بالاخره کرونا هم در ایران شناسایی شد. این درحالی است که تا پیش از این ۱۸ کشور دنیا از شناسایی این بیماری خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ کرونا تاکنون بیشترین ابتلا را در عربستان و امارات داشته است، اکنون و پس از اعلام جهانی برای دیده شدن این ویروس در ۱۸ کشور دنیا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی 2 مورد ابتلا به عفونت کرونا ویروس در کشور خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر محمد مهدی گویا دراین باره گفت: 4 مورد مشکوک به عفونت کرونا ویروس جدید مربوط به یک خانواده در استان کرمان مشاهده شده است که 2 مورد ابتلا به آن مربوط به 2 خواهر در کرمان تایید شده است که یکی از آنها بدحال و در شرایط ویژه تحت درمان است.

به گفته او افرادی که در تماس با این 2 مورد بوده اند، در کمتر از 48 ساعت شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفته اند تا در صورت مشاهده علائم بالینی احتمالی، مراقبت های ویژه از آنها به عمل آید.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر ضمن اشاره به امکان تشخیص عفونت کرونا ویروس جدید در آزمایشگاه مرجع کشوری گفت: کلیه موارد مشکوک به بیماری عفونت MERS در مدت کمتر از 48 ساعت مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند.

گویا گفت: در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. همچنین درمان دارویی برای بیماری عفونت کرونا ویروس جدید تاکنون بطور قطعی در جهان پیدا نشده است.

او در ادامه در خصوص علائم بیماریMERS گفت: مبتلایان به این بیماری علائمی نظیر مشکلات تنفسی شدید و عوارض گوارشی دارند که در ادامه ممکن است دچار نارسایی کلیه، کبد و سایر دستگاه های حیاتی بدن شوند.

رییس مرکز مدیریت بیماری ها رعایت نکات بهداشتی را مهم ترین راه پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و بر شستشوی مرتب دست ها و رعایت آداب تنفسی تاکید کرد. افرادی که تا 2 هفته پس از بازگشت از حج دچار علائم مشکوک به این بیماری هستند باید از خود درمانی پرهیز و به پزشک مراجعه کنند.

 

عربستان، کلونی کرونا

پراکندگی بیماران مبتلا به کرونا ویروس MERS با افزوده شدن کشور آمریکا به کشورهایی که مورد مثبت این بیماری در آنها گزارش شده است به 5 قاره رسید.

براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در حال حاضر 672 نفر در 18 کشور جهان مبتلا به این بیماری شده اند که از این تعداد 207 نفر فوت کرده اند.

براساس این گزارش در حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کوین، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است.

بیشترین موارد مبتلایان به کرونا ویروس در عربستان با 562 مورد و امارات متحده عربی با 68 مورد بوده است. 


حجاج فعلا مصون مانده اند

اما کلونی بودن عربستان در حالی است که در چهار ماه گذشته،‌ موسم عمره مفرده برای ایرانیان بوده است. با توجه به آمار وزارت بهداشت، تاکنون مورد مثبتی در جمع حجاج دیده نشده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت دراین باره گفت: دراین راستا همکاری هایی میان وزارت بهداشت، سازمان حج و زیارت، هیئت پزشکی و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران طی 8 ماه گذشته به منظور برنامه ریزی های دقیق و ایجاد آمادگی های لازم برای مراقبت از بیماری کرونا وجود داشته است که در نتیجه برنامه های اطلاع رسانی برای زائرین حج در فرودگاه های کشور و همچنین در طی ایام حضور در عربستان بصورت فعال صورت گرفته است.

گویا در ادامه از وجود تیم های پزشکی آموزش دیده در حج که وظیفه مراقبت از موارد مشکوک به عفونت MERS را بر عهده دارند خبر داد و گفت: همچنین تدارکات لازم جهت بررسی زائرین پس از بازگشت از حج نیز صورت گرفته است.

او همچنین به حجاج چنین توصیه کرد: برای زائرین تا 14 روز پس از بازگشت از حج چنانچه علائم مشکوک به عفونت کرونا ویروس داشته باشند بلافاصله اقدامات تشخیصی و مراقبتی لازم از آنها به عمل خواهد آمد و در شرایط ویژه بستری خواهند شد.

۴۷۴۷

منبع: خبرآنلاین