به گزارش خبرآنلاین، چاپ دوم کتاب «تحقیق در رسانههای جمعی» نوشته راجر دی. ویمر و جوزف آر. دومینیک با ترجمه کاووس سید امامی توسط انتشارات سروش منتشر شد. دو نویسنده کتاب با ذکر مثالهای متعدد از حوزه پژوهشهای ارتباطات مباحث کتاب را تشریح میکنند. آنان به جای تاکید بر پیچیدگیهای نظری بر راهحلهای پژوهشی عملی تاکید دارند و مناسب ترین فنون پژوهشی را برای یافتن راه حلهای واقعی به خواننده معرفی می کنند. در این اثر علاوه بر روشهای کمی و آماری مبحثی نیز درباره روشهای کیفی مطرح شده است.
کتاب حاضر در پنج بخش و در 18 فصل به بررسی علم و پژوهش، مراحل پژوهش، اجزای پژوهش، نمونه گیری، فرایندهای پژوهشی، تحلیل محتوا، پژوهش پیمایشی، پژوهش طولی، پژوهش آزمایشی، تحلیل دادهها، آزمون فرضیه، روش های آماری پایه، کاربردهای پژوهش، پژوهش در رسانههای چاپی، پژوهش در رسانههای الکترونیک، پژوهش در اگهیهای بازرگانی و روابط عمومی، پژوهش در تاثیر رسانهها، تحلیل دادهها و گزارشدهی، رایانه به عنوان ابزار پژوهش و گزارشهای پژوهشی و اصول اخلاقی و حمایت مالی می پردازد.
نویسندگان کتاب به شکلی کاملا واضح و در قالب فرآیندی سه مرحلهای که تمرکز آن بیشتر به ارائه راهحلهاست، توانستهاند به پیچیدگیهای نظری و تشریح تحقیقات بپردازند و با ذکر مثالهای متعدد از حوزه پژوهشهای ارتباطات، مباحث کتاب را برای خواننده روشن کنند.
191/60