در نشست خبری روز دامپزشک، انتقادهای زیادی مطرح شد؛ از تصمیم برای فروش شیر فله‌ای گرفته تا جمع‌آوری غیراصولی حیوانات و صدور مجوز شکار.

فهیمه حسن میری :امروز چهاردهم مهر روز دامپزشکی نام دارد. در نشست خبری که به مناسبت این روز در بیمارستان دامپزشکی تهران برگزار شد، پیام محبی، رییس این بیمارستان با بیان این که با تمام اهمیتی که دامپزشکی در جامعه دارد اما نقش دامپزشکان در جامعه بسیار کمرنگ دیده شده، گفت: ضرری که نادیده گرفتن نقش دامپزشکان به افراد جامعه می‌زند بسیار زیاد است و خود مسئولان هم به این موضوع واقفند اما نمی‌دانم چرا کاری نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نایب رییس جامعه دامپزشکان ایران همچنین ادامه داد: تمام فرآورده‌های خام دامی باید تحت نظارت سازمان دامپزشکی باشد اما مگر این سازمان چند نفر نیرو دارد؟ این سازمان با کمبود نیرو مواجه است و نمی‌تواند نقش خودش را به خوبی ایفا کند.

او با بیان این که جایگاه سازمان دامپزشکی باید جایگاهی بهتر از این باشد که الان در آن قرار دارد گفت: این سازمان الان زیر نظر یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری است در حالی که کارهای زیادی هست که این سازمان باید انجام دهد و در سلامت جامعه نقش اساسی ایفا می‌کند بنابراین به نظر می‌رسد لازم است جایگاه و به تبع آن بودجه این سازمان باید ارتقا پیدا کند.

محبی تاکید کرد: درست است که به کوچک کردن دولت تاکید می‌شود اما ارگان‌هایی مثل وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی که نقش مهمی در سلامت جامعه دارند نباید کوچک شوند چون نظارتی هستند. در شرایطی که جامعه بزرگ می‌شود نباید سازمان‌های نظارتی کوچک شوند و اگر این سازمان‌ها به بخش خصوصی سپرده شوند ممکن است ماهیت نظارتی آنها تغییر پیدا کند.

به گفته او، دامپزشکان ایثارگران گمنام عرصه بهداشت هستند که در شرایطی که بهداشت را از پایه تامین می‌کنند اما آنطور که شایسته است به نقش این سازمان و فعالانی که در این زمینه تلاش می‌کنند بها داده نمی‌شود.

شیر فله‌ای می‌فروشند، جان مردم به خطر می‌افتد

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران درباره تصمیم برای وارد کردن شیرهای فله‌ای به بازار هم گفت: این کار درواقع فروش شیر خام است نه فله‌ای چرا که شیری به فروش می‌رسد که کارهای بهداشتی روی آن انجام نشده است و اسم شیر فله‌ای را گذاشته‌اند که مشکلی ایجاد نشود. من از منتقدان این طرح هستم چرا که به نظرم می‌تواند عواقب بسیار بدی در درازمدت روی سلامت افراد داشته باشد. اگر کیفیت شیر پایین باشد بیماری‌های زیادی ممکن است به افراد منتقل شود که عوارض آن را در سال‌های بعد خواهیم دید.

محبی تاکید کرد: من بارها با مسئولان سازمان صحبت کرده و نسبت به این موضوع هشدار داده‌ و گفته‌ام از لحاظ بهداشتی این کار منطقی نیست. توجیهی که در این زمینه صورت می‌گیرد این است که ممکن است مردم طعم این شیرهای پاستوریزه شرکتی را دوست نداشته باشند و حق آنهاست که شیر فله‌ای بخرند در حالی که باید گفت حالا که این فرهنگ در خانواده‌ها ایجاد شده که لازم نیست شیر را بجوشانند، اگر شیر خام را عرضه کردید و کسی آن را بدون این که بجوشاند خورد و دچار مشکل شد چه جوابی می‌توان داد و چه کسی جوابگو است؟

او ادامه داد: گفته می‌شود اجازه فروش شیر خام را به دامداری‌هایی می‌دهند که ظرف مدت مشخصی جواب سل منفی داشته باشد اما واقعا چه تضمینی هست که از دامداری‌های دیگر شیر را روانه آنجا نکنند و بعد نفروشند؟

محبی تاکید کرد: این طرح نقص دارد و نمی‌دانم چرا چنین پافشاری برای اجرای آن صورت می‌گیرد اما امیدواریم که این کار انجام نشود و از آن صرف نظر کنند.

به آلودگی ناشی از گربه‌های ولگرد شهر توجه نمی‌شود

او در ادامه به موضوع گربه‌های ولگرد تهران هم پرداخت و گفت: حدود چهار میلیون گربه در تهران وجود دارد، ما در سال 88 طرح عقیم‌سازی گربه‌های تهران را اجرا کردیم اما بخش‌های دولتی کمک نکردند و در مناطقی که توانستیم با کمک بخش خصوصی این کار را انجام دهیم تعداد گربه‌ها کمتر شد که این طرح متوقف شد و بی‌نتیجه ماند.

محبی نسبت به میزان آلودگی‌های ناشی از گربه‌ها در سطح شهر هشدار داد و گفت: حتی اگر بگوییم یک میلیون گربه وجود دارد که روزی 100 گرم هم مدفوع دارند، مقدار زیادی آلودگی در شهر به وجود می‌آید که به آلودگی ناشی از آنها توجهی نمی‌شود.

او درباره نقش مهم شهرداری در این باره گفت: غنی‌ترین زباله‌های شهری از نظر پروتئین در تهران است و هنگامی که زباله‌ها به صورت غیراصولی جمع‌آوری می‌شود و دسترسی گربه‌ها به آنها راحت است، علاوه بر این که گربه‌ها اصلا دیگر نیازی نمی‌بینند که بخواهند موش بگیرند، زاد و ولدشان هم زیاد می‌شود و میزان آلودگی‌شان در شهر افزایش می‌یابد.

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران در ادامه با بیان این که جمع‌آوری حیوانات شهر باید به صورت اصولی باشد، گفت: مثلا دیده می‌شود که در طرح‌هایی با داشتن سگ برخورد می‌کنند و سگ‌ها را بازداشت می‌کنند. بازداشت سگ مثل این است که کسی قتلی انجام دهد و چاقوی او را بازداشت کنند. جدا از این که برای مبارزه با سگ‌ها قانونی وجود ندارد و داشتن سگ غیرقانونی نیست، مساله اینجاست که این حیوانات را در شرایط بدی نگهداری می‌کنند که مرگ و انواع بیماری‌های آنها را در پی دارد.

شکار تفریحی حرام است اما مجوز می‌دهند!

در این نشست همچنین سید جاوید آل‌داوود، عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی تهران درباره مساله شکار گفت: درباره شکار تمام علما معتقدند که شکار تفریحی حرام است. ما بارها این مطلب را گفته‌ایم و اشاره کرده‌ایم که صدور مجوز شکار تفریحی صدور مجوز برای انجام فعل حرام است و نباید انجام شود اما هر بار بهانه‌های مختلفی می‌آورند و مجوز شکار صادر می‌کنند مثلا این که گفته می‌شود برای تعدیل جمعیت حیوانات این کار صورت می‌گیرد.

رییس انجمن حمایت از حیوانات ادامه داد: ما حتی در سال 81 گفتیم مجوز شکار را می‌خریم و آن سال را سال بدون شکار اعلام می‌کنیم اما نه تنها توجه نکردند بلکه آیین‌نامه ویژه شکار تنظیم کردند که اگر مسئولان خارجی آمدند، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است طی دو هفته مکان‌هایی را برای شکار آنها تعیین کند. ما این کار را نوعی کاپیتولاسیون اعلام کردیم اما به این موضوع هم کسی توجهی نکرد.

او درباره این که چرا با وجود این همه استفتا و مخالفت هنوز هم مجوز شکار صادر می‌شود، گفت: دلیلشان این است که می‌گویند اگر مجوز صادر نکنیم شکار غیرقانونی بیشتر می‌شود در حالی که اگر اینطور باشد پس باید همه کارهای غیرقانونی را آزاد اعلام کنند. الان هم در جواب این که چرا صدور مجوز شکار را به بخش غیرخصوصی می‌دهید گفته‌اند فقط مراحل اداری را به آنها می‌سپریم و نه تصمیم‌گیری را،‌ در حالی که می‌دانیم چنین اتفاقی نمی‌افتد و اینها مراحلی است که در یک پروسه انجام می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی تهران در پاسخ به ماجرای گوشت‌های آلوده و ناسالم هم گفت: مساله اینجاست که روش نظارت در کشور ما درست نیست. کسی که ناظر کشتارگاه است حقوق‌بگیر کارخانه است و مسئول فنی که از صاحب کارخانه حقوق می‌گیرد نمی‌تواند نظارت دقیق و موثری داشته باشد چراکه اگر تذکر دهد آن دام سالم نیست و بخواهد نظارت دقیقی انجام دهد، اخراج می‌شود.

آل داوود ادامه داد: علاوه بر آن، گاهی سوءاستفاده افرادی که دست‌اندرکار وارد کردن گوشت هستند باعث می‌شود جان مردم به خطر بیفتد مثلا زمانی تب کریمه کنگو شایع شده بود و گفته می‌شد مقداری گوشت که از کشورهای دیگر برگشت خورده بود را سوءاستفاده‌کنندگان روی همان دریا خریده بودند، این موضوع قابل اثبات هم بود چراکه آن گوشت‌ها باید هم زبان انگلیسی و هم زبان فارسی داشتند در حالی که زبان انگلیسی و عربی داشتند.

رییس انجمن حمایت از حیوانات همچنین درباره مراسم عید قربان گفت: ما دو سال پیش راجع به ذبح خیابانی حیوانات از مراجع استفتا گرفتیم. تقریبا همه آنها متفق‌القول بودند که نباید در خیابان این کار صورت بگیرد بلکه باید در اماکن مخصوص این کار انجام شود. به گفته بسیاری از علما حتی این که حیوانی جلوی حیوان دیگر سر بریده شود درست نیست چه برسد به این که جلوی انسان‌ها این کار انجام شود.

او در پایان خواستار این شد که مسئولان، تشکل‌های مردمی را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنند و حالا که نیروهای جدید و در مواردی همان افراد قدیمی بر سر کار آمده‌اند از تجربه گذشته استفاده کنند و نگذارند اشتباهات گذشته اتفاق بیفتد.

45234

منبع: خبرآنلاین