تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۳

موضوع ثبت نام یارانه ها با عنایت به حجم تبلیغات رسانه ها و نحوه درخواست دولت و چگونگی برخورد مردم به لحاظ جامعه شناختی بسیار حائز اهمیت است و شاید بتوان آنرا در عداد انتخابات چند دهه اخیر قرار داد.

در اینجا صرفا اشاراتی به برخی موارد که بیشتر در حوزه جامعه شناسی فرهنگی مطرح است می رود. صرف نظر از پیشینه و نحوه اقدام دولت قبل، چگونگی تبلیغ و توضیح دولت مردان جدید شایسته تامل است. بطور کلی خواسته های دولت در دو بستر درخواست و التماس، وعده و وعید و گاه تهدید جلوه گر شد. حجم وسیع و پردامنه تبلیغ بخصوص از رسانه ملی و انتظارات دولت از میزان انصراف دهندگان که حداقل حدود 30% را شامل می شد و نتیجه کمتر از 8% افرادی که ثبت نام نکردند تحلیل و تفسیر های متفاوتی می طلبد تا در آینده برنامه ریزی و ساماندهی مناسب تری صورت پذیرد. در تبلیغات تلویزیونی و در گفتگو با مصاحبه شوندگان بسیاری از عدم دریافت یارانه خبر می دادند. مراجع تقلید، نمایندگان، هنرمندان، دولتمردان و بسیاری از افراد مشهور و صاحب نفوذ نیز بعنوان الگو های جامعه مردم را به انصراف دعوت می کردند پس چه اتفاقی افتاد که باز هم خلاف عادت آمد و بیش از 70 میلیون نفر خواهان 45500 تومان یارانه شدند آیا حقیقتا تمام آنها نیازمندند؟ مسئولین دولتی علاوه بر درخواست مکرر از مردم به انصراف اعلام کردند 10 میلیون ثروتمند شناسایی شدند که دولت می تواند آنها را حذف کند. همچنین در سایت رفاهی از ثبت نام ایرانیان خارج از کشور جلوگیری شد. از طرفی در حوزه های مختلف از طبقات درآمدی پرسش به عمل آمد ضمن اینکه امکان اضافه شدن فردی که در دوره قبل یارانه نگرفته، نبود وامکان ویرایش و پیرایش برای خانواده ها وجود نداشت. پس از اتمام مهلت ثبت نام در نهایت اعلام شد هر کس ثبت نام کرده یارانه می گیرد! در رفتار شناسی به عامل اعتماد که بر گرفته از پنج ساحت صداقت، ثبات، مهارت و شایستگی، صراحت و وفاداری اشاره می کنند تا "اعتماد" زمینه "اعتبار" شود و افراد و نهادها به قول و فعل رفتار مورد نظر پاسخ مثبت دهند. آیا این موارد لحاظ شد؟ تعامل با ایرانی ها که رندی در بستر اجتماعی با آن توام است بسیار پیچیده است. به پاسخ برخی افراد که ثروتمندند و ثبت نام کرده اند توجه کنید:
- ثبت نام کردم تا اینگونه القاء کنم که وضع ام خوب نیست!
- ثبت نام کردم تا بدانم چگونه می خواهند دارایی و حسابم را کنترل کنند!
- برای اینکه مطمئن نیستم مدیریت مالی مناسبی اعمال شود!
- اگر ثبت نام نمی کردم ممکن بود به عنوان پولدار قلمداد شوم!
- در سایت رفاهی به کرامت انسان ها توجه نشده بود منم جبران کردم!
- ثبت نام کردم چون اساسا با این اقدام مخالفم!
پیچیدگی روابط انسانی در موضوع یارانه بار دیگر رخ نمود صرف نظر از آثار اقتصادی، تبعات اجتماعی و فرهنگی این اقدام بایستی از منظر صاحب نظران مختلف حلاجی و ارزیابی شود تا انشالله تعامل دولت و مردم در بستر اعتماد متقابل انجام شود.

منبع: خبرآنلاین