفانی قلمدا میشود. در نهایت باید تلاش کنیم با شناسایی و شناساندن عرفان حقیقی اسلامی روند روبه رشد جذب جوانان به عرفانهای کاذب را جلوگیری کنیم.»
/6262