آکادمی سلطنتی علوم سوئد، فرانسوا انگلرت و پیتر هیگز را به خاطر کشف نظری مکانیسم جرم‌دار شدن ذرات زیراتمی و بوزون هیگز، مشترکا برنده جایزه نوبل فیزیک امسال اعلام کرد.

کمیته نوبل مستقر در آکادمی سلطنتی علوم سوئد، فرانسوا انگلرت، استاد 81 ساله و بازنشسته دانشگاه بروکسل در بلژیک و پیتر هیگز، استاد 84 ساله و بازنشسته دانشگاه ادینبورگ در انگلیس را به طور مشترک برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 2013/1392 اعلام کرد. کمیته نوبل، این دو دانشمند را به خاطر کشف نظری مکانیسمی که به درک ما از منشأ جرم ذرات زیراتمی کمک می‌کند و  به تازگی (تابستان 2012/1391) با کشف ذره بوزون هیگز در آزمایش‌های اطلس و سی.ام.اس در برخورددهنده بزرگ هادرونی سرن تایید شد، شایسته دریافت این جایزه دانست.

این دو دانشمند در سال 1964/1343 و مستقل از یکدیگر چگونگی جرم‌دار شدن ذرات زیراتمی را پیشنهاد کردند و برای نخستین بار سال گذشته در کنفرانس سرن برای اعلام کشف ذره هیگز یکدیگر را ملاقات کردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مکانیسم هیگز، چگونگی جرم‌دار شدن ذرات و چگونگی کشف بوزون هیگز در آزمایشگاه هسته‌ای اروپا (سرن) اینجا را کلیک کنید.

ذره خدا عنوانی است که روزنامه‌نگاران برای بوزون هیگز انتخاب کرده‌اند، ذره‌ای بنیادی که دیگر ذرات در برهمکنش با آن دارای جرم می‌شوند. این ذره آخرین پازل از ذرات پیش‌بینی‌شده مدل استاندارد ذرات بنیادی است، ولی مدل استاندارد ذرات بنیادی بخش کوچکی از پازل عظیم کیهانی است، جهانی که به تازگی فهمیده‌ایم از 92 درصد آن چیزی نمی‌دانیم و جایزه نوبل فیزیک در سال 2011/1390 نیز به همین کشف بزرگ تعلق گرفت
اطلاعات تکمیلی را در خبرآنلاین دنبال کنید. 
5353

منبع: خبرآنلاین
"