روزنامه قانون در گفت و گویی با سردار سید محمد حجازی فرمانده اسبق بسیج نوشت:

  *اگر از بدو تشکیل بسیج تا امروز مقایسه‌ای داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که بسیج هم از لحاظ کیفی و هم کمی، رشد قابل توجهی داشته است. حتی برداشت‌ها از بسیج در آن روزهای اولیه یک طرفه و ناقص بود ولی امروز دید کامل و جامعی به بسیج وجود دارد. امروزه از پزشکان و مهندسان گرفته تا اصناف و لایه‌های مختلف اجتماعی در بسیج حضور دارند. این نشان دهنده عمق یافتن بسیج است. از سوی دیگر ملت ما نسبت به گذشته پخته‌تر شده و از لحاظ علمی، سیاسی و تحصیلی رشد کرده که بسیج نیز به‌عنوان مشتی از این خروار رشد کرده است.

  *زمانی که بسیج ملی تشکیل شد، این نهاد زیر نظر رئیس جمهور بود و در آن مقطع از بسیج به‌عنوان یک اهرم استفاده می‌شد اما از وقتی متصل به سپاه پاسداران شد و به این دلیل که سپاه در قانون اساسی زیر نظر ولی فقیه است بسیج نیز به یک ساحل امن رسید و از آمد و رفت دولت‌ها در امان ماند. چه در آن زمان چه الان کسی نمی‌تواند دخالتی در این امور داشته باشد چرا که بسیج در حوزه اختیارات رهبری است.

*به نظر من بعضی از مسئولان و ارگان‌ها از بسیج توقع دارند که مطابق خط مشی آن‌ها حرکت کند و وقتی که رویکرد مستقل بسیج را می‌بینند به مذاقشان خوش نمی‌آید. افرادی نیز می‌خواستند بسیج در مشت گروه خاصی باشد و  برخی اوقات  با تعریف و تمجید و گاهی نیز با توهین و اتهام می‌خواستند بسیج را در اختیار بگیرند. بسیج متعلق به نظام است و متعلق به ارگان و دولت خاصی نیست و باید خط را از رهبری بگیرد.

*بحث مداخله در امور سیاسی نیز همینطور است. اگر بسیج با لباس و امکانات بسیج به نفع و علیه نامزدهای انتخاباتی کار کند خلاف است ولی اگر در کسوت شهروند کاری انجام دهد منعی ندارد. باید تفکیک شود، ما نمی‌توانیم به بیست میلیون جامعه فعال بگوییم تمام قوانین  یک فرد نظامی بر شما نیز مقرر است واین بیست میلیون را از عرصه خارج کنیم. در این صورت باید پرسید سیاست به دست چه کسانی خواهد افتاد؟ عرصه برای چه کسانی خالی می‌شود؟

*{درباره طرد برخی بسیجیان در  انتخابات سال ۹۲ به دلیل طرفداری از یک نامزد خاص}این کار‌های سلیقه ای درست نیست و خلاف است.

*{درباره ورود همه جانبه بسیج به حوادث سال ۸۸} در آن سال نقش بسیج تعیین کننده بود و بخشی از توان بسیج به عرصه آمد و خیلی‌ها منتظر بودند تا تکلیفی بر آن‌ها معلوم شود و دیدید که در ۹ دی چه جمعیتی وارد میدان شدند که عده‌ای از آن‌ها بسیجی با کارت بودند و برخی نیز بسیجی بدون کارت.

*{در پاسخ به سوالی درباره برخی تندروی‌ها} این به دلیل آزادی بیان در ایران است و هر کسی می‌تواند عقیده خود را بیان کند.همانطور که در غرب افرادی هستند که در مجلس نمایندگان آمریکا حرف‌های نامربوط می‌زنند.

/29212

 

منبع: 29