فارس نوشت:

رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی از راه‌اندازی پایگاه دائمی ایران در قطب جنوب خبر داد و گفت: برنامه اعزام محققان به قطب جنوب در سه سال آینده صورت می‌گیرد.

وحید چگینی رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به تهیه طرح ایجاد پایگاه دائمی در قطب جنوب گفت: با توجه به تغییر و تحولات وزارت علوم در سال گذشته قرار شد در این طرح بازنگری داشته باشیم و طرح اصلاح‌ شده را به معاونت پژوهشی وزارت علوم ارائه دهیم که اصلاحات در بحث بودجه و فازبندی‌های پروژه صورت گرفت.

او گفت: در بازنگری به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر نیازی به ساخت کشتی برای اعزام محققان به قطب نیست زیرا می‌توانیم با کشتی کشورهای دیگر نیز محققمان را اعزام کنیم که اعزام محققان به قطب با همکاری کشورهایی که محققان ما را می‌پذیرند در سه سال آینده صورت می‌گیرد و پس از آن یک دوره تقاضای ساخت پایگاه تابستانی و سپس پایگاه دائمی را می‌دهیم.

چگینی ادامه داد: در روزهای دهم تا دوازدهم شهریورماه سی و سومین نشست کمیته علمی تحققیات جنوبگان در نیوزلند برگزار می‌شود که روز دوم آن پروپوزال جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در این کمیته را مطرح می‌کنیم.

چگینی گفت: در چهار مرحله برنامه اعزام محققان به قطب جنوب را انجام می‌دهیم که این کار تا هفت سال آینده صورت می‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: در رابطه با کشتی اقیانوس‌پیما که قرار بود شهریورماه به آب انداخته شود منتظر دریافت 6میلیارد اعتبار هستیم تا برای خریداری و نصب دستگاه‌ها به کار گرفته شود.

او ادامه داد: هنوز تکمیل شفت و پروانه انجام نشده است و به همین دلیل به آب انداختن کشتی تا پایان امسال به طول می‌انجامد.

او ادامه داد: ساخت کشتی به پیشرفت 80درصد رسیده است.


23231

 

منبع: فارس
"