ایسنا نوشت: سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت:‌ نمی‌توان بطور قطعی عامل انسانی را دلیل حادثه قطار سمنان اعلام کرد چرا که علل دیگری نیز وجود دارد که باید مورد بررسی دقیق فنی قرار گیرد.

از حضور وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی به همراه مدیرعامل شرکت راه‌آهن در جلسه کمیسیون عمران سخن گفت و افزود: در این جلسه وزیر و معاونان وزارت راه و شهرسازی همچنین کمیسیون عالی عوامل راه آهن کشور و کمیته بررسی کننده کمیسیون عمران به صورت مجزا گزارش‌های خود را از علل حادثه قطار سمنان تشریح کردند.

نماینده مردم اردبیل با بیان اینکه نمایندگان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی نیز در جلسه امروز حضور داشتند، گفت:‌ عوامل مختلفی نظیر عمر واگن‌ها، تجهیزات واگن‌ها، ضوابط ایمنی راه‌آهن، مباحث مدیرتی،‌ عوامل انسانی و سیستم الکترونیکی قطار و نقش آن‌ها در این حادثه از جمله عوامل موثری است که نیازمند بررسی‌های فنی دقیق و قضایی است و نمی‌توان عامل انسانی را دلیل قطعی اصلی این حادثه اعلام کرد.

سخنگوی کمیسیون عمران افزود:‌ بررسی‌های اولیه در قالب گزارش کمیسیون حداکثر تا هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود. بعد از آن عوامل موثر و درصدهای موثر آن‌ها در بروز این حادثه مورد رسیدگی دقیق خواهد گرفت.

بدری همچنین از عدم دریافت گزارش سایر دستگاه‌ها از جمله گزارش دادستانی و گزارش سازمان بازرسی کل کشور توسط کمیسیون عمران سخن گفت و افزود:‌ گزارش این دستگاه‌ها قطعا تا اعلام رسمی گزارش نهایی کمیسیون عمران وصول خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل با تاکید بر فنی و تخصصی بودن گزارش کمیسیون عمران در خصوص حادثه قطار سمنان و تاثیر آن بر استیضاح یا عدم استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت:‌ استیضاح حق قانونی نمایندگان است و تصمیم‌گیری درباره آن ربطی به گزارش کمیسیون عمران ندارد. حالا اگر این گزارش روی استیضاح یا عدم استیضاح وزیر تاثیرگذار باشد، کمیسیون عمران به آن توجهی ندارد.

23237

منبع: ایسنا