ایرنا نوشت:

رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه مصمم به افزایش ظرفیت گردشگری شیعی در کشور هستیم گفت: سعی خواهیم کرد تا در دو و سه سال آینده با فراهم ساختن امکانات و شرایط آمار ورود گردشگران شیعی به کشور را افرایش دهیم.

مسعود سلطانی فر روز دوشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه «فرش عشق» با مضمون فرش های عتبات عالیات گفت: بیش از ۲۶۰ میلیون شیعه در دنیا وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده کافی ببریم.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۸۰ میلیون نفر ایرانی هستند گفت: باید برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم تا آمار دیدار گردشگران شیعی را به اماکن مذهبی همچون مشهد، قم، شیراز و مشهد اردهال و شهرری افرایش دهیم.

معاون رییس جمهوری افزود: حدود ۲۰۰ میلیون شیعه در سایر کشورهای دنیا زندگی می‌کنند که علاقمند و عاشق زیارت اماکن مذهبی شیعیان در ایران هستند.

رییس سازمان میزاث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: سال گذشته نزدیک به دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از شیعیان جهان به ایران آمدند که از این بین یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عراقی و ۵۰۰ هزار نفر هم از کشورهای حاشیه خلیج فار س بودند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم ظرفیت ایران درحوزه گردشگری بیشتر از این ارقام است و ما در تلاشیم تا طی چند سال آینده این رقم را به پنج میلیون نفر گردشگر شیعی در سال افزایش دهیم.

سلطانی فر اظهار داشت: این مساله باعث تبادل فرهنگی و بهره‌برداری اقتصادی، ارز آوری و ایجاد اشتغال می‌شود.

مشاور رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه موضوع بافت فرش برای اماکن مقدس شیعیان از گذشته نزد ایرانیان مرسوم بوده و ریشه تاریخی دارد گفت: ایرانی‌ها زیراندازهای این اماکن را تامین می‌کردند و آن را بخشی از اعتقاد خود می‌دانند.

وی گفت:سعی داریم تا فرهنگ بافت فرش را با عنوان فرش عشق به عنوان میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی کنیم و سپس با طرح در مجامع جهانی به ثبت جهانی برسانیم.

 

45503

منبع: ایرنا