روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در تحلیلی از وضعیت بحرانی در سوریه و نقش عربستان در تجهیز تروریست های جهادی در این کشور از تغییر نگاه ریاض به منطقه خبر داده است.

به گزارش خبرآنلاین این روزنامه با اشاره به ناراحتی های پدید آمده میان ریاض و واشنگتن و سفر آتی باراک اوباما به عربستان برای ترمیم مناسبات دو کشور نوشته این کشور تمهیداتی برای کنترل تهدید تندروهای جهادی سوریه اتخاذ کرده است.

به نوشته واشنگتن تایمز، عربستان سعودی از ترس تهدیدات امنیتی تندروهای جهادی سعودی که در سوریه می جنگند، با صدور بخشنامه ای سفرهای خارجی برای پیوستن به گروههای جهادی را ممنوع کرده است. سعودیها فرماندهان ارشد در گروههای شورشی از جمله جبهه النصره هستند که وابسته به القاعده و در فهرست گروههای تروریست وزارت خارجه آمریکاست.

آمریکا معتقد است عربستان سعودی نگران است جهادی ها از کنترلش خارج شوند و در نهایت عامل ناامنی در خود عربستان شوند. پادشاه عربستان نیز محمد بن نایف را به جای بندر بن سلطان رئیس اطلاعات سعودی ، مسئول سیاستهای سوریه کرده است.

بندر بن سلطان برای حمایتهای آشکارش از شورشیان تندروی سوریه شهرت داشت و همین حمایت ها روابط با واشنگتن را مخدوش کرده بود. شاهزاده محمد بن نایف در سفر اخیر خود به واشنگتن زمینه سفر اوباما را به ریاض فراهم کرد و اوباما امیدوار است سفرش به عربستان سعودی به حمایت بی دریغ ریاض به تروریست های سوری پایان دهد

4949

منبع: خبرآنلاین