روزنامه قانون در گفت و گویی با سردار سید محمد حجازی فرمانده اسبق بسیج نوشت:

  *اگر از بدو تشکیل بسیج تا امروز مقایسه‌ای داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که بسیج هم از لحاظ کیفی و هم کمی، رشد قابل توجهی داشته است. حتی برداشت‌ها از بسیج در آن روزهای اولیه یک طرفه و ناقص بود ولی امروز دید کامل و جامعی به بسیج وجود دارد. امروزه از پزشکان و مهندسان گرفته تا اصناف و لایه‌های مختلف اجتماعی در بسیج حضور دارند. این نشان دهنده عمق یافتن بسیج است. از سوی دیگر ملت ما نسبت به گذشته پخته‌تر شده و از لحاظ علمی، سیاسی و تحصیلی رشد کرده که بسیج نیز به‌عنوان مشتی از این خروار رشد کرده است.

  *زمانی که بسیج ملی تشکیل شد، این نهاد زیر نظر رئیس جمهور بود و در آن مقطع از بسیج به‌عنوان یک اهرم استفاده می‌شد اما از وقتی متصل به سپاه پاسداران شد و به این دلیل که سپاه در قانون اساسی زیر نظر ولی فقیه است بسیج نیز به یک ساحل امن رسید و از آمد و رفت دولت‌ها در امان ماند. چه در آن زمان چه الان کسی نمی‌تواند دخالتی در این امور داشته باشد چرا که بسیج در حوزه اختیارات رهبری است.

*به نظر من بعضی از مسئولان و ارگان‌ها از بسیج توقع دارند که مطابق خط مشی آن‌ها حرکت کند و وقتی که رویکرد مستقل بسیج را می‌بینند به مذاقشان خوش نمی‌آید. افرادی نیز می‌خواستند بسیج در مشت گروه خاصی باشد و  برخی اوقات  با تعریف و تمجید و گاهی نیز با توهین و اتهام می‌خواستند بسیج را در اختیار بگیرند. بسیج متعلق به نظام است و متعلق به ارگان و دولت خاصی نیست و باید خط را از رهبری بگیرد.

*بحث مداخله در امور سیاسی نیز همینطور است. اگر بسیج با لباس و امکانات بسیج به نفع و علیه نامزدهای انتخاباتی کار کند خلاف است ولی اگر در کسوت شهروند کاری انجام دهد منعی ندارد. باید تفکیک شود، ما نمی‌توانیم به بیست میلیون جامعه فعال بگوییم تمام قوانین  یک فرد نظامی بر شما نیز مقرر است واین بیست میلیون را از عرصه خارج کنیم. در این صورت باید پرسید سیاست به دست چه کسانی خواهد افتاد؟ عرصه برای چه کسانی خالی می‌شود؟

*{درباره طرد برخی بسیجیان در  انتخابات سال ۹۲ به دلیل طرفداری از یک نامزد خاص}این کار‌های سلیقه ای درست نیست و خلاف است.

*{درباره ورود همه جانبه بسیج به حوادث سال ۸۸} در آن سال نقش بسیج تعیین کننده بود و بخشی از توان بسیج به عرصه آمد و خیلی‌ها منتظر بودند تا تکلیفی بر آن‌ها معلوم شود و دیدید که در ۹ دی چه جمعیتی وارد میدان شدند که عده‌ای از آن‌ها بسیجی با کارت بودند و برخی نیز بسیجی بدون کارت.

*{در پاسخ به سوالی درباره برخی تندروی‌ها} این به دلیل آزادی بیان در ایران است و هر کسی می‌تواند عقیده خود را بیان کند.همانطور که در غرب افرادی هستند که در مجلس نمایندگان آمریکا حرف‌های نامربوط می‌زنند.

/29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    15 2
    جالبه که در طرف مقابل اشتباه تک تک افراد بر عهده "به اصطلاح سران فتنه" است ولی این طرف هر اشتباهی که در برخورد نیروی انتظامی یا بسیج یا .... می افته اشتباه افراده
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    11 0
    بعضی از بسیچیان افراطی عمل می کنند و بعضی بسیج را سودی برای خود می دانند (از نام بسیج سوی استفاده میکنند) مسئولین بسیج باید هشیار باشند.
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    22 5
    آقای حجازی من کارهایی را از بسیج در همان سال 88 دیدم که کلا ارتباط خودم را با بسیج بریدم.بسیج اگر می خواهد به دوران اوج زمان امام بازگردد باید آن اتفاقات را جبران کند.با کلمات هم بازی نکنید.
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    14 30
    عشق من فقط بسیج!
  • alidad A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    10 3
    اما به زعم شما و صدا و سیما و همفکرانی این چنینی، اشتباه عده معدودی در اعتراضات سال 88 را باید به نام همه معترضین گذاشت و مانند پتک پولادین آن را بر سر همه معترضین زد
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    13 3
    اشتباه افراد!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    19 2
    خدایا می شنوی اینا چی می گن ؟خودت به داد مظلومان برس
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    49 3
    اشتباهات افراد را نی توان به پای بسیج نوشت. بعضی اراذل و اوباش با باتوم اومدن قاطی بسیجیا مردم رو به نظام بدبین کردن تقصیر بسیج نیست. اما اراذل و اوباشی که اومدن قاطی سبزا تقصیر موسوی کروبیه؟ پس سلسله مراتب نطامی کشکه. فرمانده وقت بسیج داشته چیکار میکرده موقعی که این اشتباهات داشته رخ میداده؟ نکنه مثل مرتضوی داشته تز دکترا شو مینوشته.
  • اسکندر A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    12 5
    شما راست میگویید!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    21 3
    رویکرد مستقل بسیج!! بدون شرح .
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    19 2
    هر جا که مردمو می زنید اونا نیروهای خودسر هستن. خوب این نیروهای خود سر می تونن تو دو طرف باشن. چطور هر چی به نفعتونه خوبه ولی عکسش نه. تو قیامت باید همه جواب بدیم
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    21 3
    عجب!! چطور تا یکی از اصلاح طلب ها دست از پا خطا میکنه یکدفعه کل جریان اصلاح طلبی را زیر سوال میبرید!! ولی بسیج فرق میکنه!!!!
  • بی نام GB ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    1 2
    کسانی که بسیجی ها رو کتک زدند با پخش فیلم در تلوزیون و شناسایی و دستگیری مجازاتشان کردید حالا سوالم این است آیا همین برخورد را با نیروهای خود سر هم داشتید؟پاسخ به این سوال خیلی چیزها رو مشخص می کنه
  • منا IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    1 3
    زنده باد بسیج و بسیجی که اگه اونا نبودن تا الن این مملکتو گرگها دریده بودن.