تذکر و توبیخ، در هر اداره و سازمانی، تابع ضوابط و مقرراتی است که حاکم بر رابطه سازمانی است و کمتر، روابط قراردادی را شامل می شود.

متن تذکر معاون سیمای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به مدیر شبکه‌ی سوم سیما، از آن جهت که تلویزیون، رسانه ای است که مورد توجه دیگر رسانه ها است، متأسفانه خالی از اشکال نیست و کلیدواژه هایی از آن، قابل تأمل است؛

برنامه‌های معنوی؛ آیا واقعاً برنامه "ماه عسل" جزو برنامه‌های معنوی تلویزیون محسوب می شود؟

تأثیرگذار و پر مخاطب؛ اگر از پیش پذیرفته اید که این برنامه، در زمره برنامه های تأثیرگذار و پرمخاطب تلویزیون، تلقی می شود، چرا سازوکار اِعمال دقت و نظارت بر آن، از پیش تعیین و اجرایی نشده است.

رسانه ملی؛ همین که پیشاپیش می توان به ضرس قاطع گفت و پذیرفت که هر برنامه ای در آن وقت و موقعِ زمانی، از شبکه سوم پخش شود، می تواند پرمخاطب باشد، نشان از نبود شبکه تلویزیونی رقیب خصوصاً از سوی بخش خصوصی، است که این انحصار، تا شکسته نشود، ضعف و قوت تلویزیون سراسری فعلی، آشکار نمی شود.

اوقات خوبی؛ کدام آمار و ارقام برگرفته از نظرسنجی مخاطبان، این نتیجه را داده است که این برنامه، اوقات خوبی را برای مردم عزیز ایران بخصوص روزه‌داران مؤمن، فراهم کرده است؟

بخصوص روزه‌داران مومن؛ آوردن این تخصیص، در متن یک تذکر رسمی، جای سؤال و تأمل بسیار است!

دو برنامه و دو انتخاب غلط؛ شایان توجه است که از تعداد کمتر از پانزده برنامه، دو برنامه ی آن، دو انتخاب غلط در تعیین سوژه، داشته است و نه از اجرای کل برنامه های ماه!

در هیچیک از برنامه‌های دیگر سیما نیز جایی ندارند؛ این غلوگویی در متن یک تذکر رسمی که به هر دلیل، رسانه ای شده است نیز دور از انتظار است. و کمترین توجه به آن، ناظر به این معنا است که معاونت محترم سیما، چندان نظارتی هم بر برنامه های دیگر تلویزیون ندارد.

تکرار اینگونه اشتباهات قابل اغماض نیست؛ خب! این پرسش قابل طرح و بررسی خواهد بود که اگر یک چنین برنامه ای که زنده پخش می شود و در عین حال، تأثیرگذار و پرمخاطب به حساب می آید، چرا تکرار می شود؟ و آیا آن دو برنامه که تاکنون، متأسفانه دو برنامه و دو انتخاب غلط در ماه عسل امسال بوده که از شیرینی و شهد زحمات شبکه سوم تلویزیون، کاسته است و موضوعات و مفاهیم مطرح شده در آن دو برنامه، نه در "ماه عسل" که در هیچیک از برنامه‌های دیگر سیما نیز جایی ندارند و اساساً تکرار اینگونه اشتباهات قابل اغماض نیست، فردای آن روزها، پخش شده است؟!

تذکر؛ تذکر اداری و سازمانی معاونت محترم سیما به مدیریت محترم شبکه‌ی سوم سیما، هرچه که باشد، ابتنای آن، قوانین اداری بوده و خاستگاه آن، ضوابط سازمانی است. اما...

توبیخ؛ اما درخواست توبیخ عوامل برنامه‌ی "ماه عسل"، از سوی معاونت محترم سیما، به صورت ضمنی و در متن تذکر اداری به مدیریت محترم شبکه‌ی سوم سیما، دور از شأن اداری آن معاونت محترم است. چرا که احتمالاً رابطه‌ی بین تهیه کننده‌ی برنامه‌ی "ماه عسل" و شبکه‌ی سوم سیما، رابطه ای قراردادی است و نه سازمانی و اداری.
و البته، اگر غیر از این باشد، ضروری است تا مخاطبان، آگاه شوند.

ادامه مسیر خوش سابقه این برنامه؛ پرسش پایانی این که؛ برنامه‌ی "ماه عسل"، کی و چه سالی، خوش سابقه بوده است که این، دومین سالش باشد؟ اگر برنامه ای، یازده سال، به خورد مخاطبِ مظلوم داده می شود و به نحو تحمیلی، به بیننده‌ی ناگزیر، خورانده می شود، دلیل بر خوش سابقه بودنش نیست!

.................................................................................
*. مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسایل حقوقی Tajgar.reza@gmail.com

منبع: khabaronline
"