ایسنا نوشت : رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از شروع سالم‌سازی و ساماندهی فاضلاب بیمارستان‌های استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین ، دکتر حسین کریم در جلسه شورای امنیت غذایی و سلامت استان که امروز ( پنجم مهر) در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، به مشکل فاضلاب شهر کرمانشاه اشاره کرد و افزود: فاضلاب به دو بخش فاضلاب عام و فاضلاب خاص مانند فاضلاب بیمارستان‌ها و کارخانجات تقسیم می‌شود.

وی افزود: همه می‌دانند دفع فاضلاب و تصفیه آن نیاز به هزینه‌های بسیار دارد و ساماندهی آن نیز طولانی است، اما در حال حاضر این روند ساماندهی بیش از حد طولانی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در سالهای دور یک بار فاضلاب شهر کرمانشاه وارد آب شد که در آن زمان کشتار بسیاری در مادران باردار بر اثر ابتلا به هپاتیت E اتفاق افتاد.

کریم افزود: فاضلاب بیماری‌های بسیار دیگری نیز به دنبال دارد و از همان سال اتفاقات خوبی در جهت ساماندهی فاضلاب اتفاق افتاد، اما هنوز کامل نیست و باید به طور جدی روی آن کار شود.

برای رفع مشکل "فاضلاب" شهر کرمانشاه نباید تنها منتظر اعتبارات کلان ماند

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به لزوم شروع ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه گفت: این کار باید به تدریج صورت گیرد و اگر هر سال هم به میزان 500 متر و یا یک کیلومتر از این شبکه فاضلاب شهر انجام شود باز هم خوب است و می‌توان امیدوار بود طی یک برنامه چند ساله کار به اتمام برسد.

کریم با بیان اینکه نباید تنها منتظر اعتبارات کلان برای رفع این معضل بود و تا آن زمان دست روی دست گذاشت، گفت: ما در بیمارستان فارابی کرمانشاه توسط تیم دانش بنیان مخزن تصفیه فاضلاب درست کردیم و حدود 150 میلیون تومان اعتبار برای آن صرف شد. با صرف این اعتبار فاضلاب بیمارستان و دو دانشکده تصفیه شده و آب آن برای آبیاری محوطه خود بیمارستان استفاده می‌شود.

کریم اظهار کرد: این روش‌ها را می‌توان به عنوان مثال در روستاها نیز استفاده کرد و هر روستا بتواند با صرف اعتبار اندک فاضلاب خود را ساماندهی و تصفیه کند.

وی خاطرنشان کرد: باید کارگروه ویژه برای رفع این معضل تشکیل شود و در کنار کارگروه اجرایی ما نیاز به یک کارگروه علمی داریم تا شاید با روش‌های دیگر و با صرف اعتبارات اندک هم بتوان مشکل فاضلاب شهر کرمانشاه را رفع کرد.

"فاضلاب" بیمارستان‌های کرمانشاه سالم‌سازی می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: بحث دیگر ما بحث ساماندهی و تصفیه فاضلاب خاص از جمله فاضلاب بیمارستان‌ها و کارخانجات است.

کریم افزود: بیمارستانهای ما باید به مکانی تبدیل شوند که فاضلاب خاص خود را سالم سازی کنند.

وی با اشاره به بسته‌شدن پرونده دفع پسماندهای بیمارستانی استان، گفت: امسال پروژه سالم‌سازی و ساماندهی فاضلاب‌های بیمارستانی را شروع کرده‌ایم و امیدواریم ظرف مدت کوتاهی این پروژه نیز انجام شده و به پایان برسد.

عدم مدیریت "طب سنتی" سلامت مردم را به خطر انداخته است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه طب سنتی یک علم مطرح و مهم در دنیا است، گفت: سیاست‌های طب سنتی درتمام دنیا بر اساس اصول و قواعدی در حال پیشروی است، اما متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم مدیریت این مسئله دچار چالش است و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

وی تصریح کرد: اگر از هم اکنون مسئله طب سنتی در ایران کنترل و مدیریت نشود، قطعا در آینده دچار گرفتاری می‌شویم.

کریم افزود: طب سنتی طب مطرحی در جهان است که باید علمی و تخصصی در ایران پیگیری شده و در چارچوب علم و با نظر کارشناسان ارائه شود، نه بصورت تجربی.

سلامت‌کده‌ها و مطب‌های "طب سنتی" در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه تاسیس "سلامت‌کده طب سنتی ایران" به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: در همین راستا بنای طب سنتی را در دانشگاه داریم پایه گذاری می‌کنیم و باید این کار بصورت علمی باشد.

کریم اظهار کرد: در همین راستا متخصصین طب سنتی و پزشکان عمومی که دوره مورد تایید وزارت بهداشت دیده‌اند می‌توانند برای راه اندازی مطب طب سنتی و یا سلامتکده طب سنتی در استان اقدام کنند.

کریم با بیان اینکه تاکنون کسی در این زمنیه ثبت‌نام نکرده است، گفت: قطعا حضور فعال افراد متخصص و دوره دیده در این زمینه می‌تواند به توسعه علمی طب سنتی در استان کمک کند و قطعا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین نگرانی ما از عوارضی است که توسط نسخه‌ها و دستورات افراد تجربی فعال در طب سنتی برای سلامت مردم ایجاد می‌شود و باید افراد علمی به سرعت در این زمینه حضور فعال داشته باشند.

کریم در پایان از برگزاری سومین جشن روستای سالم در یکی از روستاهای شهرستان جوانرود در روزهای آینده خبر داد و اظهار کرد: این آمادگی را داریم که سالانه این پروژه را در 20 تا 30 روستای استان اجرا کنیم.

46

منبع: ایسنا