وقتی عرفان اسلامی غایب است، عرفان هندی رشد می کند

دکتر ابهری می گوید: «به دلیل خلأ باورهای دینی در اروپا، عرفان های کاذب به سرعت رشد کرده و در غیبت عرفان‌های اسلامی هم شاهد رشد سرطانی عرفان هندی در جامعه خودمان هستیم.»

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مجید ابهری، عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با فارس درباره این عرفان‌های کاذب هندی چون اشو، سای‌بابا و ... اظهار نظر کرده است.

دکتر ابهری درباره این عرفان ها که بر محور اومانیسم چرخش دارد می‌گوید: «در اروپا به دلیل خلأ باورهای دینی این گونه مکاتب به سرعت رشد و گسترش یافته و در کشور ما هم در قالب باورهای کاذبی چون فنگ‌شویی و یوگا عده زیادی را جذب کرده، درصورتی که این ها ساخته دست بشر است. انسان را هر روز به ظلم‌پذیری و اطاعات از قدرت‌ها و زورگویی‌ها وادار می‌کند و به او می‌قبولاند که زندگی موجود انسان قطعی و تغییر ناپذیر است و حرکت و تلاش و هیچ گونه تأثیر در سرنوشت او نخواهد بود.

استاد روان شناسی در ادامه عنوان می کند: « همین بی اختیاری انسان به پوچ‌گرایی، ناامیدی، گرایش به تنبلی و گوشه نشینی منجر شده که به همراه انجام بعضی حرکت‌های مراقبه که از باورهای اسلامی و شیعی به طور ناقص کپی برداری شده و جنبه تفریح و سرگرمی برای عده کثیری پیدا کرده است. مخصوصا در باورهای مهربابا و سای‌بابا که هر دو از مبلغان عرفان هندی‌اند و انسان‌ها را به اطاعت از انسان‌پرستی، انزوا، تنبلی و عقاید موهوم و غیرواقعی سوق می‌دهد، مشخص است.»

استاد دانشگاه بهشتی در پایان می‌گوید: «این روند انسان‌ها را به سمت گمراهی و مکاتب پوچ سوق می‌دهد. در صورتی که اگر بتوانیم عارفان و کارشناسان خود را شناخته و مسیر آنها را دنبال کنیم به عرفان اسلامی و واقعیت آن دست می‌یابیم. جامعه جوان باید اینها را بشناسند در غیبت این عرفان‌ها است که رشد سرطانی عرفان هندی را در جامعه می‌بینیم و این گسترش را می‌توان از روی مجسمه‌های بودا در خانه‌ها ‌مشاهده کرد که به آسانی در کشور خرید و فروش می‌شوند و به شکل انسان‌های شکم‌باره و به عنوان نماد عرفانی قلمدا می‌شود. در نهایت باید تلاش کنیم با شناسایی و شناساندن عرفان حقیقی اسلامی روند روبه رشد جذب جوانان به عرفان‌های کاذب را جلوگیری کنیم.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يكي IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    16 5
    خب من فكر كنم دست اندر كاران بايد شروع كنند يك آيين نامه براي عرفان هم درست كنند تا مردم راحت تر طبق نظر اونها زندگي كنند.
    • آرش IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      6 0
      دقیقاً همینطوره. وقتی با فلسفه و عرفان اسلامی حتی در حوزه های علمیه مخالفت می شه و وقتی مولانا و حافظ را رد و تکفیر میکنن انوقت همین میشه که عرفان هندی و چینی و امثال اینها رونق می گیره. باید تدریس و ترویج عرفان ناب اسلامی که در حوزه نظری امثال ابن عربی و ملاصدرا و در حوزه عملی امثال مولانا و حافظ نماینده آن هستند از گزند تکفیر و طعن و لعن جامعه مذهبی رها شود و در کنار آن تدریس و معرفی عرفان های هندی و ... هم آزاد باشد. آنوقت مطمئن باشید کسی عرفان مولانا را رها نمی کند بچسبد به اوشو.
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    7 6
    چرا ایشان در مورد همه چیز اظهار نظر می کنند؟ لطفا یک بار نام ایشان را در پایگاههای خبری جستجو کنید و ببینید!
  • محمد IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 1
    عرفان اسلامي هيچ وقت غايب نبوده و نيست. عرفان اسلامي عرفان راز است. عرفان شريعت محور است. رسانه‌ي خبري نيست که هر روز آپديت شود. اگر کسي صادقانه به دنبال عرفان اسلامي باشد آن را مي‌يابد.
  • کاوه A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 3
    1- مهربابا که معمولا در حال خدمت به نجس ها (طبقه ای منفور در هند) بود چگونه مروج تنبلی بوده است ؟ 2- منظور از سای بابا کیه ؟ در عرفان هند دو فرد مشهور با این نام وجود دارند . یکی معاصر است و دیگری فوت شده و غیر معاصر ! آیا ایشون از این موضوع اطلاع داشته ؟