ارائه تخفیف کالاها در فروشگاههای زنجیرهای و در نهایت فروش به قیمت پایینتر از قیمت مصرفکننده این شائبه را در میان مردم ایجاد کرده است که این فروشگاهها برای عرضه محصولات خود از کیفیت و وزن کالا میکاهند.
فروشگاههای زنجیرهای در سالهای اخیر رشد چشمگیری در بازار ایران داشتهاند. تاسیس فروشگاههای زنجیرهای که در گذشته در اختیار ارگانها و موسسات دولتی و شبهدولتی بود امروز با ورود بخشخصوصی توسعهیافته است و شاهد افزایش تعداد این فروشگاهها به ویژه در شهر تهران هستیم.
بخش غالب خردهفروشی در کشورهای توسعهیافته توسط این فروشگاهها صورت میگیرد و باعث اصلاح نظام عرضه از طریق حذف واسطههای شده و درنهایت محصولات مورد نیاز را با قیمت کمتری به دست مصرفکننده نهایی یعنی مردم میرسانند.
سهم فروشگاهها در بازار خردهفروشی کشور به 10 درصد افزایش یافته و در برنامه ششم توسعه نیز باید به 20 درصد برسد اما این شرایط باعث بر هم خوردن تعادل بازار خردهفروشیهای سنتی شده است و حتی درباره آینده کسبوکار آنها نگرانیهایی وجود دارد.
در تقابل دو صنف فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاههایهای کوچک با توجه به قیمت پایینتر فروش این شائبه ایجاد شده است که کیفیت محصولات عرضهشده در فروشگاههای زنجیرهای پایینتر است.
3939