ایسنا نوشت:

 یک متخصص ارتوپدی با بیان اینکه افزایش قد بعد از سن رشد و بسته شدن صفحات رشد بدن امکان پذیر نیست، گفت: تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی در این زمینه کذب بوده و بدون پایه و اساس علمی است.

دکتر رامین اسپندار عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که بلند شدن قد از طریق صفحه رشد در اطراف زانو انجام می‌گیرد، گفت: در سن 16 تا 17 سالگی صفحات رشد بدن بسته می‌شود و افزایش قد از 2 سال بعد از این سن ممکن نخواهد بود.

دکتر اسپندار ادامه داد: در سن رشد با تغذیه مناسب و انجام حرکات ورزشی، افراد تا حدودی افزایش قد خواهند داشت اما با گذشت زمان و سپری شدن سن رشد حتی ورزش و تغذیه نیز کارساز نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در سنین بالاتر فقط تحت شرایطی با آزاد شدن هورمونها افزایش قد ممکن است که این امر ژنتیکی و غیرمعمول است.

دکتر اسپندار گفت: در موارد بروز شکستگی و یا کوتاه شدن استخوان بر اثر یک تصادف که فرد دچار شکستگی می‌شود یا در مواردی که در اثر تصادف یکی از استخوانها کوتاه شده باشد با به کارگیری روشهای مخصوص و گذاشتن یک وسیله خاص در کنار استخوان شکسته می‌توان استخوان را بلند کرد اما این کار زمانبر، پرهزینه و پرعارضه است و روزانه بیش از یک میلیمتر استخوان بلندتر نمی‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: افزایش قد با این روش اگر به درستی انجام نگیرد می‌تواند سبب ایجاد مشکلات و عوارضی مانند جوش نخوردن استخوان‌ها، از کار افتادن عصب‌های اندام و تغییر شکل و کج شدن استخوانها شود. بنابراین باید توجه داشت که این کار توسط متخصص باتجربه انجام شود.

این متخصص ارتوپدی در پایان خاطرنشان کرد: روشهایی برای بلند کردن قد در افرادی که در حادثه و تصادفات دچار ضایعه شده و استخوانهای آنها کوتاه شده است وجود دارد اما برای افراد با شرایط عادی و بدون هیچ نوع مشکل، این روشها توصیه نمی‌شود.

منبع: ایسنا
"