واقعیت آن است که احساسی دوگانه نسبت به بزرگراه طبقاتی صدر دارم. از سویی از به انجام رسیدن یک پروژه بزرگ در تهران و مشاهده کار مهندسان و کارکنان این پروژه خوشحال شدم و به آنها خسته نباشید می گویم. ولی از سوی دیگر مشاهده بزرگراهی تک پایه در شهری مانند تهران، افزایش تردد و جزابیت بیشتر ظاهری برای شهری که هم اکنون نیز سالانه حدود 150 هزار نفر به جمعیت آن اضافه می شود، و مردمی که هر سال بیشتر از کرج و شهر های اطراف - در استانهای تهران و البرز- هر روزه برای کار به تهران می آیند ، و یاد آوری خطر و ریسک زمینلرزه در این شهر مهم، این احساس منفی را به نگارنده می دهد که تهران همچنان در حال جذابتر شدن است و جمعیت و تراکم آن در تهران بیشتر و بیشتر می شود. در روز پنج شنبه 28 آذر در روزنامه اطلاعات به نقل از دکتر حناچی - معاون وزیر راه و شهرسازی- خواندم که با این روند رشد جمعیت ، جمعیت تهران به 16 میلیون نفر خواهد رسید. روز جمعه 29-9-92 نیز از وزیر راه و شهرسازی در سایت الف نقل قول شده بود که بزرگراه تهران-کرج دو طبقه خواهد شد.
حتی تصور این حجم بیشتر خودرو بین تهران و کرج سخت است، خودروهایی که هرچه ساخته می شوند به همین دو استان تهران و البرز بیشتر سرریز می شوند و هر چه بیشتر هوا را در این محدوده جغرافیایی آلوده تر خواهند کرد.
خواهش می کنم بزرگراه ها را دیگر دو طبقه نکنید! این همه ماشین در محدوده تهران و کرج همه ما را دارند خفه می کنند. ده سال دیگر را هم در نظر بگیرید و رشد جمعیت و مهاجرانی که با این دو طبقه کردن ها همچنان دارند می آیند به تهران و کرج و حومه آنها. باید طرحی دیگر در انداخت. این دو طبقه کردن های پی در پی جوابگو نخواهد بود
تازه همه اینها را بدون لحاظ کردن خطر و ریسک زلزله نوشتم.
خطر و ریسک زمینلرزه در این محدوده جدی است. در این پهنه در حدود هر دویست سال انتظار رخداد یک زمینلرزه با بزرگای بیش از 7 وجود دارد. هم اکنون در سال 1392 در دو استان تهران و البرز و بیشتر در محدوده شهر های تهران و کرج بزرگ حدود 16 میلیون نفر زندگی و تردد می کنند. این یعنی بیش از 20% جمعیت ایران در همین منطقه ساکن هستند! توجه کنید که هر نوع افزایش جمعیت در این محدوده اشتباه بزرگی برای همین نسل حاضر و نسلهای بعدی خواهد بود. افزایش جمعیت و افزایش خانه ها در این منطقه به معنی افزایش آسیب پذیری مردمانی است که اکنون و در آینده در این منطقه زندگی خواهند کرد.
بار دیگر درخواست خود را تکرار می کنم. خواهش می کنم دیگر بزرگراهی را در این منطقه تهران و کرج دو طبقه نکنید و در عوض برای کاهش بار جمعیت و توزیع امکانات در کشور برنامه ریزی کنید و آن برنامه های کلان را اجرا کنید. بار جمعیتی در این محدوده باید به طور منطقی ابتدا افزایش نیابد و سپس اضافه بار جمعیت به شهر ها و نواحی دیگر کشور هدایت شود.
از همین فرصت استفاده کنم و یادآوری کنم که ساخت پایتختی جدید برای ایران در ناحیه ای تا کنون مسکونی نبوده ولی خطر و ریسک کمتری دارد باید در دستور کار قرار گیرد. انتقال پایتخت نه به شهری موجود بلکه به محلی که به عنوان پایتخت باید احداث شود الزامی است.