توافق هسته ای ژنو و بازشدن فضای سرمایه گذاری خارجی به معنای بازگشت ایران به صحنۀ اقتصاد بین الملل است.

پیامدهای اقتصادی توافق ژنو و باز شدن فضای سرمایه گذاری خارجی همچنان بخش قابل توجهی از تحلیل های اقتصادی رسانه های جهان را به خود اختصاص می دهد.
پایگاه اینترنتی فرانس اینفو چند روز پیش در تحلیلی این استقبال جهانی برای سرمایه گذاری را " بازگشت ایران به صحنۀ اقتصاد بین الملل" خوانده و می نویسد: توافق ژنو یکی از مهمترین اتفاقات از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. ایران در کنار گاز فراوان، سومین ذخایر نفتی جهان را دارد. آن هم زمانی که قیمت انرژی در گوشه و کنار جهان همچنان گران است. از این رو بسیاری از کشورها به این مسئله چشم دوخته اند که شاید ایران بتواند گره ای از این گرانی انرژی در اروپا و آمریکا باز کند. این مسئله شاید برای اروپایی ها در مقایسه با آمریکایی ها حیاتی تر باشد؛ چرا که در ورای آبهای اقیانوس اطلس قیمت انرژی صنعتی نزدیک به 70% ارزان از قارۀ اروپاست؛ از این رو این رقابت برای اروپایی ها مهمتر است.
لذا بدون تعارف، گاز ایران برای اروپایی ها فرصت بزرگی است به خصوص اینکه اروپا را از شرِ وابستگی به گازپروم (غول گازی روسیه) می رهاند؛ شرکتی که امروز بزرگترین تأمین کنندۀ گاز اروپاست. سرمایه گذاران اروپایی در این سالها خسارات زیادی را متحمل شدند و هزینه ها پرداختند.
مثلاً فرانسه در میان شرکای اروپایی ایران حضور پررنگتری در عرصه های غذایی- کشاورزی، دارویی و اتومبیل سازی داشت. رنو در ایران لوگان و مگان را با مشارکت سازندگان ایرانی مونتاژ می کند؛ متأسفانه کشوری که در سالهای 2000 چهارمین شریک ایران بود، تحت همین فشارها به رتبۀ 15 سقوط کرد و صادراتش به ایران از 2 میلیارد به 800 میلیون یورو تنزل پیدا کرد. در بخش اتومبیل سازی نیز صنعت اتومبیل سازی فرانسه با قطع ارتباط با تولیدکنندگان ایرانی تحت فشار آمریکایی ها خسارت زیادی را متحمل شد. لذا زین پس ایران، حُکم "بهشت" را در معادلات اقتصادی جهان پیدا می کند.
مجلۀ لوپوئن، چاپ پاریس نیز در یادداشتی به فضای اقتصادی ایران در روزهای اخیر اشاره کرده و می نویسد:
اصلی ترین و مهمترین تولیدکنندگان و سازندگان خودرو و قطعات یک هفته پس از توافق ژنو به تهران شتافتند تا سهمی در بازار پر از پتانسیل ایران داشته باشند. برپایی کنفرانس بین المللی صنعت اتومبیل- که در نوع خود نو و تازه بود- طبق برپاکنندگان کنفرانس بیش از 150 شرکت در این بخش را جمع کرده بود که این مسئله بیانگر بازگشت کشور به وضعیت عادی است.
گفتنی است ایران، یازدهمین بازار جهانی و سیزدهمین تولیدکنندۀ اتومبیل در سال 2011 بوده است؛ پتانسیل قابل توجهی که از سال 2012 تاکنون بدور از بهره برداری بوده است.
ناظران بر این اعتقادند، هرچند نمی توان میلیاردها دلاری که ایران طی سالهای اخیر از دست داد را جبران کرد اما انتظار می رود با استقبال بسیاری از شرکتهای خارجی فصل تازه ای در اقتصاد ایران ایجاد شود.

5252

منبع: خبرآنلاین